Amenințările lui Trump generează o creștere a naționalismului în Canada. Imnul SUA a fost contestat la un meci de hochei.

STIRIVOX Moderator STIRIVOX
7 Min Citire

Sursa foto: Google Images

0:00

Naționalismul în Canada, stimulat de amenințările lui Trump

Vânzările de șepci inscripționate cu mesajul „Canada nu este de vânzare” au crescut exploziv, însoțite de apeluri la boicotarea produselor americane și declarații tot mai patriotice. Amenințările formulate de președintele american Donald Trump au generat un val de naționalism în Canada. Când Trump a început să sugereze că ar dori să anexeze Canada și să o transforme în cel de-al 51-lea stat al SUA prin „forța economică”, doi antreprenori canadieni, Liam Mooney și Emma Cochrane, au decis să acționeze.

Proprietarii unei firme de design din Ottawa, Mooney și Cochrane, au creat o șapcă inspirată de cele ale mișcării MAGA (Make America Great Again) a lui Trump, dar cu mesajul „Canada nu este de vânzare”. Această șapcă a devenit rapid un simbol al mândriei naționale, având un impact semnificativ asupra opiniei publice.

Impactul politic al mesajului naționalist

Succesul șepcilor a fost amplificat atunci când premierul provinciei Ontario, Doug Ford, a purtat una dintre acestea la o conferință de presă în mijlocul lunii ianuarie. De atunci, compania lui Mooney și Cochrane a avut dificultăți în a satisface cererea pentru aceste produse, care sunt vândute la prețul de 60 de dolari canadieni (aproximativ 41 de dolari americani). Mesajul „Canada nu este de vânzare” reflectă atât o ironie, cât și un sentiment de patriotism crescut, generat de amenințările lui Trump, fie că acestea sunt sub formă de tarife sau anexe.

Conform unui sondaj realizat la jumătatea lunii ianuarie, 90% dintre canadieni se opun ideii de integrare în Statele Unite. Această atitudine a fost evidentă și pe scena politică, unde Doug Ford a profitat de amenințările lui Trump pentru a convoca alegeri anticipate în Ontario, poziționându-se ca un apărător al Canadei. La un miting electoral, el a subliniat că „Canada nu este de vânzare” și a afirmat că „Trump trebuie să simtă durerea”, sugerând un embargo asupra energiei și materiilor prime.

Răspunsul politic canadian

Fostul vicepremier canadian, Chrystia Freeland, a propus ca guvernul canadian să impună tarife de 100% asupra vehiculelor Tesla, ca reacție la politicile lui Trump. Freeland, care aspiră să devină noul prim-ministru și lider al Partidului Liberal, a declarat: „Să fim foarte clari că, dacă ne vor lovi, vom răspunde loviturii”. Ea a avut un rol esențial în negocierea Acordului de liber schimb nord-american (NAFTA) cu administrația Trump.

Mark Carney, fost guvernator al Băncii Canadei și unul dintre candidații cu cele mai mari șanse de a-l înlocui pe Trudeau, a transmis un mesaj similar, subliniind unitatea națională: „Nu ne vom pleca niciodată capul în fața unui agresor. Canadienii vor fi mereu uniți. Nu vom sta cu mâinile în sân, deoarece tarifele dăunează lucrătorilor noștri și familiilor lor.”

Apelul lui Jagmeet Singh pentru interzicerea companiilor americane în contractele guvernamentale

Liderul Noului Partid Democrat (NDP), Jagmeet Singh, a solicitat ca Canada să impună o interdicție companiilor din Statele Unite de a participa la contractele guvernamentale federale. În același timp, el a susținut necesitatea implementării unui plan care să promoveze achiziționarea exclusivă de produse canadiene.

Patriotism în creștere în mass-media și pe rețelele sociale

Mass-media din Canada a fost inundată de scrisori către editori și articole de opinie care reflectă un sentiment de patriotism în creștere, amplificat de retorica lui Donald Trump. Pe rețelele sociale, cererile de boicotare a produselor americane sunt tot mai frecvente. De exemplu, The Globe and Mail, cel mai influent ziar din țară, a publicat recent un editorial intitulat „Este timpul pentru Canada să se maturizeze în sfârșit”. În acest articol, ziarul a criticat dependența istorică a Canadei de Statele Unite, atât în domeniul militar, cât și în cel economic.

„Ceea ce contează acum este că ipoteza de pornire pentru viitoarele decizii economice și de apărare nu mai poate fi aceea că SUA vor fi mereu acolo pentru Canada”, a subliniat publicația. „Trebuie să ne descurcăm singuri. Acest lucru va necesita luarea unor decizii dificile și mature, dar o putem face”, a concluzionat The Globe and Mail.

Reacții naționaliste în sport

Chiar și sportul a fost influențat de aceste sentimente naționaliste. La un meci din liga profesionistă de hochei pe gheață dintre echipele Senators și Minnesota Wild, desfășurat la Ottawa, publicul a huiduit imnul național american. Huiduielile au început când artista Mandia a început să interpreteze „The Star-Spangled Banner”, un comportament care este extrem de rar întâlnit în astfel de evenimente.

Aceste reacții au fost generate de anunțul președintelui american Donald Trump privind impunerea unor taxe de 25% pe toate exporturile canadiene, cu excepția petrolului și gazelor, care au fost impozitate cu 10%. Fanii echipei Ottawa Senators nu sunt singurii care au reacționat imediat la aceste măsuri, deoarece două provincii canadiene, Noua Scoție și Columbia Britanică, au anunțat că vor restricționa accesul companiilor americane la contractele lor publice și vor înceta să vândă produse alcoolice din Statele Unite.

Distribuie acest articol
Lasa un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *