Accidentul aviatic Jeju Air 2216: O minune a supraviețuirii
La aterizarea zborului Jeju Air 2216, aeronava a ajuns să aterizeze fără trenul de aterizare extins, ieșind de pe pistă și colizionând cu un zid, fiind cuprinsă de flăcări. În acel moment, părea că nu există nicio șansă ca cele 181 de persoane aflate la bord să supraviețuiască. Cu toate acestea, în mod surprinzător, doi însoțitori de bord au reușit să supraviețuiască.
Factori esențiali în supraviețuire
Investigatori care analizează circumstanțele accidentelor aviatice se concentrează pe cinci elemente cheie care influențează șansele de supraviețuire: integritatea aeronavei, eficiența măsurilor de siguranță, forțele G care acționează asupra pasagerilor și echipajului, condițiile din interiorul avionului și factorii post-accident, precum incendiul sau fumul. Cei doi însoțitori de bord supraviețuitori se aflau în spatele avionului, în zona care a rămas relativ intactă după impact.
Statistici îngrijorătoare
Accidentul se înscrie pe o listă tragică a celor mai grave catastrofe aviatice. În ultimele opt decenii de zboruri comerciale, doar 17 accidente au avut ca rezultat un număr atât de mic de supraviețuitori dintr-un total de cel puțin 80 de pasageri, conform datelor furnizate de Flight Safety Foundation.
Starea supraviețuitorilor
Supraviețuitorii, un bărbat de 33 de ani și o femeie de 25 de ani, au fost transportați la un spital din Seul. Aceștia se aflau pe scaunele din spatele avionului, aproape de zona unde coada aeronavei s-a desprins. Potrivit medicilor, ambii sunt conștienți și comunicativi. Bărbatul a suferit fracturi severe pe partea stângă și poartă o orteză pentru a-i limita mișcările gâtului din cauza unei leziuni la coloană. Femeia a suferit o fractură la glezna dreaptă și alte posibile răni pe partea dreaptă. Aceasta a relatat că a auzit o bubuitură puternică urmată de fum care ieșea din avion.
Perspectivele de supraviețuire în accidente aviatice
Barbara Dunn, președinta Societății Internaționale a Investigatorilor de Siguranță Aeriană, a explicat că există numeroase motive pentru care o persoană ar putea supraviețui într-o situație aparent fără speranță. „Modul în care aterizează avionul și locul ocupat de pasageri au un impact semnificativ. Purtați centura de siguranță poate limita mișcarea corpului în timpul impactului. De asemenea, depinde de capacitatea pasagerului de a lua o poziție de protecție în cazul unei aterizări forțate”, a adăugat ea.
Accidente recente și lecții învățate
Cu câteva zile înainte de incidentul cu Jeju Air, 29 de persoane au supraviețuit unui alt accident aviatic, în care un zbor al Azerbaijan Airlines a dus la moartea a 38 de oameni în vestul Kazahstanului. Investigarea acestui accident a relevat că avionul a fost lovit de o rachetă dintr-un sistem de apărare antiaeriană rusesc, iar echipajul a încercat să mențină o viteză și altitudine constante timp de peste o oră înainte de prăbușire. În acest caz, toți supraviețuitorii se aflau în spatele avionului, ceea ce subliniază importanța locului ocupat în aeronave pe durata unui accident.
Concluzie
Siguranța pasagerilor variază în funcție de locul ocupat în avion, dar aterizarea aeronavei rămâne unul dintre cei mai importanți factori în determinarea șanselor de supraviețuire. Deși mulți cred că locurile din spate sunt mai sigure, acest lucru nu este întotdeauna adevărat, având în vedere modul în care se desfășoară incendiul și alte condiții post-accident.
Accident Aviatic Japan Airlines
În ianuarie 2024, Japan Airlines a fost nevoită să evacueze sute de pasageri dintr-un avion Airbus A350, după ce aeronava a intrat în contact cu un alt aparat de zbor la aterizare, ceea ce a condus la prăbușirea sa în flăcări.
Forțele G și Supraviețuirea în Accidente
Accidentele de aviație sunt adesea considerate imposibil de supraviețuit atunci când forțele G sunt extrem de mari, ceea ce poate duce la incapacitatea corpului de a rezista impactului. În mod normal, oamenii experimentează forța de 1 G în viața de zi cu zi. Totuși, în cazul unui roller coaster sau al unei mașini electrice care accelerează rapid, forțele pot ajunge la 2 sau 3 G.
Se estimează că o persoană își pierde cunoștința la forțele de 4 sau 5 G, deși există excepții. Capacitatea de a rezista depinde de intensitatea, direcția și durata forțelor aplicate. De exemplu, în cazul unui avion Boeing 737 care s-a prăbușit în Coreea de Sud, pasagerii au avut șanse rezonabile de a supraviețui, atâta timp cât forțele orizontale nu au depășit 9 G.
Anthony T. Brickhouse, expert în siguranța aerospațială, a subliniat că au existat cazuri în care oameni au supraviețuit accidentelor considerate imposibile, dar și cazuri în care persoane au decedat în situații care păreau mai favorabile supraviețuirii.
Investigații și Exemple de Accidente
Accidentul recent a lăsat experții în stare de șoc. Poliția din Coreea de Sud a demarat o percheziție a birourilor Jeju Air și a aeroportului internațional Muan, locul în care s-a petrecut incidentul.
Un incident notabil din istoria aviației a avut loc în 1987, când un avion McDonald Douglas DC-9, cu 155 de pasageri la bord, s-a prăbușit la scurt timp după decolare în Detroit. Singura supraviețuitoare a fost o fetiță de patru ani, găsită între resturile avionului sub o pasarelă. În acest accident, resturile s-au întins pe o distanță de 900 de metri, iar toate scaunele erau împrăștiate.
Statistici despre Supraviețuirea în Accidentele Aeriene
Un studiu realizat de Consiliul Național pentru Siguranța Transporturilor (NTSB) din SUA, care a analizat accidentele aviatice grave între 1983 și 2017, a relevat că jumătate din pasagerii implicați au supraviețuit cu răni minore sau fără răni. Aproximativ 6,3% au suferit răni grave, în timp ce 27% au decedat la impact. De asemenea, 4,1% au murit din cauza incendiilor sau fumului, iar aproximativ 10% din alte cauze sau cauze necunoscute.
În raportul NTSB referitor la accidentul Northwest 255, s-a stabilit că pasagerii și echipajul au murit din cauza impactului, iar avionul s-a dezintegrat, distrugând cabina piloților. A fost un accident considerat imposibil de supraviețuit, cu excepția unei combinații de circumstanțe favorabile care au salvat viața unui copil.
Brickhouse a concluzionat că uneori se întâmplă lucruri greu de explicat, menționând că norocul poate juca un rol semnificativ în supraviețuirea în astfel de situații extreme.