Inteligența artificială stimulează consolidarea industriei datelor – dar povestea nu se oprește aici.

Moderator
6 Min Citire

Sursa foto: Google Images

0:00

Transformarea drastică a industriei datelor

Industria datelor se află pe punctul de a suferi o transformare drastică. Piața se consolidează, iar dacă volumul de tranzacții din ultimele două luni este un indicator — cu Databricks achiziționând Neon pentru 1 miliard de dolari și Salesforce cumpărând firma de management al cloud-ului Informatica pentru 8 miliarde de dolari — momentum-ul se amplifică pentru mai multe achiziții.

Companiile achiziționate variază în dimensiune, vârstă și domeniu de activitate în cadrul ecosistemului de date, dar au un lucru în comun. Aceste companii sunt cumpărate cu speranța că tehnologia achiziționată va fi piesa lipsă necesară pentru a determina întreprinderile să adopte inteligența artificială (AI).

La un nivel superficial, această strategie are sens. Succesul companiilor de AI și al aplicațiilor AI este determinat de accesul la date de calitate. Fără acestea, pur și simplu nu există valoare — o credință împărtășită de capitaliștii de risc din mediul antreprenorial. Un sondaj realizat de TechCrunch în decembrie 2024 a relevat că calitatea datelor este un factor cheie pentru a face ca startup-urile AI să iasă în evidență și să aibă succes.

Gaurav Dhillon, fost co-fondator și CEO al Informatica, și actual președinte și CEO al companiei de integrare a datelor SnapLogic, a subliniat acest aspect într-un interviu recent. “Există o resetare completă în modul în care datele sunt gestionate și cum circulă în cadrul întreprinderii”, a spus Dhillon. “Dacă oamenii vor să valorifice imperativul AI, trebuie să-și refacă platformele de date într-un mod foarte semnificativ. Și aici cred că se văd toate aceste achiziții de date, pentru că aceasta este fundația pentru a avea o strategie AI solidă.”

Paysajul fragmentat al datelor

Industria datelor a crescut într-o rețea extinsă și fragmentată în ultimul deceniu — ceea ce o face perfectă pentru consolidare. Din 2020 până în 2024, au fost investite peste 300 de miliarde de dolari în startup-uri de date, în cadrul a mai mult de 24.000 de tranzacții, conform datelor PitchBook.

Industria datelor nu a fost imună la tendințele observate în alte industrii, cum ar fi SaaS, unde valul de investiții din ultima decadă a dus la finanțarea numeroaselor startup-uri care vizau doar un anumit domeniu sau care, în unele cazuri, erau construite în jurul unei singure funcționalități.

Standardul actual al industriei de a combina o mulțime de soluții diferite de management al datelor, fiecare cu un focus specific, nu funcționează atunci când doriți ca AI să exploreze datele pentru a găsi răspunsuri sau a construi aplicații.

Este de înțeles că companiile mai mari caută să achiziționeze startup-uri care pot umple golurile existente în stiva lor de date. Un exemplu perfect al acestei tendințe este achiziția recentă a Census de către Fivetran, realizată în mai, care a fost făcută în numele AI.

Fivetran ajută companiile să-și transfere datele din diverse surse în baze de date cloud. În primii 13 ani de activitate, nu permitea clienților să mute aceste date înapoi din aceste baze de date, ceea ce exact ce oferă Census. Aceasta înseamnă că, înainte de această achiziție, clienții Fivetran trebuiau să colaboreze cu o a doua companie pentru a crea o soluție completă.

Este important de menționat că aceasta nu este o critică adusă Fivetran. La momentul tranzacției, George Fraser, co-fondator și CEO al Fivetran, a declarat că, deși mutarea datelor în și din aceste stocări pare a fi două fețe ale aceleași monede, nu este atât de simplă; compania chiar a încercat și a abandonat o soluție internă pentru această problemă.

Avantajele pentru startup-uri

Consolidarea este generată și de faptul că startup-urile de date se confruntă cu dificultăți în a atrage capital, iar o ieșire din afacere este mai bună decât a fi nevoit să se închidă sau să se încarce cu datorii. Pentru cei care achiziționează, adăugarea de funcționalități le oferă o mai bună capacitate de negociere a prețurilor și un avantaj față de concurenți.

“Dacă Salesforce sau Google nu achiziționează aceste companii, atunci concurenții lor probabil că o fac,” a declarat Derek Hernandez, analist senior în tehnologia emergentă la PitchBook.

Acest trend aduce mari beneficii startup-urilor achiziționate. Piața de capital este în căutare de ieșiri, iar perioada actuală de liniște în ceea ce privește IPO-urile nu le oferă multe oportunități. A fi achiziționat nu doar că oferă o ieșire, dar, în multe cazuri, oferă echipelor fondatoare spațiu pentru a continua să construiască.

Ce urmează

Dar rămâne întrebarea dacă această strategie de achiziție va atinge obiectivele cumpărătorilor. După cum a subliniat Dhillon, companiile de baze de date care sunt achiziționate nu au fost construite neapărat pentru a colabora ușor cu piața AI în continuă schimbare. În plus, dacă compania care deține cele mai bune date câștigă în lumea AI, va avea sens ca companiile de date și AI să fie entități separate?

“Cred că o mare parte din valoare este în fuzionarea principalilor jucători AI cu companiile de management al datelor,” a concluzionat Hernandez. “Nu cred că o companie de management al datelor care operează singură este foarte motivată să rămână astfel și să joace un rol de terță parte între întreprinderi și soluțiile AI.”

Distribuie acest articol
Lasa un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *