Monitorizarea creșterii prețurilor de către Consiliul Concurenței
Consiliul Concurenței se pregătește să observe atent fluctuațiile prețurilor, în special în contextul recentelor creșteri ale cotelor TVA. Instituția este preocupată de posibilitatea ca comercianții să profite de această creștere pentru a majora prețurile dincolo de ajustările dictate de noile cote.
Focus pe alimente și carburanți
După scumpirile înregistrate în România începând cu 1 august, Consiliul Concurenței va monitoriza cu prioritate prețurile alimentelor și carburanților. Președintele Consiliului, Bogdan Chirițoiu, a declarat la Digi24 că, în cazul unor semnale de alarmă, inspecțiile vor extinde analiza și asupra altor piețe.
Instrumente și măsuri de monitorizare
„Monitorizăm piețele, în special alimentele și carburanții, iar oamenii au acces la un monitor al prețurilor pentru a verifica fluctuațiile”, a explicat Chirițoiu. Acesta a subliniat că inspectorii vor fi vigilenți față de situațiile în care comercianții cresc prețurile mai mult decât este justificat. Dacă se identifică astfel de cazuri, acestea vor fi investigate.
Impactul creșterii TVA
Chirițoiu a adăugat că, în general, se așteaptă ca majorarea TVA să fie parțial absorbită de lanțurile de magazine. În trecut, s-a observat că, în medie, două treimi din variația TVA se reflecta în prețuri, în timp ce o treime era suportată de comercianți.
Declarații ale lanțurilor de magazine
Unele lanțuri de magazine au anunțat că nu vor majora prețurile alimentelor în perioada următoare. Consiliul Concurenței va prezenta primele concluzii ale monitorizării în a treia săptămână a lunii august, comparând datele cu cele de la începutul lunii iunie.
Stabilizarea pieței RCA
Referitor la liberalizarea pieței RCA, Bogdan Chirițoiu a menționat că au existat fluctuații, dar că lucrurile încep să se stabilizeze.
Concluzie
Monitorizarea atentă a prețurilor de către Consiliul Concurenței este esențială pentru a preveni abuzurile comercianților în contextul creșterii TVA, având un impact direct asupra puterii de cumpărare a consumatorilor.