Acuzațiile împotriva Damen
Statul român acuză constructorul naval Damen Shipyards că a falimentat șantierul naval din Mangalia prin „operațiuni ilegale, orchestrate”. Mii de muncitori din zonă se află în șomaj tehnic, în ciuda faptului că Damen a primit recent 270 de milioane de euro ca ajutor de stat din partea Olandei, conform unei investigații a platformei Follow the Money.
Deteriorarea șantierului naval
Damen este acuzat că a deturnat 55 de milioane de euro din șantierul naval prin „tranzacții ilegale”, ceea ce a condus la falimentul acestuia. Din 2021 până în 2024, compania a umflat artificial datoria șantierului prin angajarea propriilor filiale, de exemplu, utilizând filiala poloneză pentru gestionarea documentelor și sucursala olandeză pentru servicii IT și resurse umane. În această perioadă, activitatea șantierului a fost drastic redusă, comparativ cu anii anteriori.
Proprietatea și managementul șantierului
Damen a devenit proprietar al 49% din șantierul naval în 2017, statul român având 51% din acțiuni. Conform acordului inițial, Damen avea dreptul să gestioneze operațiunile zilnice ale șantierului, ceea ce a permis companiei să efectueze cheltuieli fără aprobarea guvernului. Damen susține că nu a încălcat nicio regulă și că toate conturile șantierului au fost auditate anual.
Datorii și blocaje în procedura de faliment
În urma datoriilor „fictive” acumulate, Damen a devenit cel mai mare creditor al șantierului naval, permițându-i astfel să influențeze procesul de faliment. Compania a refuzat să colaboreze cu autoritățile române pentru a investiga tranzacțiile ilegale și a blocat formarea unei comisii independente pentru supravegherea procedurii de faliment, acțiune considerată ilegală de autoritățile fiscale române.
Controverse legale și dificultăți financiare
Damen a intentat un proces împotriva guvernului român în aprilie 2024, solicitând rambursări de împrumuturi de 470 de milioane de euro și despăgubiri pentru încălcarea contractului. În același timp, compania se confruntă cu probleme financiare din cauza întârzierilor în proiectele din Germania și a fost subiectul unei anchete penale pentru acuzații de mită, falsificare și spălare de bani.
Impactul asupra angajaților
Aproximativ o mie de angajați de la șantierul naval din Mangalia sunt afectați de această situație, fiind în șomaj tehnic de peste un an. În perioada în care se efectuează lucrări ocazionale, aceștia primesc doar 30% din salariu. Sindicatul muncitorilor a solicitat intervenția Ambasadei Olandei pentru a-i ajuta să ajungă la o înțelegere cu Damen.
Declarațiile Damen
Damen a exprimat regretul pentru evoluția evenimentelor și a afirmat că a respectat toate reglementările legale. Compania a subliniat că nu a existat nicio critică oficială în legătură cu modul în care a gestionat afacerile la șantierul naval.
Concluzie
Această situație evidențiază nu doar complexitatea relațiilor de afaceri internaționale, ci și impactul semnificativ asupra angajaților și economiei locale, generând incertitudini pentru viitorul șantierului naval din Mangalia.