Aeroporturile europene își ajustează regulile pentru a permite lichidele la bordul aeronavelor
Aeroporturile din Uniunea Europeană (UE) se pregătesc să permită cantități mai mari de lichide în bagajele de mână, în urma aprobării de către UE a noilor scanere CT. Aceasta ar putea însemna sfârșitul restricțiilor de 100 de mililitri, însă dezacordurile persistă între consumatori și companiile aeriene în legătură cu taxele pentru bagajele de mână.
Progrese tehnologice și implementare
Compania Națională Aeroporturi București a anunțat că actualizarea software-ului necesar pentru a îndeplini condițiile de ridicare a restricțiilor este aproape finalizată. Douăsprezece aeroporturi din România operează rute internaționale, iar finalizarea operațiunilor de instalare și punere în funcțiune este estimată pentru primul trimestru al anului 2026. Ridicarea restricțiilor pentru lichide se va aplica doar aeroporturilor care au echipamente recertificate și actualizate.
Regulile actuale privind lichidele
În prezent, pasagerii trebuie să transporte lichidele în recipiente de maximum 100 de mililitri, plasate într-o pungă de plastic transparentă resigilabilă, cu un volum total de maximum un litru. Această regulă a fost introdusă în 2006, după un complot terorist descoperit la aeroportul Heathrow din Londra. Noile scanere CT, capabile să detecteze în mod fiabil explozibilii lichizi, au deschis calea pentru eliminarea acestor restricții, dar implementarea va dura din cauza obstacolelor tehnice și a echipamentelor învechite.
Controverse legate de bagajele de mână
Un alt subiect controversat este taxa impusă de companiile aeriene pentru bagajele de mână. Multe companii low-cost percep taxe suplimentare pentru bagajele de mână, ceea ce a stârnit reacții din partea organizațiilor pentru drepturile consumatorilor. Comitetul pentru transporturi al Parlamentului European a adoptat o propunere care ar permite călătorilor să aducă un obiect personal și un bagaj de mână de până la 7 kilograme fără costuri suplimentare. Propunerea trebuie să treacă prin votul plenului Parlamentului și să fie negociată cu statele membre.
Concluzie
Schimbările în regulile privind lichidele și bagajele de mână ar putea îmbunătăți experiența pasagerilor care călătoresc în UE, dar implementarea acestora va depinde de adaptarea rapidă a aeroporturilor la noile tehnologii și de rezolvarea disputelor legate de taxele pentru bagajele de mână.