Analiză: Motivele pentru care Statele Unite afirmă că prezența Chinei încalcă tratatul de neutralitate al Canalului Panama

STIRIVOX Moderator STIRIVOX
8 Min Citire

Sursa foto: Google Images

0:00

Amenințări și Tratamente în Jurisprudența Canalului Panama

Un număr de congresmeni și oficiali din Statele Unite se referă la un tratat vechi de aproape cinci decenii, încheiat între SUA și Panama, pentru a susține amenințările administrației Trump de a revendica Canalul Panama, cu condiția să fie demonstrată o amenințare la adresa funcționării acestuia. Totuși, există voci care avertizează că ar putea apărea obstacole semnificative în calea oricărei tentative de a invoca Tratatul de neutralitate al Canalului Panama din 1977, care a început să fie aplicat în 1999 și care garantează că acesta va rămâne neutru și accesibil tuturor navelor internaționale.

Istoricul Canalului Panama

Construcția căii navigabile de 82 km a fost finalizată de Statele Unite în 1914, iar de la retrocedarea sa către Panama în 1999, aceasta a fost gestionată de Autoritatea Canalului Panama, o agenție autonomă aflată sub supravegherea guvernului panamez. Președintele Donald Trump a declarat în timpul discursului său de învestire din 20 ianuarie că intenționează să recupereze acest canal important, afirmând în mod eronat că acesta este operat de China. Trump a exprimat nemulțumiri legate de taxele de trecere și de prezența companiilor chineze și din Hong Kong în Panama.

Declarații și Măsuri Conform Tratatului

În cadrul unei audieri recente în Senat, Louis Sola, președintele Comisiei Maritime Federale, a anunțat că agenția care reglementează transportul maritim american va evalua sectorul maritim din Panama și ar putea impune amenzi și restricții navelor sub pavilion panamez care ajung în porturile americane. Peste 8.000 de nave din întreaga lume sunt înregistrate în Panama.

Declarațiile Președintelui Panamez

Înainte de vizita secretarului de stat american Marco Rubio, președintele panamez Jose Mulino a afirmat că nu este dispus să negocieze sau să deschidă un proces de negociere privind canalul, subliniind că „canalul aparține Panama”.

Îngrijorări Legate de Prezența Chinei

Tratatul stipulează că canalul „va rămâne sigur și deschis tranzitului pașnic al navelor tuturor națiunilor”, dar conferă și Statelor Unite dreptul de a-și folosi forțele armate pentru a-l apăra. Senatorul american Ted Cruz a avertizat, în cadrul audierii, că construirea unui nou pod peste canal de către antreprenori chinezi, precum și operarea porturilor de către China, reprezintă riscuri „acute” pentru securitate. El a menționat că Panama ar putea încălca acest tratat.

Podul, estimat la 1,3 miliarde de dolari, este realizat de un consorțiu format din companii de stat din China și ar urma să fie finalizat până în 2026, după ce au existat întârzieri și modificări ale contractului. De asemenea, CK Hutchison Holdings, o companie din Hong Kong, gestionează porturile Balboa și Cristobal de mai bine de două decenii, deși nu are legături financiare directe cu guvernul chinez, companiile din Hong Kong fiind supuse controlului statului.

Îngrijorări legate de neutralitatea tratatului

Recent, Eugene Kontorovich, profesor de drept la Universitatea George Mason și cercetător al unei fundații conservatoare, a subliniat că activitățile companiilor chineze, în special cele de stat, ridică serioase probleme legate de neutralitatea tratatului. La o audiere, el a evidențiat aceste preocupări, care sunt acum tot mai frecvente.

Critici la adresa concesiunii CK Hutchison

Reînnoirea automată a concesiunii CK Hutchison pentru porturi în 2021 a fost întâmpinată cu critici atât în Statele Unite, cât și în Panama, în principal din cauza condițiilor financiare favorabile pentru companie. Totuși, la acea vreme, nu au existat îngrijorări legate de securitate. Julio Yao, un consilier din Panama, a menționat într-un editorial recent că, dacă porturile Hutchison reprezintă o amenințare pentru securitatea SUA, atunci ar trebui să se rezilieze contractele cu această companie în Statele Unite.

Yao a mai subliniat că Statele Unite nu pot impune Panama să revizuiască sau să încheie contractele cu firmele chineze. Specialist în relații internaționale, el a afirmat că argumentele pentru intervenție se bazează pe amendamentele din 1978 ale Senatului SUA, care garantează apărarea canalului împotriva amenințărilor externe. El a declarat că Panama nu ar trebui să recunoască aceste amendamente.

Structura tarifelor canalului și impactul asupra Statelor Unite

Tratatul încheiat nu conține o clauză referitoare la soluționarea litigiilor sau o dată de expirare. În plus, unii oficiali americani au declarat că majorarea tarifelor de trecere prin Canalul Panama în ultimii ani afectează disproporționat interesele americane. Aproape 75% din navele care traversează canalul sunt fie din SUA, fie se îndreaptă spre această țară, însă sistemul de taxare nu face distincții în funcție de pavilion, origine sau destinație.

În anul fiscal încheiat în septembrie, canalul a raportat o scădere de 5% a veniturilor din taxe, ajungând la 3,18 miliarde de dolari, din cauza unei secete severe. Cu toate acestea, între 2020 și 2023, veniturile din taxe au crescut cu aproape 26%. Structura tarifară este bazată pe rezervări în funcție de tipul și dimensiunea navei, precum și pe licitații pentru navele care nu au rezervări. De asemenea, navele militare beneficiază de taxe diferite comparativ cu cele comerciale, având prioritate de trecere.

Conform tratatului, „taxele de trecere și alte taxe pentru tranzit și servicii auxiliare trebuie să fie juste, rezonabile, echitabile și conforme cu principiile dreptului internațional”. Daniel Maffei, comisar la FMC, a menționat că Statele Unite sunt afectate disproporționat de creșterea tarifelor, având în vedere utilizarea esențială a canalului de către americani. Maffei a accentuat importanța continuării utilizării acestui coridor comercial și a asigurării unui tratament corect.

Creșterea tarifelor în context global

Creșterea tarifelor a fost observată nu doar în Panama, ci și în alte căi navigabile, inclusiv Canalul Suez, pe fondul cererii crescute, conflictelor geopolitice și condițiilor meteorologice adverse exacerbate de schimbările climatice, conform avertismentelor experților în domeniul transporturilor.

Declinul flotei comerciale americane

Statele Unite nu mai dispun de o flotă de nave comerciale. În anii ’60, mai puțin de 10% din totalul încărcăturilor care soseau sau plecau din SUA erau transportate sub pavilion american. În prezent, acest procent a scăzut dramatic la doar 1,5%.

Comentariile unui fost diplomat

Aceste afirmații au fost făcute de John Feeley, fostul ambasador al SUA în Panama, într-un interviu televizat recent. Feeley a subliniat că majorarea taxelor de drum din Panama a fost cauzată în principal de utilizarea apei dulci. Această schimbare afectează toate navele, fără a face distincții.

Distribuie acest articol
Lasa un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *