Călin Georgescu propune un canal între Marea Neagră și Marea Caspică
Călin Georgescu a avansat, în cadrul unui interviu, ideea că, în cazul în care ar deveni președinte, România ar putea importa produse din China printr-un canal pe care l-ar construi între Marea Neagră și Marea Caspică. Această declarație a fost făcută în interviul acordat Metropola TV pe 16 ianuarie.
„Eu vin cu un alt proiect. Mai mare. Și spun, uite domne care-i treaba, România este graniță nu numai la Marea Neagră. E și graniță și la Caspică. Cum adică? Păi fac un coridor Marea Neagră – Marea Caspică, mă duc în China și am intrare la Mediterană. Și asta o fac eu”, a afirmat Călin Georgescu.
Georgescu mai susține că acest proiect ar beneficia de sprijinul Statelor Unite ale Americii. Totuși, el nu oferă detalii despre modul în care ar putea construi un canal între cele două mări în calitate de președinte.
Aspecte geografice și logistice ale propunerii
Este esențial de menționat că statul român ar fi putut lua în calcul construcția unui canal între Marea Neagră și Marea Caspică doar dacă România s-ar fi aflat geografic între cele două mări. În realitate, România are acces doar la Marea Neagră.
Federația Rusă este singura țară ce dispune de ieșire atât la Marea Neagră, cât și la Marea Caspică. Alte țări din jurul acestor mări, precum Georgia, Azerbaidjan, Kazahstan, Turcia sau Armenia, ar putea considera construirea unui astfel de canal, însă aceasta ar necesita realizarea pe teritoriul lor.
Canale existente și discuții diplomatice
Contactat pentru a comenta ideea lui Georgescu, un profesor de Hidrologie a declarat că „nu e util să alocăm timp pentru a discuta despre situații irealizabile și aberante”. De asemenea, este important de menționat că există deja un canal care leagă Marea Neagră de Marea Caspică, numit Volga-Don, deschis în 1952, cu o lungime de 101 kilometri, majoritatea acestuia situându-se în Federația Rusă.
Acest canal este utilizat de Rusia pentru transportul echipamentului militar către Marea Neagră, fiind considerat „una dintre cele mai importante rute pentru armata rusă”. Pe de altă parte, discuțiile diplomatice au loc de ani de zile pentru a stabili o rută internațională de transport între Marea Neagră și Marea Caspică, care ar conecta România, Georgia, Azerbaidjan și Turkmenistan printr-o combinație de transport maritim, feroviar și rutier.
În 2010, au existat informații că Rusia și Kazahstan intenționau să construiască un canal de 700 de kilometri care să lege Marea Caspică de Marea Azov. Cu toate acestea, acest proiect rămâne, deocamdată, la stadiul de propunere, conform celor mai recente date disponibile.