Un incident șocant în Rusia
Ficțiunea capătă adesea viață în Rusia, iar un incident tragic petrecut pe 2 aprilie 2023, ilustrează acest lucru. Bloggerul militar Vladlen Tatarski a fost prezent la un eveniment din Sankt Petersburg, organizat de Cyber Front Z, un grup semi-profesionist care promovează propaganda de război a Kremlinului. Cu o audiență de peste jumătate de milion de urmăritori pe Telegram, Tatarski era o figură cunoscută în peisajul mediatic rusesc.
Explozia fatală
În mijlocul evenimentului, o tânără cu păr blond, lung și ondulat s-a apropiat de Tatarski, oferindu-i un cadou neobișnuit: o statuie a sa, aurită. La doar două minute după primirea cadoului, statuia a explodat, provocând moartea lui Tatarski și rănind 42 de persoane. Femeia, identificată ca Daria Trepova, în vârstă de 26 de ani și originară din Sankt Petersburg, a fost arestată a doua zi. Aceasta a declarat că a crezut că statuia conține un dispozitiv de ascultare, nu o bombă, și că a acționat la comanda unui bărbat din Ucraina, cunoscut sub numele de „Gestalt”.
Profilul Daria Trepova
Daria Trepova era considerată un ucigaș puțin probabil. Activistă feministă și vegană, abandonase studiile de medicină și lucra la un magazin de haine vintage. În februarie 2022, a fost reținută timp de 10 zile la o manifestație împotriva războiului. Nu existau indicii că ar fi fost capabilă de un astfel de act violent, iar Tatarski, cu toate că era un influencer al rețelelor sociale, nu avea putere reală. Trepova a fost condamnată la 27 de ani de închisoare pentru crima sa.
Legătura cu ficțiunea
Incidentul a fost descris de jurnalista și scriitoarea Sophie Pinkham ca fiind absurd și tulburător, având un aspect care părea desprins dintr-o poveste a scriitorului rus contemporan Victor Olegovici Pelevin. Într-un detaliu interesant, numele Vladlen Tatarski era de fapt un pseudonim inspirat de un personaj din romanul lui Pelevin din 1999, „Generation P”. Deși Pelevin, cunoscut pentru retragerea sa din viața publică, nu a comentat asasinarea, cel mai recent roman al său, „Cool,” publicat la sfârșitul anului 2024, a oferit o caricatură a Dariei Trepova, denumind-o Daria Troedirkina, o feministă însărcinată cu asasinarea unui dictator. Numele de familie „Troedirkina” face referire la „trei găuri”.
Pelevin și evoluția sa
Odinoară o figură proeminentă a literaturii post-sovietice, Pelevin s-a retras într-o lume a satirii elaborate, abordând teme de gen și autoritarism, fără a se angaja direct în politica rusă. Motivația reală a Dariei Trepova, deși controversată, a fost indignarea față de războiul din Ucraina, în timp ce Pelevin a transformat povestea ei într-o glumă antifeministă. Într-un context în care mulți scriitori au părăsit Rusia din motive politice, evoluția lui Pelevin de la un talent tânăr la o figură misogină reflectă declinul culturii ruse contemporane.
O nouă eră a cenzurii autoritare
Pelevin a început să publice ficțiune tocmai când cenzura sovietică se prăbușea, datorită politicii de glasnost implementate de Gorbaciov. În scurt timp, a câștigat notorietate pentru povestirile sale halucinogene, opere ce nu ar fi putut să vadă lumina zilei în vechiul regim sovietic. Odată cu apariția romanului „Generation P”, el era deja recunoscut nu doar în Rusia, ci și în Statele Unite și Europa. Cu jocurile sale de cuvinte, narațiunile postmoderne și mixul vibrant de cultură înaltă și joasă, lucrările lui Pelevin reflectau tendințele literare globale.
The Times Literary Supplement l-a comparat cu scriitori precum David Foster Wallace, Will Self și Haruki Murakami. De asemenea, revista Time l-a numit „Nabokov psihedelic al erei cibernetice”. Scrierile lui Pelevin ofereau o perspectivă din ce în ce mai clară asupra noilor forme de putere din Rusia. În „Generation P”, publicitatea, televiziunea și politica sunt descrise ca instrumente esențiale folosite de interesele corupte pentru a construi o realitate distorsionată.
Eroul romanului, Vavilen Tatarski, este un poet aspirant ale cărui vise literare sunt afectate de colapsul sovietic. Într-o Rusie deschisă și capitalistă, Tatarski se îndreaptă spre publicitate, transformând sloganurile americane în versiuni rusești. Această satiră exagerată se transformă rapid într-o fantezie ocultă și psihedelică. Fascinat de ciuperci, Vavilen descoperă că guvernul rus reprezintă o realitate virtuală creată de scriitori care servesc zeiței mesopotamiene Ishtar. Astfel, el ajunge să contribuie la scenariul unei democrații simulate în Rusia, scriind pentru Elțîn și oligarhul Boris Berezovski, care își tratează țara ca pe un joc de Monopoly.
Romanul rămâne una dintre cele mai relevante reprezentări literare ale stării de spirit confuze și amuzante din Moscova anilor ’90. Publicat în Statele Unite sub titlul „Homo Zapiens” și în Marea Britanie ca „Babylon”, a vândut peste 3,5 milioane de exemplare la nivel global.
Previziuni despre Rusia lui Vladimir Putin
Pelevin a fost adesea considerat un profet care a anticipat realitatea post-adevăr și neo-imperială a Rusiei contemporane. Cititorii săi cred că romanele sale au prezis ascensiunea regimului politic coercitiv al lui Putin și transformarea Rusiei post-sovietice într-o democrație iluzorie (precum în „Generation P”); planificarea unei rebeliuni în estul Ucrainei în 2014 și invazia din 2022 (prefigurate în romanul „SNUFF”, publicat în 2011); și chiar dezvoltarea Chat GPT (în „iPhuck 10”, din 2017).
Printre susținătorii lui Pelevin se numără și Vladislav Surkov, un fost consilier media proeminent al Kremlinului între 1999 și 2014. La fel ca un personaj din romanele lui Pelevin, Surkov a fost un scriitor aspirant care a evoluat într-un păpușar politic, contribuind la formarea unei politici ultra-cinice în Rusia anilor 2010, dominate de mass-media.
Calitatea oraculară a lui Pelevin a fost accentuată de absența sa din lumina reflectoarelor, ceea ce a sporit aura sa de mister.
Victor Pelevin: Un Profet Evaziv în Lumea Literară
Victor Pelevin, un nume emblematic în literatura rusă contemporană, a reușit să rămână departe de ochii publicului, chiar și în momente critice, cum ar fi anunțul morții sale în mediul online în 2016, când nu a simțit nevoia să dezmintă zvonurile. Acest autor enigmatic a stârnit speculații care sugerează că ar fi fost înlocuit de o rețea neuronală sau de o echipă de scriitori fantomă. Așa cum a menționat odată colegul său, scriitorul Dmitri Bikov: „Nimeni nu știe unde locuiește Pelevin – pentru că Pelevin trăiește în plan astral”. Singura sa modalitate de comunicare cu publicul rămâne prin romanele sale, care sunt lansate anual, de obicei în fiecare toamnă în Rusia.
Scăparea de Cenzura Guvernamentală
În ultimii ani, mulți dintre colegii săi au ales să părăsească Rusia din cauza temerilor legate de cenzura tot mai stringentă, represiunea politică și conflictul din Ucraina. Aceștia au fost declarați agenți străini, urmăriți penal, arestați în absență sau privați de contractele de publicare. De exemplu, Dmitri Bikov a fost victima unei aparente otrăviri în 2019, incident similar cu cel al liderului opoziției Alexei Navalnîi. Acum, Bikov locuiește în Statele Unite, iar lucrările sale sunt întâmpinate cu reticență în librăriile din Rusia. Spre deosebire de colegii săi, Pelevin a reușit să evite cenzura și cărțile sale continuă să fie bine vândute, fiind un secret bine păstrat locul său de reședință, iar speculațiile cu privire la continentul pe care se află sunt variate. Cu toate acestea, nu există dovezi că ar fi părăsit Rusia din motive de securitate personală.
Pozitia Politică și Reacțiile Criticilor
Pozitia sa în spectrul politic este la fel de misterioasă. Absența unei poziții clare în legătură cu războiul din Ucraina a generat antipatie și chiar dispreț din partea scriitorilor și criticilor ruși care se opun regimului. Un critic literar rus a caracterizat opera lui Pelevin ca fiind pro-Putin, descriind-o ca un „cocktail oribil de postmodernism și fascism” care ar putea susține regimul. Totuși, lucrările sale includ și o critică la adresa filosofiei ultranaționaliste ruse, precum și o aversiune față de autoritarism. În loc să susțină activ regimul, el promovează o filosofie cinică care elimină orice speranță de schimbare politică, aspect care contribuie la popularitatea sa continuă în Rusia.
Un Autor Misterios și Îndepărtat de Viața Publică
Reprezentanții lui Pelevin au instrucțiuni clare să nu facă comentarii referitoare la viața sa personală, amplificând misterul care îl înconjoară. Fanii speculează adesea că s-ar afla în orașe precum Berlin, Londra, Thailanda, Coreea sau Japonia. De asemenea, Pelevin nu a avut niciodată o prezență pe rețelele sociale și, din anii ’90, a preferat să poarte ochelari de soare, refuzând să fie fotografiat fără ei, chiar și atunci când a fost inclus în portretul realizat de revista New Yorker al celor mai buni șase tineri romancieri în 1998. Din 2001, a refuzat să fie fotografiat în public și nu a acordat interviuri din 2010.
Origini și Primii Ani
Informațiile de bază despre primii ani ai lui Pelevin sunt, cel puțin, o chestiune de interes public. El a crescut într-un apartament comun din centrul Moscovei, împărțind o cameră cu părinții săi, înainte ca familia să se mute într-un apartament propriu într-un complex nou construit la periferia orașului.
Pelevin: O Viață de Succes și Contraste
Deși avea o memorie excepțională, Pelevin nu a fost un elev remarcabil. A studiat ingineria și a lucrat o vreme în întreținerea tramvaielor. Un fost coleg și prieten a povestit cum își petreceau timpul liber, creând figurine japoneze false, pe care le „îmbătrâneau” cu acid și le vindeau pe stradă.
Întâlnirea cu Budismul
Pelevin a devenit interesat de budism în adolescență, studiemându-l prin manuale sovietice despre ateism. În tinerețe, a lucrat part-time pentru un jurnal ezoteric numit Nauka i Religiya (Știință și religie), unde a publicat un articol despre descifrarea runelor. Prima sa nuvelă a fost publicată în 1989, într-un număr al revistei care conținea și horoscopul lui Stalin. Colecția sa de povești, intitulat The Blue Lantern, a fost lansată în 1991 și a câștigat un premiu important în noul peisaj literar al Rusiei.
Comedii Existențiale și Impactul Lor
În lucrările sale timpurii, Pelevin s-a inspirat din literatura rusă clasică și din umorul sumbru al perioadei sovietice, creând comedii existențiale care au șocat și încântat cititorii. Documentarul Restless Garden, realizat de Victor Ginzburg în 1991, oferă o privire suprarealistă asupra lumii care a influențat creațiile sale.
Viața Personală și Contextul Social
Chiar și după ce a obținut recunoaștere, Pelevin a continuat să locuiască în apartamentul părinților săi, dedicându-se jocurilor video și scrisului. În timpul acesta, Rusia anilor ’90 se confrunta cu o violență și instabilitate extremă, iar oamenii se temeau să deschidă ușa din față. Pelevin a scris o scrisoare editorului său american, în care sublinia dificultățile de a primi corespondența din cauza climatului social periculos.
Reflecții despre Țară și Viitor
Într-un interviu din 2000, Pelevin a declarat: „Mă simt dezgustat de tot ce este legat de țara mea”. El a explicat că, în trecut, oamenii puteau să se retragă în propriul univers mental pentru a scăpa de răul statului, dar acum, răul părea omniprezent.
Un Autor Misterios
Pelevin a devenit cunoscut pentru dificultatea de a fi identificat în public. Era perceput ca fiind enigmatic, iar întrebările despre natura sa au rămas fără răspuns. Un interviu din 1996 cu Clark Blaise subliniază această ambiguitate, întărind imaginea unui autor complex și profund.
Interviu cu Victor Pelevin: O Privire Asupra Viitorului său Roman
Victor Pelevin, un autor recunoscut pentru stilul său inconfundabil, se prezintă cu ochelari de soare, având o voce blândă și un râs ironic. Într-un interviu recent, acesta vorbește fluent engleza, deși uneori face pronunții greșite, caracteristice unui cititor pasionat. De-a lungul discuției, Pelevin evită etichetele literare și politice, precum și interpretările metaforice, subliniind că romanul său viitor, intitulat „Viața insectelor”, are ca subiect central chiar insectele. „Este vorba despre insecte, Clark”, afirmă el zâmbind.
Pelevin își exprimă opinia că romanele nu sunt cea mai bună metodă de a înțelege o țară. Dacă cineva este interesat să afle despre Rusia, de ce să nu citească un articol de știri în loc? În 1996, opera sa a captat atenția cititorilor internaționali, oferindu-le o fereastră către viața post-sovietică, o experiență mai vividă și mai profundă decât orice articol de ziar.
Impactul său asupra Literaturii Ruse
La acea vreme, Pelevin a jucat un rol crucial în revitalizarea industriei editoriale ruse, care se confrunta cu dificultăți. El a reușit să îmbine literatura de înaltă calitate cu ficțiunea populară, devenind unul dintre puținii autori serioși care au avut succes pe această nouă piață. Romanul său de debut, „Chapaev and Void”, publicat în 1996, a fost recunoscut ca fiind primul bestseller literar post-sovietic din Rusia. Spre sfârșitul anilor ’90, o revistă rusă l-a desemnat pe Pelevin cel mai trendy autor din țară, iar un alt tabloid l-a catalogat ca „vrăjitor”.
Aspectul Fizic și Fascinația Publicului
Într-un documentar din 2013, cei care l-au cunoscut în tinerețe descriu aspectul lui Pelevin ca fiind un mister istoric. Deși nu are o înfățișare tipică, fiind mare, cu mâini frumoase și un zâmbet enigmatic, el nu pare nici occidental, nici estic. Editorul unei reviste care a publicat primele sale lucrări remarcă faptul că nu l-ar putea recunoaște într-o mulțime, iar regizorul unei adaptări cinematografice a cărților sale afirmă că fața lui este „închisă ca un pumn”.
Căutarea lui Pelevin de către Presa Rusă
Reporterii din Rusia continuă să-l urmărească cu interes pe Pelevin. În 2021, jurnaliștii de la un tabloid rus au analizat romanele sale recente în căutarea indiciilor despre locul său de reședință. Destinații precum Turcia, Insulele Canare, Cuba și Thailanda au fost considerate cele mai probabile. Aceștia au studiat listele de pasageri ale zborurilor către și dinspre aceste țări, descoperind că Pelevin a călătorit între Bangkok, Barcelona, Phuket și Málaga începând din 2017. Pe 30 noiembrie 2019, el a plecat spre Bangkok; în decembrie 2020, a obținut un nou pașaport de la ambasada Thailandei; iar pe 10 februarie 2021, a primit viza, demonstrând astfel că a reușit să facă față pandemiei din Thailanda.
Interacțiunea cu Publicul
Din când în când, Pelevin își face apariția în spațiul public, generând interes. În 2022, rapperul rus Slava KPSS a postat pe Instagram despre o surpriză legată de un om misterios care i-a trimis e-mailuri, oferindu-i bani pentru o serie de interviuri, dar publicația menționată nu a putut fi identificată.
Interviul Misterios și Romanul KGBT+
Recent, rapperul Slava KPSS a făcut o descoperire surprinzătoare în legătură cu un interviu acordat unui jurnalist enigmatic. Întrebările pe care le-a primit au fost neobișnuite, abordând subiecte precum filosofia budistă, istoria și bătăliile rap. Deși interviul nu a fost vreodată publicat, rapperul a realizat că personajul principal din romanul KGBT+ al lui Viktor Pelevin, lansat în 2022, îi semăna izbitor, folosind chiar și fraze preluate din discuția lor.
Contextul Publicațiilor lui Pelevin
Dacă Pelevin trăiește la Moscova, în Thailanda sau într-o dimensiune astrală, publicul său principal rămâne în Rusia. Aici, contractele de publicare și librăriile își așază cărțile pe rafturi în ziua lansării. Prolificitatea lui Pelevin și refuzul de a face publicitate au complicat obținerea de contracte internaționale; ultima sa carte tradusă în engleză a fost SNUFF, publicată în 2011. De atunci, autorul nu a mai fost tradus sau recunoscut în Statele Unite sau Europa de Vest, ceea ce îl face dependent de veniturile din contractele sale rusești.
Provocările Literare în Rusia Post-2022
În Rusia, după 2022, a câștiga existența din scris implică o navigare abilă printre problemele politice delicate. Este esențial ca autorii să evite criticile la adresa războiului Rusiei în Ucraina. Pelevin, în stilul său ambiguu, nu a condamnat și nici nu a sprijinit războiul. Cititorii pot descoperi atât poziții pro, cât și anti-Kremlin în lucrările sale recente, dar dificultatea de a înțelege opiniile sale provine din faptul că autorul s-a distanțat de narațiunile plasate în realitatea recunoscută a Rusiei.
Temele și Critica în KGBT+
În romanul KGBT+, care reprezintă al 19-lea titlu al lui Pelevin și care a devenit al doilea cel mai bine vândut roman rusesc al anului, atât naționaliștii ruși, cât și liberalii occidentali sunt reprezentați ca având comportamente abuzive. Protagonistul alege să folosească pseudonimul „KGBT+”, subliniind dualitatea și confuzia dintre cele două tabere politice. Totuși, ideea că acestea sunt în opoziție este o simplă iluzie; în realitate, membrii elitei politice de pe ambele părți par să coexiste fără a avea legături cu realitatea cotidiană.
Critica Recentă și Reacțiile la Opera sa
Opera Cool a lui Pelevin a primit unele dintre cele mai negative recenzii din cariera sa. Numeroși critici consideră că autorul își prejudiciază reputația, iar editorialista Natalia Lomikina a subliniat că „o criză creativă nu poate fi soluționată prin descrierea sexului cu un critic literar.” La scurt timp după publicarea lucrării, o persoană necunoscută a aplicat o placă pe …
Victor Olegovici Pelevin și moștenirea sa literară
O clădire din complexul unde Victor Olegovici Pelevin a petrecut o mare parte din prima parte a vieții sale a fost recent marcată printr-o placă comemorativă. Pelevin, un scriitor rus și sovietic de renume mondial, a locuit într-un apartament cu trei camere alături de familia sa. Acesta este câștigătorul a 23 de premii literare și un critic al culturii de consum, cunoscut pentru afirmația sa: „O conspirație antirusă există cu siguranță.”
Controverse legate de citatul lui Pelevin
Recent, o placă similară a fost dedicată și cântărețului Shaman, ale cărui activități artistice sunt profund legate de sprijinul său pentru războiul din Ucraina. Această inițiativă ridică întrebări asupra modului în care un scriitor, care a fost odată apreciat la nivel mondial, este acum asociat cu astfel de controverse. Citatul menționat mai sus, provenind din romanul „Generația P”, pare să fie folosit pentru a-l înfățișa pe Pelevin ca un naționalist rus care susține conflictul din Ucraina.
Cu toate acestea, interpretarea citatului reflectă fie o neînțelegere, fie o distorsionare intenționată a viziunii originale a autorului. Citatul complet din „Generația P” este mai complex: „Cu siguranță există o conspirație antirusă – singura problemă este că întreaga populație adultă a Rusiei participă la ea.” Această nuanțare sugerează o critică mai profundă a societății ruse și a contextului său politic.