Inovațiile tehnologice din spatele camionetei și SUV-ului cu patru motoare de la Rivian din 2026 – și misterul manevrei pivotante.

Moderator
10 Min Citire

Sursa foto: Google Images

0:00

Inovațiile tehnologice din spatele camionetei și SUV-ului cu patru motoare de la Rivian din 2026

Pe măsură ce Rivian începe să accepte comenzi pentru camioneta sa cu patru motoare și SUV-ul din 2026, clienții ar putea fi atrași inițial de puterea și trucurile pe care cele patru motoare le pot oferi. Cu un total combinat de 1.025 de cai putere și 1.198 de livre-pic de cuplu, precum și capacitatea de a accelera de la zero la 60 de mile pe oră în mai puțin de 2,5 secunde, aceste specificații sunt greu de ignorat.

Cu toate acestea, clienții ar trebui să acorde atenție și software-ului. “Quad-ul este cu adevărat vârful a tot ceea ce a realizat Rivian până acum,” a declarat Wassym Bensaid, șeful departamentului de software al companiei. El a menționat accelerarea, viteza, cuplul și o autonomie estimată de 374 de mile. “Acum că avem motoare complete în-house, avem control total asupra stivei, hardware-ului și software-ului.”

Acest control a permis Rivian să introducă mai multe caracteristici noi, care vor fi lansate prin actualizări software în quad-motor în septembrie. Clienții pot comanda versiunea quad-motor începând de astăzi, livrările urmând să înceapă în această săptămână.

Caracteristica care va inspira probabil cele mai multe videoclipuri pe TikTok și Instagram este “kick turn,” o funcție care ajustează puterea roților interioare și permite vehiculului să se rotească în jurul centrului său — chiar și în mișcare. Kick turn, testată de TechCrunch în cadrul unui drive de presă din iunie, permite unui vehicul care circulă cu o viteză de sub 20 de mph pe teren accidentat să scoată spatele și să se rotească la dreapta sau la stânga fără a muta volanul. Ideea este de a oferi off-road-erilor capacitatea de a face viraje strânse pe trasee prin apăsarea unui buton, fără a trece prin sarcina plictisitoare a unui viraj în trei puncte.

Fanii și susținătorii Rivian ar putea să-și amintească de o caracteristică promovată, dar niciodată lansată, numită “tank turn.” Kick turn, care controlează puterea și aderența anvelopelor, este versiunea reală și mai moderată a tank turn. Rivian a declarat că tank turn nu a fost lansat deoarece fondatorul și CEO-ul RJ Scaringe și alții s-au îngrijorat că ar putea distruge traseele, ceea ce nu ar fi cel mai bun aspect pentru o companie care a făcut din activitățile în aer liber și protecția mediului o parte esențială a brandului său.

Kick turn ar putea fi totuși abuzat dacă șoferul rămâne în același loc și continuă să rotească vehiculul în cerc. Cu toate acestea, Rivian a implementat câteva restricții de securitate bazate pe software, inclusiv limitarea vitezei și permiterea rotirii doar pe teren accidentat.

Revizuirea generației a doua

Rivian a dezvăluit pentru prima dată configurația sa de quad-motor de generație a doua în cadrul unei sesiuni de presă din mai 2024 în Washington, în încercarea de a prezenta revizuirea liniei sale de bază R1. Această revizuire a atins fiecare aspect al interiorului, de la acumulator și sistemul de suspensie, până la arhitectura electrică, scaunele interioare, sistemul de senzori și interfața software-ului.

Această inițiativă, care a dus compania să construiască mai multe dintre componentele sale majore intern, are ca scop reducerea costurilor de fabricație și îmbunătățirea performanței și atractivității vehiculelor sale electrice.

Livrările noilor variante dual-motor și dual-motor de performanță au început aproape imediat, cu configurația tri-motor urmând în august 2024. Quad-motorul, care este cea mai scumpă și puternică variantă, a necesitat un an suplimentar pentru a dezvolta și rafina caracteristicile software-ului și sistemele încorporate, precum și modul în care acestea funcționează alături de motoare, suspensie și gestionarea termică.

Și miza este mare pentru ca Rivian să obțină quad-motorul corect. Vehiculele R2, foarte așteptate și mai ieftine ale Rivian, nu se așteaptă să intre în producție până în prima jumătate a anului 2026. Rivian speră că noul quad-motor, care are prețuri începând de la 125.990 USD până la 115.990 USD, în funcție de versiune, va stimula vânzările. Software-ul este o piesă esențială în acest demers.

Dacă cele patru motoare (câte unul la fiecare roată) sunt inima quad-motorului de generație a doua, software-ul este creierul care le face să funcționeze împreună. Bensaid a subliniat dezvoltarea algoritmilor avansați de vectorizare a cuplului și echilibrării care au fost introduși în quad-motorul de generație a doua.

“Gândiți-vă la asta ca la un proces matematic extrem de complex care se desfășoară în culise pentru a permite utilizarea și deciziile în timp real pe baza informațiilor de la cele patru roți și cele patru motoare, menținând în același timp măsurile de siguranță,” a spus el.

Ce înseamnă acest lucru în practică este că numeroase senzori pe SUV-ul R1S și camioneta R1T cu quad-motor oferă informații despre rata de yaw, unghiurile de direcție și alte intrări, care sunt apoi alimentate în modele software pentru a controla cuplul. Cu alte cuvinte, hardware-ul și software-ul realizate intern de Rivian lucrează împreună în timp real pentru a distribui puterea fiecărei roți electronic.

Software întâlnește hardware

Aceasta a permis producătorului de vehicule electrice să introducă kick turn, precum și alte caracteristici care combină software-ul cu hardware-ul în quad-motor, inclusiv “RAD Tuner,” care permite utilizatorilor să schimbe dinamica de conducere a vehiculului prin intermediul ecranului central. RAD Tuner a fost dezvoltat de o echipă de ingineri, dezvoltatori de software și designeri cunoscuți sub numele de “Rivian Adventure Department.”

Povestea de origine a început acum câțiva ani. “De fiecare dată când mergeam să testăm și să calificăm o versiune a software-ului sau a mașinii, aveam un ecran de inginerie care este ascuns cu un cod secret,” a spus el. Aici, Max Koff, inginerul șef R2 și Luke Lynch, inginerul șef R1, configurau mașina așa cum doreau — un exercițiu care adesea ducea vehiculele la noi limite. “Și asta a evoluat în această idee de a face tunerul disponibil clienților.”

Cu RAD Tuner, șoferii pot crea un mod de conducere personalizat de la zero sau pot construi pe baza presetărilor precum “Rally” sau “Sport.” “Le oferim utilizatorilor control total prin software pentru a-și descoperi personalitatea unică a mașinii,” a spus Bensaid, adăugând că această caracteristică este destul de destinată șoferilor experți.

Bensaid a subliniat că aceasta este mai mult decât o simplă modificare a interfeței utilizatorului care le permite șoferilor să ajusteze echilibrul, stabilitatea și înălțimea suspensiei. “Cred că ceea ce este cu adevărat important este tehnologia din spatele acesteia,” a spus el. “De exemplu, acest echilibru al cuplului, faptul că suntem capabili să configurăm acest lucru cu un simplu slider — aceasta este o dezvoltare de inginerie de ani de zile pentru a avea un algoritm de vectorizare a cuplului extrem de sofisticat cu un control de înaltă precizie care ne permite să schimbăm valori în timp ce conducem. Este extrem de, extrem de dificil din punct de vedere tehnic să facem aceste tipuri de modificări.”

Compania lansează, de asemenea, o caracteristică numită “launch cam,” care utilizează o cameră exterioară pentru a înregistra automat așa-numitul “Launch Mode,” care poate catapulta noul R1T quad-motor de la zero la 60 de mile pe oră în mai puțin de 2,5 secunde. Utilizatorii pot reda videoclipurile, vizualiza statistici în timp real precum viteza și distanța, suprapuse de software-ul de control realizat intern. Utilizatorii pot, de asemenea, să exporte videoclipurile pe un dispozitiv mobil printr-un port USB pentru a le salva și a le partaja.

Încărcare NACS și altele

Modelele R1T și R1S din 2026, inclusiv quad-motorul, vin echipate cu Standardul de Încărcare Nord-American (NACS), care a fost dezvoltat inițial și popularizat de Tesla. Aceasta le oferă proprietarilor modelelor din 2026 acces la vasta rețea de încărcătoare rapide a Tesla, cunoscută sub numele de Superchargers. Rivian oferă, de asemenea, clienților quad-motor un adaptor CCS DC gratuit, care a fost standardul de încărcare EV până recent, permițându-le să se conecteze la alte rețele.

Ca parte a acestei actualizări hardware, compania a actualizat, de asemenea, software-ul, în special funcția de planificare a călătoriilor de încărcare EV. Acum, când un client deschide planificatorul de călătorii și selectează o stație NACS, informațiile sunt actualizate în planificatorul de călătorii pentru a reflecta că nu au nevoie de adaptor.

Distribuie acest articol
Lasa un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *