Ministrul Educației: Profesorii nu trebuie să solicite doar bani. Legea salarizării trebuie să ne aloce poziția corespunzătoare meritelor noastre.

STIRIVOX Moderator STIRIVOX
9 Min Citire

Sursa foto: Google Images

0:00

Ministrul Educației: Educația a fost marginalizată în societate

În cadrul unei intervenții la Jurnalul de Seară de la Digi24, ministrul Educației, Daniel David, a declarat că „societatea efectiv a împins educația în umbră”. Această afirmație a fost însoțită de observații referitoare la majorările salariale din domeniul Sănătății și la scutirile de taxe în sectorul IT, măsuri cu care cadrele didactice s-au arătat solidare. Ministrul a subliniat că este necesar un salariu corespunzător pentru profesori, care să reflecte importanța socială a acestei profesii.

Nemulțumirile din sistemul educațional

Rectorul Universității Babeș-Bolyai a punctat că nu ar trebui să ne concentrăm doar pe solicitări de bani sau creșteri procentuale, deoarece astfel de cereri pot irita societatea. „Sistemul este nemulțumit și, într-un fel, înțeleg această nemulțumire. În același timp, încerc să discut și cu sindicatele și cu alți reprezentanți din sistem, pentru a avea o abordare strategică”, a declarat rectorul.

Importanța educației în societate

Ministrul a evidențiat că în prezent se cere constant creșterea salariilor, în condițiile în care acestea nu sunt competitive din mai multe motive. „Cândva, educația era calea principală spre succesul social, dar în contextul revoluțiilor industriale și al apariției rețelelor sociale, s-a creat impresia că nu mai avem nevoie de educație în varianta clasică”, a explicat David. El a subliniat că, în ciuda decenței personalului din educație, politicile au fost adesea interpretate greșit de către politicieni.

Nevoile sistemului educațional

„Trebuie să arătăm nevoile pe care le avem în sistem. Când s-au majorat salariile medicilor, a fost o problemă majoră, toată lumea a fost de acord că era necesar. Acum trebuie să facem același lucru pentru educație”, a adăugat ministrul. El a subliniat că există un deficit semnificativ de profesori, în special în domeniile științelor, ceea ce afectează calitatea educației oferite copiilor.

Valorizarea statutului de profesor

Ministrul a subliniat importanța de a decide, ca societate, dacă valorizăm statutul de profesor. „Dacă dorim să readucem educația în centrul discursului public, atunci trebuie să asigurăm un salariu decent pentru profesori, pe măsura rolului social pe care dorim să-l conferim acestei profesii”, a concluzionat el, subliniind că toate aceste aspecte trebuie integrate în sistemul educațional.

În final, ministrul a menționat că este important să se continue discuțiile privind convergența salariilor din educație cu cele din sectorul sănătății, recunoscând supărarea cadrelor didactice, mai ales în contextul încheierii recente a grevei, care a dus la promisiuni importante.

Contextul Actual al Salariilor din Educație

Discuțiile recente privind noua lege a salarizării unitare subliniază necesitatea adoptării unor principii fundamentale, în locul cererilor directe de majorări salariale. Această abordare strategică este esențială, iar liderii Coaliției au arătat o deschidere în această direcție, având în vedere că prima variantă a ordonanței a fost considerată mai restrictivă pentru sectorul educațional.

Prioritizarea Educației

Ministrul a reamintit că educația trebuie să rămână o prioritate națională, solicitând o atitudine strategică în această privință. În cadrul discuțiilor cu partenerii de dialog social, premierul a recunoscut importanța promisiunilor făcute pentru educație și a subliniat că intenționează să le onoreze odată ce condițiile financiare vor permite acest lucru.

Frustrările și așteptările profesorilor

Ministrul a înțeles frustrările profesorilor, considerându-le justificate, dar a accentuat că pentru a obține rezultate concrete, este necesară o abordare strategică. Deși nu a fost specificată o așteptare clară privind majorările salariale, s-a discutat despre necesitatea ca salariile profesorilor debutanți să fie în concordanță cu salariul mediu brut pe economie.

Criterii de Performanță în Salarii

În ceea ce privește salariile bazate pe indicatori de performanță, ministrul a subliniat că acestea ar trebui să fie gândite în mod responsabil. Salariul de bază nu ar trebui să depindă de performanță, așa cum nu se aplică această regulă nici în cazul altor angajați din sectorul public. Propunerile ar trebui să includă bonusuri și premii pentru profesori, bazate pe criterii de performanță stabilite în mod clar.

Viitorul Educației și Măsurile Necessare

Rectorul UBB, Daniel David, și-a exprimat speranța că anumite măsuri pentru educație vor putea fi deblocate, dacă condițiile economico-financiare se vor modifica. Deși nu există o dată precisă pentru aceste schimbări, el a subliniat că este realist să ne așteptăm la progrese în a doua parte a anului.

În concluzie, este esențial ca discuțiile legate de salarizare să se concentreze pe principii strategice și pe o argumentare solidă, pentru a asigura credibilitate și pentru a răspunde nevoilor reale ale sectorului educațional.

Discuții asupra Legii Salarizării Unitare

În cadrul unei recente declarații, ministrul Educației a subliniat importanța Legii salarizării unitare, care are rolul de a stabili parametrii fundamentali ai remunerării în sectorul public. Această lege va asigura o structură clară, care va fi implementată atunci când resursele financiare vor permite acest lucru.

Ministrul a menționat că nu este suficient să se solicite constant sume suplimentare de bani, cum ar fi 200 de lei sau procente de creștere. Această abordare poate genera neînțelegeri în societate și poate provoca iritarea opiniei publice, care poate percepe această solicitare ca pe o obsesie a profesorilor pentru bani. În același timp, politicienii pot deveni suspicioși și nervoși în fața acestor cereri repetate.

Este esențial ca principii clare să fie prezentate și susținute, iar Legea salarizării unitare trebuie să reflecte meritele fiecărui sector, inclusiv educația. Resursele financiare, odată disponibile, vor beneficia nu doar profesorii, ci și medicii și alte categorii din sistemul public, asigurând astfel o echitate în salarizare.

Pe de o parte, este vital ca vocea profesorilor să fie ascultată, dar, pe de altă parte, este necesar ca aceștia să înțeleagă că există instituții și proceduri ce trebuie respectate, inclusiv cele impuse de Minister. Ministrul a afirmat că menține un dialog deschis atât cu sindicatele, cât și cu reprezentanți ai părinților, studenților și elevilor, subliniind importanța colaborării în acest demers.

Distribuie acest articol
Lasa un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *