Creșterea recomandărilor ChatGPT către site-urile de știri
Referințele de la ChatGPT către publisherii de știri sunt în creștere, dar nu suficient pentru a compensa declinul click-urilor, din cauza faptului că utilizatorii obțin din ce în ce mai mult știrile direct de la AI sau de la rezultatele căutărilor alimentate de AI, conform unui raport al companiei de inteligență de piață digitală Similarweb.
De la lansarea AI Overviews de la Google în mai 2024, firma a constatat că numărul căutărilor de știri pe web care nu conduc la click-uri pe site-urile de știri a crescut de la 56% la aproape 69% până în mai 2025.
Pe de altă parte, traficul organic a scăzut, scăzând de la peste 2,3 miliarde de vizite la maximul din mijlocul anului 2024 la sub 1,7 miliarde în prezent.
În același timp, solicitările legate de știri în ChatGPT au crescut cu 212% din ianuarie 2024 până în mai 2025.
Pentru publisherii de știri, adoptarea rapidă a AI schimbă regulile jocului. Vizibilitatea în rezultatele căutărilor Google și bunele practici SEO s-ar putea să nu mai ofere aceeași valoare ca în trecut, deoarece clasamentul în căutări nu se traduce în același volum de trafic pe site-uri ca înainte.
Referințele ChatGPT către site-urile de știri cresc. Din ianuarie până în mai 2024, referințele ChatGPT către site-urile de știri erau puțin sub 1 milion, dar au crescut la peste 25 de milioane în 2025, o creștere de 25 de ori.
Desigur, când industria se confruntă cu scăderi masive ale traficului de căutare organic, această creștere este departe de a compensa pierderile publisherilor.
Raportul a subliniat că unele site-uri au avut mai mult succes decât altele în ceea ce privește referințele AI. Site-urile care au înregistrat cele mai mari creșteri în traficul de referințe ChatGPT includ Reuters (cu o creștere de 8,9% față de anul precedent), NY Post (cu 7,1%) și Business Insider (cu 6,5%). Între timp, The New York Times, care dă în judecată OpenAI pentru că i-ar fi copiat lucrările fără permisiune, a înregistrat mult mai puține referințe ChatGPT. Deși se află încă în top 10 site-uri care primesc trafic de referință de la ChatGPT, a avut o creștere de doar 3,1%.
Subiectele precum acțiunile, finanțele și sporturile reprezintă în prezent majoritatea acestor solicitări legate de știri în ChatGPT, dar raportul Similarweb notează că și alte subiecte, cum ar fi politica, economia și vremea, sunt în creștere. Aceasta ar putea semnala o mutare de la informațiile „reactive” către o „implicare bazată pe probleme” mai profundă prin intermediul AI.
În paralel cu creșterea referințelor AI, utilizatorii de site-uri și aplicații ChatGPT au înregistrat, de asemenea, o adoptare mai mare. În ultimele șase luni, utilizatorii aplicației s-au dublat, iar vizitatorii site-ului au crescut cu 52%, conform Similarweb.
Compania oferă acum un serviciu pentru branduri și afaceri care le permite să urmărească cum și unde apare brandul lor în instrumentele de AI generativ, precum ChatGPT, și cum se compară cu concurența.
Solutiile pentru criza publisherilor de știri sunt rare. Sub presiunea publisherilor de știri, pe măsură ce AI le afectează traficul, Google a lansat recent un serviciu numit Offerwall, care permite publisherilor care folosesc Google Ad Manager să experimenteze alte metode de monetizare, cum ar fi micropayments sau solicitarea utilizatorilor să se înscrie la buletine informative pentru a accesa conținutul site-ului. Publisherii pot, de asemenea, să-și personalizeze ecranele Offerwall cu opțiuni proprii, a declarat Google.
Alte site-uri experimentează cu paywalls sau alte metode de monetizare. Multe dintre ele au realizat concedieri masive sau chiar și-au închis operațiunile.
Într-un interviu recent cu podcastul Hard Fork de la NYT, CEO-ul OpenAI, Sam Altman, a răspuns la o întrebare despre impactul AI asupra pieței muncii, afirmând: „Cred că vor exista domenii în care unele locuri de muncă vor dispărea, sau poate că vor dispărea întregi categorii de locuri de muncă. Și orice loc de muncă care dispare, chiar dacă este benefic pentru societate și economie în ansamblu, este foarte dureros — extrem de dureros — în acel moment … va exista o durere reală aici în multe cazuri.”