Întârzieri record în transportul aerian european
Uniunea Europeană a avertizat că întârzierile companiilor aeriene ar putea atinge cele mai grave niveluri din istorie în această vară, din cauza grevelor controlorilor de trafic aerian, incendiilor și a cererii ridicate. Oficialii UE au declarat că sistemul de control al traficului aerian operează la limită din cauza lipsei de personal și a cererii de zboruri care a atins noi recorduri post-pandemie.
Recorduri după pandemia de COVID-19
Aproximativ 37.000 de zboruri au loc în Europa în cele mai aglomerate zile, ceea ce depășește capacitatea de gestionare a controlorilor de trafic aerian. Eurocontrol a raportat o creștere de 5% a traficului aerian în acest an comparativ cu 2022, cu întârzieri generale legate de gestionarea traficului crescând de asemenea cu 5%. Se estimează că lipsa capacității de control al traficului aerian va conduce la întârzieri semnificative în nouă țări, inclusiv Franța, Germania, Grecia și Spania.
Impactul grevelor și lipsei de personal
Acțiunile sindicale, în special în Franța, agravează problema. Două zile de greve ale personalului de control al traficului aerian din Franța au dus la anularea a 4.000 de zboruri. Aeroporturile sunt acum mai aglomerate ca niciodată, iar oficialii UE avertizează că Europa nu își poate permite haos pe cer. Apostolos Tzitzikostas, comisarul UE pentru Transporturi, a subliniat că războiul din Ucraina și deficitul de personal amenință rețeaua aeronautică.
Condiții meteorologice extreme și incendiile de vegetație
Incendiile de vegetație au dus la închiderea temporară a aeroportului din Marsilia și la restricții asupra atracțiilor turistice din Grecia, precum Acropole. Efectele schimbărilor climatice sunt tot mai îngrijorătoare, iar oficialii estimează că astfel de fenomene meteorologice extreme vor deveni mai frecvente.
Necesitatea reformelor în gestionarea traficului aerian
Un alt factor major al întârzierilor este lipsa personalului de control al traficului aerian, care necesită o pregătire extinsă. Tzitzikostas a solicitat miniștrilor transporturilor din UE să asigure o capacitate adecvată în zonele cu cea mai mare cerere. Rafael Schvartzman, vicepreședinte pentru Europa la Asociația Internațională a Transportului Aerian, a declarat că întârzierile constante sunt inacceptabile.
Cerul unic european
Companiile aeriene au solicitat finalizarea inițiativei „Cerul unic european”, care ar permite transportatorilor să zboare pe cele mai directe rute, reducând întârzierile cauzate de controlul fragmentat al traficului aerian.
Concluzie
Impactul întârzierilor record și al grevelor asupra transportului aerian în Europa este semnificativ, afectând nu doar companiile aeriene, ci și pasagerii, care se confruntă cu frustrări și incertitudini în călătoriile lor.