Proiecte de Infrastructură în Curs de Dezvoltare
Peste 1.500 de kilometri de drumuri și căi ferate au obținut acord de mediu în 2024, urmând să fie construiți în anii ce vin. În plus, aproximativ 1.000 de kilometri de infrastructură rutieră și feroviară se află în proces de evaluare a impactului asupra mediului, conform informațiilor furnizate de Agenția Națională pentru Protecția Mediului (ANPM).
Proiecte în Derulare
Raportul anual al Serviciului Autorizări și Evaluare Impact din cadrul ANPM indică faptul că, în anul precedent, au fost în derulare 18 proiecte de infrastructură rutieră propuse de Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), 7 proiecte feroviare gestionate de Compania Națională de Căi Ferate (CFR), precum și patru proiecte de navigație, un proiect de ecologizare a Dunării, unul dedicat prospecțiunilor geologice, patru inițiative în domeniul telecomunicațiilor și două pentru amenajare hidroenergetică.
„Numărul proiectelor de infrastructură a crescut de la an la an, iar acest lucru se reflectă deja în diverse zone ale țării, unde condițiile de circulație pe drumuri și căi ferate s-au îmbunătățit. Aproape 2.500 de kilometri de autostrăzi, drumuri expres și căi ferate au fost supuse evaluării pe parcursul anului trecut, cu 60% dintre acestea finalizate, având Acorduri de mediu sau Revizuiri ale acestora, restul de 40% fiind în proces de evaluare, conform Legii 292/2018”, a declarat președintele ANPM.
Progrese în Infrastructura Rutieră și Feroviară
În ceea ce privește proiectele de infrastructură rutieră, au fost emise deja Acorduri de mediu pentru aproape 760 de kilometri de autostrăzi și drumuri expres, iar proiectele de infrastructură feroviară finalizate însumează peste 740 de kilometri.
„Activitatea Direcțiilor Controlul Poluării și Reglementări, precum și Conservarea Naturii și Biodiversitate este esențială pentru desfășurarea procedurilor de evaluare a impactului asupra mediului, în cazul proiectelor majore care se extind pe mai multe județe. După analiza tehnică a fiecărei propuneri, experții noștri verifică amplasamentele, participă la Comisiile de Analiză Tehnică și urmăresc propunerile din dezbaterile publice, înainte de a redacta Decizia etapei de încadrare pentru emiterea Acordului de mediu”, a explicat președintele ANPM.
Lista Proiectelor Evaluabile
Printre proiectele care au parcurs procedurile de evaluare a impactului asupra mediului (EIA) în vederea emiterii sau revizuirii actelor de reglementare se numără:
- Revizuire acord de mediu pentru proiectul „Autostrada de centură București, km 0+000 – km 100+900”, titular CNAIR – finalizat (100,9 km);
- Emitere acord de mediu pentru proiectul „Drum expres Bacău – Piatra Neamț”, titular CNAIR – finalizat (51 km);
- Revizuire acord de mediu pentru proiectul „Autostrada Sibiu – Pitești”, titular CNAIR – finalizat (122,110 km – revizuire pentru 30,35 km);
- Revizuire acord de mediu pentru proiectul „Drum expres Brăila – Galați”, titular CNAIR – finalizat (10,768 km);
- Acord de mediu pentru proiectul „Drum expres Focșani-Brăila”, titular CNAIR – finalizat (73,524 km);
- Acord de mediu pentru proiectul „Autostrada Baia Mare-Suceava, lot II Bistrița-Vatra Dornei”, titular CNAIR – în procedură (62,137 km);
- Acord de mediu pentru proiectul „Autostrada București – Alexandria”, titular CNAIR – în procedură (77,02 km);
Proiecte Finalizate și În Procedură de Mediu
Autoritatea Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a finalizat mai multe proiecte importante, printre care se numără modernizarea DN 71 Bâldana pe o distanță de 44,130 km și revizuirea acordului de mediu pentru autostrada Lugoj – Deva, ce acoperă o lungime de 139,132 km.
Proiecte în Procedură de Acord de Mediu
În prezent, CNAIR se află în etapa de procedură pentru mai multe proiecte, cum ar fi:
- Drum expres Buzău – Brăila (112,440 km)
- Drum expres Bucureşti – Târgovişte (62,21 km)
- Drum expres DN 7C – Transfăgărăşan, cu lucrări de intervenţii între km 104 + 000 și km 130 + 800 (26,8 km)
- Drum expres Găeşti – Ploieşti (81,576 km)
- Autostrada Filiaşi – Drobeta Turnu Severin (82,658 km)
- TransRegio Braila-Slobozia-Drajna-A2 şi Chiciu-Drajna, în est și sud, acoperind județele Galaţi, Brăila, Ialomiţa şi Călăraşi (170,9 km)
- Autostrada Focşani- Bacău (95,902 km)
Proiecte Feroviare Finalizate
În domeniul feroviar, au fost finalizate următoarele proiecte:
- Reabilitarea liniei de cale ferată Focşani-Roman (147,7 km)
- Reabilitarea liniei de cale ferată Ploieşti Triaj-Focşani (142,39 km)
- Reabilitare/Modernizare infrastructură feroviară Reşiţa Nord-Timişoara Nord cu extensie Voiteni-Stamora Moraviţa-Frontieră (117,977 km)
- Modernizarea liniei de cale ferată Bucureşti Nord – Craiova, inclusiv subsecțiunile 1 și 2 (203,7 km)
- Reabilitarea liniei de cale ferată Braşov – Simeria, parte componentă a coridorului IV Pan-European (130,279 km)
Proiecte Feroviare în Procedură
De asemenea, sunt în procedură de acord de mediu următoarele proiecte feroviare:
- Modernizarea liniei de cale ferată Coşlariu – Cluj-Napoca (106,35 km)
- RK linia CF şi aparate de cale, Linia 702 Fir II, Buzău – Făurei, km 167+430 – km 129 + 010 (38,60 km)
Această diversitate de proiecte reflectă angajamentul autorităților pentru îmbunătățirea infrastructurii rutiere și feroviare din țară, având un impact semnificativ asupra mobilității și dezvoltării economice.