XB-1, primul avion supersonic după Concorde, a atins viteza sunetului. Compania Boom intenționează să reia zborurile comerciale supersonice.

STIRIVOX Moderator STIRIVOX
5 Min Citire

Sursa foto: Google Images

0:00

Progresele în Zborurile Supersonice

Revenirea călătoriilor supersonice a fost un proces mai lent decât se anticipa pentru un aparat capabil să depășească viteza sunetului. Totuși, pe 28 ianuarie, Boom Supersonic a realizat un zbor supersonic semnificativ, marcând o etapă importantă în această direcție. Avionul XB-1, dezvoltat de compania americană, a reușit să depășească pentru prima dată bariera sunetului în timpul unui test efectuat în Mojave, California.

Detalii despre Zborul XB-1

Acest zbor reprezintă prima dată când un avion cu reacție creat independent a reușit să depășească viteza sunetului. XB-1, care a efectuat deja 12 zboruri de testare de succes de la prima sa decolare în martie 2024, este precursorul viitorului avion comercial supersonic Boom, denumit Overture. În timpul zborului recent, XB-1 a decolat de la Mojave Air and Space Port, având loc în același spațiu aerian unde legendarul pilot Chuck Yeager a spart bariera sunetului în 1947.

Performanțele Zborului

Pilotul Tristan „Geppetto” Brandenburg, responsabil cu zborurile de testare pentru Boom, a reușit să accelereze avionul până la Mach 1.122 (652 noduri sau 750 mile pe oră), adică cu aproximativ 10% mai rapid decât viteza sunetului, după aproximativ 12 minute de zbor la o altitudine de peste 10,6 km. De asemenea, într-un test anterior, XB-1 a atins o viteză de 0,95 Mach, apropiindu-se astfel de depășirea vitezei sunetului, ceea ce marchează un pas important către realizarea primului avion comercial supersonic de la Concorde.

Perspectivele Viitoare

În cadrul celui de-al 11-lea test, XB-1 a zburat cu o viteză susținută de 1.172 km/h (aproximativ 0,95 Mach) la o altitudine de 8.986 metri. Această performanță este notabilă, având în vedere că zborul a fost realizat la o altitudine mai joasă decât în testele anterioare. Reprezentanții companiei au subliniat că acest test a demonstrat capacitatea avionului de a rezista la presiuni aerodinamice mari, condiții care nu vor fi întâlnite în timpul zborurilor comerciale, unde avionul va opera la altitudini mai ridicate, într-un aer mai subțire.

Importanța Testelor și Siguranța Avionului

Nick Sheryka, inginerul-șef de teste de zbor pentru XB-1, a discutat despre importanța testelor graduale. „A doua jumătate a campaniei noastre de teste se concentrează pe extinderea limitei avionului XB-1 în ceea ce privește altitudinea, viteza aerului și numărul Mach, până când vom reuși să depășim bariera sunetului,” a declarat acesta. Este important de menționat că XB-1 este un avion pilotat, având un pilot uman în cabină, spre deosebire de o dronă autonomă.

Testarea tehnologiilor avansate în domeniul aviației

În prezent, nu există riscuri pentru viața umană în cadrul testelor recente. Aceste teste sunt esențiale pentru evaluarea rapidă a noilor tehnologii în domeniul rachetelor spațiale. Totuși, călătoriile cu avioane-dronă nu vor fi disponibile pentru tine și familia ta în curând.

Proiectul Boom Supersonic

În mod similar cu lansările inițiale de rachete efectuate de SpaceX, care au pus bazele dezvoltării proiectului Starship, XB-1 este conceput ca o platformă de testare. Aceasta va fi utilizată de Boom Supersonic pentru a sprijini dezvoltarea avionului supersonic Boom Overture.

Boom Overture – Viitorul aviației comerciale

Compania Boom Supersonic își propune să lanseze Boom Overture în anii 2030. Dacă acest proiect va avea succes, avionul va putea transporta între 64 și 80 de pasageri pe rute transatlantice, reducând timpul de zbor la aproximativ 3 ore și 30 de minute între Londra și Newark.

Distribuie acest articol
Lasa un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *