Noutăți despre Programul Rabla
Programul Rabla va continua și în acest an, după luni întregi de amânări, însă cu modificări importante pentru șoferi. Acesta va fi disponibil doar pentru persoanele fizice, iar valoarea unor vouchere va fi redusă. În 2025, bugetul programului va fi de 200 de milioane de lei, conform declarațiilor ministrului Mediului, Apelor și Pădurilor, Diana Buzoianu.
Valoarea noilor vouchere
Imediat ce va fi aprobat pachetul 2 de măsuri fiscale, care va include și programele AFM, va fi emis un ordin de ministru privind valoarea modificată a voucherelor. În luna aprilie, când a fost anunțată lansarea programului Rabla 2025, valoarea voucherelor era de 10.000 de lei pentru mașinile pe benzină, 12.000 de lei pentru hibrid și 17.500 de lei pentru hibrid plug-in. Diana Buzoianu a menționat că se discută despre reducerea valorii voucherelor, având în vedere inegalitățile existente și constrângerile bugetare. Deocamdată, voucherul de 10.000 de lei pentru mașinile pe benzină rămâne valabil, iar discuțiile se concentrează asupra voucherelor mai mari, în special pentru mașinile electrice.
Controverse privind demararea Programului Rabla
Lansarea programului a fost așteptată cu mare interes de către cei care doreau să achiziționeze o mașină nouă, precum și de importatori și producători auto. Reprezentanții pieței auto sperau ca bugetul de 610 milioane de lei, destinat persoanelor fizice, să stimuleze vânzările. De asemenea, au fost alocate 650 de milioane de lei pentru persoanele juridice și 150 de milioane de lei pentru instituțiile publice. Cu toate acestea, cu o zi înainte de lansare, Administrația Fondului pentru Mediu a decis suspendarea programului, invocând discuțiile privind reducerea deficitului bugetar. Această decizie a stârnit critici, inclusiv din partea Asociației Importatorilor și Distribuitorilor de Motociclete și Motocicluri din România, care a avertizat că suspendarea programului pune în pericol piața autohtonă.
Concluzie
Modificările aduse Programului Rabla și incertitudinile legate de bugetul acestuia au impactat semnificativ așteptările pieței auto din România, generând controverse și temeri privind viitorul achizițiilor de vehicule cu emisii reduse.