Avertismentul Uniunii Europene: Zborurile civile deasupra Rusiei prezintă riscuri semnificative. Care este cauza?

STIRIVOX Moderator STIRIVOX
4 Min Citire

Sursa foto: Google Images

0:00

Avertismentul EASA privind riscurile pentru avioanele de linie în spațiul aerian rus

Agenția Europeană pentru Securitatea Aeriană (EASA) a emis vineri un avertisment referitor la „riscurile ridicate” pentru avioanele de linie care survolează Rusia, subliniind „carențele” în coordonarea cu armata, evidențiate de prăbușirea recentă a unui avion de pasageri azer.

Conform unui „buletin de securitate cu privire la zonele de conflict” consultat, EASA a reînnoit recomandarea destinată companiilor aeriene de a evita spațiul aerian din vestul Rusiei. Acest spațiu aerian este deja interzis pentru transportatorii cu sediul în Uniunea Europeană, dar continuă să fie utilizat de avioanele din China, Turcia și din alte țări din Golf.

Zona de risc și impactul conflictului

Zona de risc se află „la vest de meridianul 60 Est la toate altitudinile și toate nivelurile de zbor”. EASA a recomandat evitarea survolului unei părți din acest teritoriu încă din februarie 2022, odată cu invadarea Ucrainei.

În noul său buletin de securitate, EASA subliniază că conflictul actual ar putea duce la „avioane civile țintite neintenționat” din cauza unor posibile deficiențe în coordonarea între autoritățile civile și cele militare, în special în contextul activării apărării antiaeriene.

Incidentul zborului 8243 și reacția Rusiei

EASA a făcut referire la „incidente în spații aeriene care nu au fost închise de Federația Rusă în timpul atacurilor”, ceea ce crește riscurile pentru operațiunile de zbor. Un exemplu relevant este incidentul zborului 8243 al Azerbaijan Airlines, în urma căruia 38 de persoane și-au pierdut viața pe 25 decembrie, în timpul unei curse între Baku și Groznîi.

Președintele rus Vladimir Putin a recunoscut că tiruri ale apărării antiaeriene au avut loc în ziua tragediei, ca răspuns la un atac ucrainean cu drone. Cu toate acestea, Kremlinul a refuzat să își asume responsabilitatea pentru acest incident, susținând că nu există dovezi clare în acest sens.

Situația zborurilor internaționale și recomandările EASA

Conform EASA, care și-a valabilizat buletinul până la 31 iulie, Rusia „nu a demonstrat că ar fi pe deplin capabilă” să reducă riscurile pentru aviația civilă în spațiul său aerian. Agenția a menționat că „nicio companie aeriană europeană nu efectuează în prezent zboruri către Rusia și nici nu utilizează spațiul aerian rusesc”, acesta fiind închis ca represalii la sancțiunile occidentale impuse după invazia Ucrainei.

Totuși, companiile aeriene din țări terțe continuă să opereze în acest spațiu, chiar și în condițiile riscurilor generate de conflict. EASA a observat că, în special, companiile chineze beneficiază de rute mai scurte decât cele europene, iar transportatorii turci, indieni și din Golf își continuă activitatea în zonă.

EASA are capacitatea de a emite doar „recomandări”, iar autoritățile naționale de aviație civilă, cum ar fi DGAC din Franța, pot decide să interzică sau să restricționeze survolul anumitor țări sau zone de către companiile aeriene aflate sub jurisdicția lor.

Distribuie acest articol
Lasa un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *