Air France – KLM preia controlul asupra SAS: impactul asupra sectorului aviației
Grupul franco-olandez Air France-KLM își va majora participația în compania aeriană scandinavă SAS la 60,5%, față de 19,9% în prezent, prin preluarea pachetului de acțiuni deținut de Castlelake și Lind Invest. Achiziția este condiționată de aprobările autorităților de reglementare și se estimează că se va finaliza în a doua jumătate a anului 2026. Valoarea tranzacției va fi stabilită la momentul finalizării, în funcție de performanțele financiare ale SAS, inclusiv EBITDA și datoria netă.
Directorul financiar al Air France-KLM, Steven Zaat, a declarat că tranzacția va fi finanțată din lichiditățile disponibile sau printr-o emisiune de obligațiuni simple, fără a afecta eforturile de reducere a datoriilor hibride ale grupului. Zaat a subliniat că grupul dispune de „spațiu financiar amplu” pentru a susține această investiție, care ar putea genera „sute de milioane de euro” în sinergii.
SAS salută preluarea majoritară
Directorul general al SAS, Anko van der Werff, a afirmat că „era nevoie de consolidare în Europa, iar noi suntem bucuroși să facem parte din acest proces”. El a adăugat că, până acum, Air France-KLM era un competitor, dar cu pachetul majoritar se pot accesa pe deplin sinergiile operaționale și comerciale. În 2023, Air France-KLM a investit aproximativ 144,5 milioane de dolari pentru participația sa inițială în SAS, obținând opțiunea de a deveni acționar majoritar după doi ani, sub anumite condiții. Cele două companii au început o colaborare comercială din vara anului 2024.
SAS, care a ieșit din procedura de protecție prin faliment din SUA (Chapter 11) în august 2023, deține 138 de aeronave și a transportat peste 25 de milioane de pasageri anul trecut, generând venituri de 4,1 miliarde de euro. După finalizarea tranzacției, Air France-KLM va deține majoritatea locurilor în consiliul de administrație al SAS, în timp ce statul danez își va păstra participația de 26,4% și locurile în consiliu.
Un nou val de consolidări în aviația europeană
Acordul vine într-un moment în care operatorii europeni caută să se consolideze pentru a face față competiției acerbe din partea giganților americani și din Orientul Mijlociu. În acest an, Lufthansa a cumpărat 41% din ITA Airways și a obținut o participație în Air Baltic, în timp ce guvernul portughez pregătește privatizarea companiei naționale TAP. Atât Lufthansa, cât și Air France-KLM sunt interesate de preluarea unei participații în Air Europa din Spania.