Air France – KLM preia controlul asupra SAS: impactul asupra sectorului aviației

Moderator
3 Min Citire

Sursa foto: Google Images

0:00

Air France – KLM preia controlul asupra SAS: impactul asupra sectorului aviației

Grupul franco-olandez Air France-KLM își va majora participația în compania aeriană scandinavă SAS la 60,5%, față de 19,9% în prezent, prin preluarea pachetului de acțiuni deținut de Castlelake și Lind Invest. Achiziția este condiționată de aprobările autorităților de reglementare și se estimează că se va finaliza în a doua jumătate a anului 2026. Valoarea tranzacției va fi stabilită la momentul finalizării, în funcție de performanțele financiare ale SAS, inclusiv EBITDA și datoria netă.

Directorul financiar al Air France-KLM, Steven Zaat, a declarat că tranzacția va fi finanțată din lichiditățile disponibile sau printr-o emisiune de obligațiuni simple, fără a afecta eforturile de reducere a datoriilor hibride ale grupului. Zaat a subliniat că grupul dispune de „spațiu financiar amplu” pentru a susține această investiție, care ar putea genera „sute de milioane de euro” în sinergii.

SAS salută preluarea majoritară

Directorul general al SAS, Anko van der Werff, a afirmat că „era nevoie de consolidare în Europa, iar noi suntem bucuroși să facem parte din acest proces”. El a adăugat că, până acum, Air France-KLM era un competitor, dar cu pachetul majoritar se pot accesa pe deplin sinergiile operaționale și comerciale. În 2023, Air France-KLM a investit aproximativ 144,5 milioane de dolari pentru participația sa inițială în SAS, obținând opțiunea de a deveni acționar majoritar după doi ani, sub anumite condiții. Cele două companii au început o colaborare comercială din vara anului 2024.

SAS, care a ieșit din procedura de protecție prin faliment din SUA (Chapter 11) în august 2023, deține 138 de aeronave și a transportat peste 25 de milioane de pasageri anul trecut, generând venituri de 4,1 miliarde de euro. După finalizarea tranzacției, Air France-KLM va deține majoritatea locurilor în consiliul de administrație al SAS, în timp ce statul danez își va păstra participația de 26,4% și locurile în consiliu.

Un nou val de consolidări în aviația europeană

Acordul vine într-un moment în care operatorii europeni caută să se consolideze pentru a face față competiției acerbe din partea giganților americani și din Orientul Mijlociu. În acest an, Lufthansa a cumpărat 41% din ITA Airways și a obținut o participație în Air Baltic, în timp ce guvernul portughez pregătește privatizarea companiei naționale TAP. Atât Lufthansa, cât și Air France-KLM sunt interesate de preluarea unei participații în Air Europa din Spania.

Distribuie acest articol
Lasa un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *