Replica Canadei la Naționalismul American
Până în prezent, puține articole vestimentare au reușit să simbolizeze naționalismul american în secolul 21 la fel de bine ca șepcile roșii cu sloganul MAGA (Make America Great Again), purtate și comercializate de Donald Trump. Cu toate acestea, săptămâna aceasta, aceste șepci au primit o reacție puternică din partea Canadei.
Șapca cu mesajul „Canada nu este de vânzare”
În preajma unei întâlniri importante cu liderii canadieni, în contextul discuțiilor despre posibilele tarife americane, premierul provinciei Ontario, Doug Ford, a apărut la summit purtând o șapcă pe care era inscripționat mesajul „Canada nu este de vânzare”. Liderii canadieni își caută în continuare soluții la amenințarea unui război comercial cu cel mai apropiat aliat al țării, în cazul în care Trump își va îndeplini promisiunea de a impune taxe vamale suplimentare pentru produsele și serviciile canadiene.
Un mesaj de unitate în fața amenințărilor
În mijlocul unei crize naționale, șapca a devenit un simbol al unității. Creatorii pălăriilor au descris zilele recente ca fiind „sălbatice și suprarealiste”. Liam Mooney, care împreună cu logodnica sa, Emma Cochrane, conduce o firmă de design în Ottawa, a declarat că ideea a apărut ca răspuns la un segment de știri viral de la Fox News, în care gazda Jesse Watters își bătea joc de Ford, amintind despre amenințarea lui Trump de a anexa Canada.
„Dacă aș fi cetățean al unei alte țări și aș fi vecin cu Statele Unite, aș considera că este un privilegiu să fiu preluat de Statele Unite ale Americii”, i-a spus Watters liderului din Ontario. Mooney și Cochrane, șocați de tonul interviului, și-au dedicat următoarele ore creării unei „respingeri creative” a amenințărilor.
Vânzări în creștere și reacții politice
Rezultatul a fost o șapcă cu un mesaj simplu, dar puternic, scris într-un tip de literă specific canadiană. Mooney a menționat: „A fost un mic act de patriotism să răspundem la aceste mari amenințări și această mare fanfaronadă”. Vânzările online au crescut constant, dar au explodat după ce Ford a purtat șapca la întâlnirea liderilor regionali de miercuri, promovând ulterior magazinul online. De atunci, cuplul a vândut peste 45.000 de pălării, dintre care mai mult de 150 au fost cumpărate din Statele Unite.
Apariția liderului conservator din Ontario cu șapca a generat aprecieri din partea rivalilor politici din Canada, inclusiv de la premierul Justin Trudeau și ministrul de externe Mélanie Joly. Fostul ministru liberal al mediului, Catherine McKenna, a postat pe rețelele sociale: „Vreau șapca asta! Și îți mulțumesc Doug Ford pentru că ești lider în #TeamCanada”. Chiar și premierul din Manitoba, Wab Kinew, un progresist adesea în dezacord cu Ford, a exprimat aprecierea pentru șapcă: „Super pălărie, sper că o fac în portocaliu”.
Solidaritate în fața amenințărilor comerciale
Amenințarea unui război comercial devastator a determinat liderii politici din Canada să depășească diferențele lor politice și ideologice. Wab Kinew a subliniat: „Mândria canadiană este ceva pe care ne putem baza cu adevărat acum. Și sunt puține lucruri care îi unesc pe canadieni mai mult, la bine și la rău, decât vecinul nostru din sud”.
Întâlnirea premierilor cu Trudeau: Urgența unui front unificat
Premierii provincii s-au întâlnit recent cu prim-ministrul Trudeau, însă nevoia de a forma un front unit a devenit cu atât mai urgentă. Această situație a fost amplificată de refuzul premierului de dreapta al provinciei Alberta, cunoscută pentru resursele sale petroliere, de a semna un comunicat comun al altor lideri politici și al prim-ministrului.
Premierul Ford a comentat despre această chestiune, afirmând: „Am o teorie puțin diferită: protejează-ți jurisdicția, dar țara este pe primul loc.” El a subliniat importanța reacției în fața provocărilor, adăugând: „Nu poți lăsa pe cineva să te lovească în cap cu un baros fără să-l lovești înapoi de două ori mai tare.”
Această declarație reflectă tensiunile actuale și necesitatea de coeziune între liderii politici pentru a aborda problemele cu care se confruntă țara.