Creșterea costurilor în proiectele de infrastructură
În ultimele decenii, proiectele de infrastructură din România au înregistrat creșteri semnificative ale costurilor, devenind realități care, cu 7-10 ani în urmă, păreau imposibile. Un exemplu elocvent este tronsonul de 69 de kilometri dintre Boița și Tigveni, parte integrantă a Autostrăzii Sibiu-Pitești, ale cărui costuri depășesc două miliarde de euro. În cadrul acestui proiect, specialiștii trebuie să construiască nu mai puțin de 8 tuneluri, precum și numeroase poduri și viaducte.
Un alt proiect major: tronsonul Poarta Sălajului – Nușfalău
Cel mai costisitor proiect de infrastructură în căutare de constructori este tronsonul de 41 de kilometri dintre Poarta Sălajului și Nușfalău, parte a Autostrăzii Transilvania, cu o investiție estimată la peste 1,5 miliarde de euro. Companii din Turcia și Italia concurează pentru acest proiect, venind la licitație cu oferte de prețuri mai mici cu 11% și, respectiv, 8,6% față de estimările făcute de Compania de Drumuri.
Avertismente privind creșterea costurilor
Constructorii din domeniu avertizează că costurile pentru proiectele de infrastructură vor continua să crească. Firmele care au ales să acopere impozitul pe venit al angajaților și contribuția la Pilonul 2 de pensii, în urma eliminării facilităților fiscale, vor include aceste costuri suplimentare în ofertele lor pentru licitații. Cristian Erbașu, președintele Federației Patronatelor Societăților din Construcții, a menționat că cheltuielile cu salariile ar putea crește cu aproximativ 16-18%, iar costurile totale ar putea să urce cu 4-5%.
Proiecte similare în alte țări
Privind spre alte țări, situația nu este diferită. De exemplu, Croația își propune să finalizeze, până în 2029, autostrada dintre Metković și Dubrovnik. Guvernul croat estimează că va cheltui peste 1,2 miliarde de euro pentru realizarea celor 47 de kilometri de drum, care va include numeroase tuneluri, viaducte și poduri.