Integrarea căilor ferate în programul SAFE
Asociația Pro Infrastructură atrage atenția asupra importanței includerii infrastructurii feroviare în programul SAFE, având în vedere că România beneficiază de a doua cea mai mare alocare financiară din cadrul acestui program, de 16,68 miliarde €.
Importanța transportului feroviar
Specialiștii subliniază că, în timp ce se construiesc autostrăzi, „tehnica militară merge cu trenul”. Deși se salută accesarea de noi fonduri pentru transporturi, Asociația Pro Infrastructură consideră că este esențial să se dezvolte și infrastructura feroviară, precum și Portul Constanța. În prezent, există investiții rutiere de aproximativ 18 miliarde €, care nu au finanțare până în 2030.
Alocarea fondurilor SAFE
Organizația menționează că ponderea transporturilor în cadrul alocării SAFE nu este încă stabilită, dar s-au vehiculat sume de aproximativ 30%, adică 5 miliarde €. Negocierile pentru proiectele eligibile vor dura 2-3 luni, implicând atât o negociere internă între Ministerul Apărării Naționale, Ministerul Transporturilor și Ministerul de Interne, cât și una externă cu oficialii Comisiei Europene.
Proiecte prioritare
Asociația Pro Infrastructură solicită includerea Magistralei M500 din Moldova în programul SAFE, care ar trebui să fie readusă la parametrii constructivi de viteză și tonaj. De asemenea, este necesară continuarea modernizării infrastructurii feroviare din Portul Constanța, cu o alocare estimată de 120 milioane €.
Termeni de creditare și implicații financiare
Negocierea termenilor de creditare este crucială, fiecare cent din SAFE fiind returnat de statul român. Perioada de grație teoretică este de 10 ani, cu o dobândă variabilă de aproximativ 2%, în funcție de condițiile de piață. Se așteaptă ca acordul dintre statele membre și Comisia Europeană să fie parafat în noiembrie, iar programul SAFE să demareze în 2026, cu posibilitate de decontare retroactivă pentru costurile eligibile începând din mai 2025.
Impactul asupra infrastructurii naționale
Programul SAFE ar putea reduce presiunea pe Programul Transport, dar doar cu 6% pe domeniul rutier. Din cele 25 de miliarde € disponibile, doar 1,5 miliarde € sunt alocate pentru Autostrada A7 Pașcani-Suceava. Este esențial ca România să își planifice resursele financiare pentru a nu întrerupe lucrările pe șantiere înainte de următorul exercițiu financiar al Uniunii Europene.
Concluzie
Integrarea infrastructurii feroviare în programul SAFE este vitală pentru asigurarea unui sistem de transport eficient și sigur, având implicații directe asupra securității naționale și dezvoltării economice a României.