Accident feroviar din 16 ianuarie 2024: cauze și recomandări
Uzura avansată a șinei de cale ferată, alături de utilizarea acesteia dincolo de limitele de funcționare, sunt principalele motive care au condus la accidentul feroviar ce a avut loc pe 16 ianuarie 2024. În incident, 11 vagoane dintr-un tren de marfă încărcat cu cereale au deraiat, iar două dintre acestea s-au răsturnat, pe secția de circulație Craiova – Caracal, în apropierea haltei de mișcare Leu. Aceste informații provin din raportul Agenției de Investigare Feroviară Română (AGIFER).
Conform concluziilor raportului, starea tehnică a suprastructurii căii a fost un factor determinant în producerea deraierii. „Comisia de investigare a stabilit că accidentul s-a produs din cauza mai multor factori cauzali, contributivi și sistemici”, se menționează în documentul publicat recent.
Detalii tehnice ale accidentului
Un aspect important evidențiat este ruperea multiplă și completă a șinei de pe firul din dreapta, în direcția de mers a trenului. Aceasta a avut loc la primul panou tampon aferent schimbătorului de cale nr. 16, între km 186+120,50 și ultima joantă a acestuia. Deteriorarea a fost provocată de forțele dinamice transmise căii de materialul rulant, cauzată de menținerea șinelor în circulație mult peste capacitatea lor de suport.
De asemenea, întârzierea în efectuarea lucrărilor de reparații capitale pe zona unde s-a produs accidentul este identificată ca o altă cauză a incidentului. O gestionare ineficientă a resurselor materiale și umane necesare pentru mentenanța corespunzătoare a liniei ferate contribuie, de asemenea, la riscul de accidente, fiind semnalată și gestionarea deficitară a șinelor cu defecte de categorie I.
Neconformități identificate
În urma investigațiilor, s-au constatat mai multe neconformități pe porțiunea de linie neafectată de deraiere. Aceste abateri de la codurile de practică includ depășiri ale toleranțelor admise la nivel transversal, torsionarea căii, denivelări incrucișate și variații ale ecartamentului dincolo de limitele acceptate.
Recomandări de siguranță
AGIFER a emis, de asemenea, o serie de recomandări de siguranță, având în vedere un accident feroviar similar petrecut la 17 februarie 2020. Aceste propuneri vizează prevenirea unor incidente viitoare în condiții asemănătoare, subliniind necesitatea unei mai bune gestionări și întrețineri a infrastructurii feroviare.
Evaluarea riscurilor în infrastructura feroviară
O analiză detaliată a riscurilor asociate cu infrastructura feroviară publică va începe prin evaluarea pericolelor generate de lipsa resurselor materiale și umane. În acest context, se vor identifica măsurile de siguranță necesare pentru a menține controlul asupra acestor riscuri.
Incidentul feroviar din 16 ianuarie 2024
În dimineața zilei de 16 ianuarie 2024, la ora 01:23, trenul de marfă nr. 68322, operat de SC Global Rail Solutions SRL, a deraiat la intrarea în Hm Leu. Trenul, remorcat de locomotiva EA 389 și compus din 35 de vagoane de tip Uagps, Tagnpps și Uafoos, transporta cereale (porumb boabe) pe ruta Arad – Constanța Port Zona B.
Incidentul s-a produs în apropierea schimbătorului de cale nr. 16, situat în capătul Y al stației, unde trenul a fost atacat pe la călcâi. Ca urmare a deraiului, 11 vagoane (de la al 20-lea până la al 30-lea vagon de la locomotivă) au deraiat, iar două dintre ele s-au răsturnat, iar marfa a fost împrăștiată pe terasamentul căii. Suprastructura căii ferate a suferit daune pe ambele fire de circulație.
Consecințe și măsuri ulterioare
Din fericire, în urma acestui incident feroviar, nu s-au înregistrat victime sau răniți. Raportul de Investigare efectuat de AGIFER va fi transmis Autorității de Siguranță Feroviară Română (ASFR), administratorului de infrastructură feroviară publică CNCF „CFR” SA, precum și operatorului de transport feroviar SC Global Rail Solutions SRL.