Daniel David, despre anul școlar 2025-2026
Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a declarat, marți, la Digi 24, că situația infrastructurii școlare înainte de începerea anului școlar 2025 – 2026 „n-are cum să arate mult mai bine față de anul trecut”, având în vedere că „n-au fost construcții majore”.
David a răspuns criticilor referitoare la diminuarea numărului de elevi din clase la 30, afirmând că aceste limite sunt „puse arbitrar”. El a subliniat că o limită de 30 de elevi nu este o problemă, având în vedere că și alte țări, precum Italia și Germania, au clase cu acest număr de elevi. De asemenea, a menționat că România a avut o astfel de limită la liceu până în 2020.
Ministrul a explicat că nu poate vizita fiecare școală pentru a implementa instrucțiunile sale, referindu-se la săptămâna „Școala Altfel”, unde părinții sunt adesea obligați să plătească pentru activitățile organizate. David a menționat că este „ilegal” ca părinții să plătească pentru aceste activități și a subliniat că instrucțiunile sale au fost clare: activitățile pot fi desfășurate la clasă, fără a necesita excursii.
„Școala Altfel” ar trebui să fie o oportunitate de a preda diferit, nu doar prin transmiterea de cunoștințe, ci și prin aplicarea acestora în viața de zi cu zi, având în vedere rezultatele slabe ale elevilor români la testele PISA.
Referitor la infrastructura școlară, David a explicat că aceasta nu este în responsabilitatea Ministerului Educației, ci a autorităților locale. El a menționat că ministerul poate impune anumite constrângeri, cum ar fi numărul minim de elevi într-o școală, dar nu poate construi instituții de învățământ. Ministrul a remarcat că, deși nu au fost realizate construcții majore, unele proiecte sunt în derulare prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR). În concluzie, el a afirmat că, deși situația infrastructurii nu se va îmbunătăți semnificativ față de anul trecut, unele progrese sunt de așteptat.