Analiză: Pariul pe care China l-a realizat acum 20 de ani încep să dea rezultate: „Interesele sale economice, geopolitice și climatice se armonizează”

STIRIVOX Moderator STIRIVOX
10 Min Citire

Sursa foto: Google Images

0:00

Transformarea străzilor din Beijing

În ultimii ani, străzile din Beijing au suferit o transformare radicală. Zgomotul intens al traficului a fost înlocuit cu o tăcere surprinzătoare pentru un oraș atât de mare. Drumurile sunt acum dominate de vehicule electrice, fiecare având plăcuțe de înmatriculare verzi distinctive. Li Shuo, directorul centrului climatic chinez de la Asia Society Policy Institute, afirmă că liniștea este prima impresie pentru vizitatorii marilor orașe din China, descriind experiența ca fiind o „plimbare în viitor”.

Cresterea vehiculelor electrice în China

Ascensiunea vehiculelor electrice în China este cu adevărat remarcabilă. Peste jumătate dintre mașinile noi vândute sunt electrice. Conform datelor unei companii de cercetare din Marea Britanie, în anul precedent, vânzările de vehicule electrice au atins cifra de 11 milioane, marcând o creștere de aproape 40% față de 2023. Shuo descrie această evoluție ca fiind o „transformare ireversibilă”.

Impactul asupra piețelor globale și securitatea energetică

Revoluția vehiculelor electrice din China consolidează țara în domeniul tehnologiilor ecologice și îi sprijină ambițiile de lider global în probleme climatice, în contrast cu tendințele de la administrația Trump, care se axează pe combustibilii fosili. Această schimbare are repercusiuni semnificative asupra piețelor petroliere. Analiștii estimează că cererea de petrol în China ar putea ajunge la un maxim, trecând de la o creștere continuă la o scădere. Fiind cel mai mare importator de petrol din lume, aceste evoluții au un impact considerabil asupra piețelor internaționale de petrol. Lauri Myllyvirta, co-fondator al Centrului de Cercetare pentru Energie și Aer Curat, subliniază că implicațiile sunt extraordinare.

Factori care au contribuit la succesul vehiculelor electrice

Creșterea pieței de vehicule electrice în China are rădăcini adânci ce datează de aproape două decenii. Producătorii de automobile din SUA, Japonia și Europa aveau un avantaj considerabil pe segmentul vehiculelor pe benzină, iar Beijingul părea că nu va putea să-i ajungă din urmă. Totuși, vehiculele electrice au oferit o oportunitate de a domina o nouă piață. Un alt factor important a fost securitatea energetică, având în vedere că, spre deosebire de Statele Unite, China depinde în mare măsură de petrolul importat, ceea ce reprezenta o vulnerabilitate geopolitică. Ilaria Mazzocco, expert în politica climatică chineză, subliniază că vehiculele electrice pot fi alimentate din sursele abundente de energie electrică disponibile în China.

Începând cu 2009, guvernul chinez a implementat politici favorabile vehiculelor electrice, oferind stimulente financiare și sprijin pentru cercetare. Deși la început această inițiativă a fost considerată un eșec, în cele din urmă, eforturile s-au dovedit fructuoase datorită susținerii continue din partea administrațiilor locale și centrale, evoluției tehnologiei bateriilor și a competiției intense dintre companii, inclusiv rivala Tesla, BYD. China dispune acum de o infrastructură de încărcare bine dezvoltată, expertiză, tehnologii și materiale, producând numeroase vehicule electrice accesibile, foarte dorite de consumatori. Aceasta reprezintă o realitate complet diferită față de cea din Statele Unite.

Impactul vehiculelor electrice asupra piețelor globale

Argumentul economic în favoarea vehiculelor electrice devine mai puțin convingător, în special în contextul în care prețul benzinei rămâne extrem de scăzut, iar consumatorii preferă vehicule de dimensiuni mari. Cu președintele Donald Trump la conducere, Statele Unite se îndreaptă spre o distanțare și mai accentuată de politicile care susțin vehiculele electrice, incluzând impunerea de tarife asupra vehiculelor electrice și materialelor pentru baterii provenite din China. Această direcție ar putea să conducă la o piață auto americană care se va diferenția și mai mult de restul lumii, complicând astfel capacitatea producătorilor auto din SUA de a concura pe piețele internaționale.

Progresul Chinei în electrificarea transportului

Progresele realizate de China în electrificarea transportului, inclusiv dezvoltarea unei rețele feroviare extinse de mare viteză, au dus la o scădere a consumului de petrol, care până recent era în continuă creștere. Se estimează că cererea de benzină în China va scădea cu aproximativ 1% în 2024, iar tendința de scădere va accelera în anii următori, în ciuda creșterii veniturilor și a numărului de automobile deținute. Aceasta este o situație remarcabilă pentru o țară cu profilul economic al Chinei, conform unui analist din cadrul Agenției Internaționale pentru Energie (AIE).

Importurile de petrol din China și evoluția pieței

Importurile de țiței din China au scăzut cu aproape 2% în 2024, marcând prima scădere anuală semnificativă în ultimele două decenii, cu excepția perioadei de pandemie. Statele Unite sunt printre furnizorii de petrol pentru China, care în 2023 a fost al doilea cel mai mare importator de țiței din SUA, conform datelor oficiale. Totuși, impactul vehiculelor electrice asupra cererii de petrol este contrabalansat parțial de creșterea industriei petrochimice din China, care continuă să depindă de petrol pentru producția de materiale plastice și alte produse industriale. Cu toate acestea, această creștere nu compensează reducerea cererii din sectorul transporturilor.

Previziuni pentru cererea de petrol în China

AIE anticipează că cererea de petrol din China va continua să scadă până în anii 2030, eliminând astfel una dintre cele mai importante surse de creștere a cererii globale de petrol. Între 2013 și 2023, China a fost principalul motor al cererii globale de petrol, cu o medie anuală de creștere de aproximativ 600.000 de barili pe zi. În 2024, această cifră a scăzut la mai puțin de 200.000 de barili pe zi.

Tendințe globale în consumul de petrol

Se estimează că cererea globală de petrol se va stabiliza la sfârșitul acestui deceniu, urmând să scadă în anii 2030, cu vehiculele electrice având un rol esențial în această schimbare. Deși țări precum India continuă să își crească consumul de petrol, nu există indicii că acestea ar putea compensa diminuarea cererii din China.

Exporturile de vehicule electrice din China

China își redefinește și peisajul global prin exporturile de vehicule electrice, o proporție din ce în ce mai mare fiind direcționată către țările din sudul global, inclusiv Thailanda și Brazilia. Această expansiune a exporturilor de vehicule electrice low-cost are potențialul de a facilita o tranziție mai rapidă către mobilitatea electrică în diverse regiuni ale lumii.

Revoluția vehiculelor electrice în China

China se află într-o transformare semnificativă în domeniul energiei curate, având ca fundament dezvoltarea rapidă a vehiculelor electrice (VE). Deși țara investește masiv în energia solară și eoliană, majoritatea electricității folosite pentru încărcarea vehiculelor electrice provine încă din surse pe bază de cărbune. Cu toate acestea, conform specialiștilor, vehiculele electrice contribuie la o poluare mai redusă pe parcursul întregii lor vieți în comparație cu mașinile pe benzină, chiar și în contextul unei rețele electrice dominate de combustibili fosili.

Impactul emisiilor de carbon

Experții subliniază că emisiile de carbon generate în procesul de fabricație a vehiculelor electrice vor avea un impact semnificativ asupra vânzărilor acestora în următorii ani. Pe măsură ce China își îmbunătățește infrastructura de energie regenerabilă, se estimează o scădere a intensității emisiilor de carbon din rețeaua electrică a țării cu până la 60% până în anul 2040. Aceasta va contribui la o reducere semnificativă a poluării generate de vehiculele electrice.

Viitorul vehiculelor electrice în China

Se preconizează că, până în 2040, vehiculele electrice ar putea reprezenta 100% din vânzările de mașini noi în China, ceea ce ar putea determina o scădere rapidă a emisiilor din sectorul transporturilor. Totuși, rămân numeroase incertitudini în legătură cu cererea globală de petrol în următoarea perioadă. Experții consideră că expansiunea rapidă a vehiculelor electrice în China ar putea schimba profund rolul țării pe piața internațională, diminuându-i statutul de motor al cererii globale de petrol.

Consecințele geopolitice

Transformarea energiei curate în China reflectă o aliniere a intereselor economice, geopolitice și climatice ale țării, un fenomen care contrastează cu politica Statelor Unite, unde fostul președinte Donald Trump a promis reducerea sprijinului pentru vehiculele electrice și energia curată. Această divergență se traduce printr-o „diferență drastică” între vehiculele din China și cele din SUA, existând riscul ca Statele Unite să fie percepute ca o „fosilă” în contextul industriei auto globale.

Distribuie acest articol
Lasa un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *