Alegeri prezidențiale 2025. Definirea materialelor publicitare politice și informațiile necesare pe care trebuie să le includă.

STIRIVOX Moderator STIRIVOX
6 Min Citire

Sursa foto: Google Images

0:00

Precizări ale Biroului Electoral Central privind materialele publicitare politice

Biroul Electoral Central (BEC) a emis recent clarificări referitoare la definiția materialelor publicitare politice și informațiile necesare pe care acestea trebuie să le conțină. Această comunicare are loc în contextul în care, pe 4 aprilie, începe campania electorală pentru alegerile prezidențiale programate pe 4 mai 2025.

„Procesele electorale reprezintă un element esențial al unei societăți democratice, iar desfășurarea acestora în mod corect asigură legitimitatea alegerilor. Un proces electoral transparent trebuie să ofere un echilibru just între libertatea de exprimare, conform articolului 30 din Constituția României, inclusiv dreptul fiecărei persoane de a-și exprima opiniile politice, și asigurarea că informațiile și mesajele transmise de actorii politici sunt corecte și reflectă realitatea. Acest lucru protejează opinia publică împotriva dezinformării și manipulării votului alegătorilor”, a declarat BEC.

Definirea materialului publicitar politic

Conform BEC, la alegerile prezidențiale din 2025, materialele publicitare politice includ orice tip de material scris, online, audio sau video utilizat în campania electorală, care îndeamnă alegătorii, direct sau indirect, să voteze sau să nu voteze pentru un candidat independent sau pentru un candidat al unui partid politic clar identificat.

Articolul 1, alineatul (1) din Hotărârea AEP 9/2025 stipulează că, pentru a fi considerat material publicitar politic, un material trebuie să îndeplinească următoarele criterii:

  • să fie creat, editat, distribuit, publicat sau difuzat în campania electorală de un actor politic;
  • să fie un material scris, tipărit, audio, video sau o imagine, indiferent de canalul de distribuție;
  • să îndemne alegătorii, în mod direct sau indirect, să voteze sau să nu voteze pentru un candidat independent sau pentru un candidat al unui partid politic, al unei alianțe politice sau organizații ale cetățenilor aparținând minorităților naționale, clar identificat.

Informațiile obligatorii în materialele publicitare politice

De asemenea, articolul 2, alineatul (1) din Hotărârea Autorității Electorale Permanente nr. 9/2025 prevede informațiile pe care materialele publicitare politice trebuie să le conțină, indiferent de modalitatea de distribuire:

  • o mențiune clară că reprezintă un material publicitar politic;
  • identificarea candidatului sau formațiunii politice care a solicitat sau în numele căreia este realizat materialul, inclusiv numele, adresa de e-mail și adresa poștală a candidatului, dacă aceasta este publică, sau adresa sediului formațiunii politice;
  • o mențiune că materialul publicitar a fost realizat folosind tehnici de targetare a unui public-țintă, conform regulamentelor în vigoare, atunci când este cazul.

Aceste reglementări subliniază importanța transparenței și corectitudinii în comunicarea politică, esențiale pentru un proces electoral sănătos și democratic.

Regulile privind publicitatea politică în campaniile electorale

În conformitate cu legislația în vigoare, sumele destinate pregătirii, plasării, promovării, publicării, distribuirii sau difuzării materialelor publicitare politice trebuie să provină exclusiv din surse autorizate de Legea nr. 334/2006, republicată, cu modificările și completările ulterioare. De asemenea, este necesară menționarea cazurilor în care materialul publicitar politic a fost subiectul unei promovări electorale, fie că este vorba de o promovare electorală plătită sau nu.

Un aspect important este codul unic de identificare al mandatarului financiar, care trebuie să fie înregistrat la Autoritatea Electorală Permanentă, conform articolului 34 alineatul (13) din aceeași lege. Prevederile legale relevante pentru o aplicare corectă a normelor referitoare la materialele publicitare politice sunt detaliate în articolul 36 alineatul (4) și articolul 36 alineatul (7) din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 334/2006, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 10/2016, cu modificările și completările ulterioare.

Responsabilitățile actorilor politici

Aceste reglementări stabilesc cine are autoritatea de a acoperi cheltuielile necesare pentru realizarea materialelor de propagandă electorală. De asemenea, se interzice partidelor politice, alianțelor politice, alianțelor electorale, organizațiilor cetățenilor aparținând minorităților naționale și candidaților independenți să producă materiale de propagandă electorală în regie proprie.

Biroul Electoral Central subliniază că, în timpul campaniei electorale, materialele publicitare politice pot fi utilizate de către persoanele care au calitatea de actori politici, având în vedere respectarea legislației referitoare la etichetare. Totodată, este esențial de menționat că comunicările ce se încadrează în activitatea jurnalistică de informare a publicului, precum și opiniile exprimate de persoane care nu sunt actori politici, nu sunt considerate materiale publicitare politice. Acest aspect este clarificat în articolul 1 alineatul (2) din Hotărârea AEP 9/2025.

Scopul acestor reglementări

BEC afirmă că aceste reguli au ca obiectiv responsabilizarea actorilor politici și asigurarea unei informări corecte a publicului. Scopul principal este de a garanta exprimarea liberă și informată a dreptului fundamental de vot de către toți alegătorii, precum și prevenirea dezinformării acestora.

Distribuie acest articol
Lasa un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *