Sezonul întrebărilor festive și riscurile fraudelor online
Odată cu apropierea sărbătorilor de iarnă, întrebările „Ce planuri ai de Revelion sau de Crăciun?” devin din ce în ce mai frecvente. Din păcate, această perioadă a anului este și o oportunitate pentru infractorii cibernetici, care profită de dorința oamenilor de a găsi oferte atractive pentru vacanțe. În ultima vreme, s-a observat o creștere a fraudelor legate de rezervările de vacanță online, iar metodele de înșelăciune devin tot mai sofisticate.
Avertismente din partea specialiștilor
Experții în securitate cibernetică subliniază că există anumite semne care pot indica o posibilă tentativă de fraudă. Infractorii ajung cu ușurință la clienți prin oferte atractive, adesea legate de pensiuni care există în realitate. Administratorii de unități de cazare observă că, în perioada premergătoare sărbătorilor, tentativele de înșelăciune online devin tot mai frecvente. Aceștia menționează că infractorii pot fura inclusiv imagini și informații despre pensiuni pentru a crea oferte false.
Experiența administratorilor de pensiuni
Aneta, administrator al unei pensiuni, a relatat cum infractorii au postat anunțuri false în numele unității sale, oferind tarife sub prețul pieței. „Este greu să facem oamenii să creadă adevărul, deși clienții noștri știu care sunt standardele noastre”, a declarat aceasta. „Au folosit poze de pe site-ul nostru și ne-au blocat când am încercat să comunicăm cu ei.” Aceasta a adăugat că, în timpul sezonului de Revelion, cererea este foarte mare, iar unii clienți pot cădea ușor în plasa unor oferte atractive.
Indicații pentru clienți
Specialiștii recomandă să se acorde atenție la plata avansurilor care sunt neobișnuit de mici, acesta fiind un semn de alarmă pentru potențialii clienți. Mihai Rotariu, purtător de cuvânt al Directoratului Național de Securitate Cibernetică, sugerează utilizarea unor instrumente de plată cu sume limitate și verificarea unității de cazare prin căutări online. „Este important să verificați dacă unitatea există cu adevărat și dacă imaginile sunt autentice”, a spus el. De asemenea, clienții ar trebui să se asigure că site-ul are un număr de telefon valid și să evite trimiterea banilor în avans, cu excepția cazului în care este necesar.
Recomandări pentru victimele fraudelor online
În cazul în care cineva suspectează că a fost victima unei înșelăciuni online, specialiștii recomandă să se contacteze imediat poliția pentru a raporta incidentul.