„Motocicliștii sinucigași” ai lui Putin pătrund rapid în „țara nimănui” pentru a crea haos. Tactica devine tot mai răspândită pe front.

STIRIVOX Moderator STIRIVOX
9 Min Citire

Sursa foto: Google Images

0:00

Misiuni pe motociclete în războiul din Ucraina

Misiunile desfășurate pe motociclete au devenit o tactică tot mai frecvent utilizată pe frontul din Ucraina, soldații ruși căutând să genereze distrugeri semnificative înainte de a fi eliminați sau capturați. Aceste „cai de fier” ai Rusiei, care se deplasează cu viteze de până la 80 km/h pe motociclete chinezești accesibile, își propun să spargă apărarea ucraineană și să semene haos în spatele liniilor inamice.

Cu toate acestea, șansele de succes sunt reduse, majoritatea motocicliștilor fiind uciși de drone sau de focul artileriei. Alții se blochează în câmpurile de cratere cauzate de obuze, iar cei care supraviețuiesc călătoriei nu au o speranță de viață prea mare, adesea fiind înconjurați de inamici. „Practic, este o misiune sinucigașă,” a declarat un locotenent-căpitan ucrainean. „Pentru că nu se mai întorc niciodată.”

Strategia militară a Rusiei

Aceste atacuri pe motociclete, denumite de armata rusă „caii săi de fier”, devin o componentă tot mai importantă a strategiei militare a Moscovei, ca răspuns la utilizarea pe scară largă a dronelor, care contribuie la 70% din totalul victimelor. De la începutul verii, acțiunile ofensive rusești s-au intensificat, cu peste 200 de atacuri desfășurate zilnic pe linia frontului, de două ori mai mult decât în aprilie.

Aproximativ 40% dintre aceste atacuri au loc în jurul orașului Pokrovsk, una dintre ultimele fortărețe ucrainene din regiunea Donbas, și al orașului învecinat Torețk, ambele fiind obstacole majore în calea ambițiilor Rusiei de a cuceri întreaga regiune.

Apariția motocicletelor pe front

Motocicletele au fost observate pentru prima dată acum aproximativ trei luni în zona din jurul Torețkului, pe care brigada ucraineană, condusă de Ievhen, îl controlează din noiembrie 2022. În scurt timp, atacurile cu motociclete au devenit o activitate zilnică, cu grupuri de între zece și 20 de motocicliști operând pe o lățime de aproximativ 400 de metri.

Datorită vitezei și a dispersiei lor, motocicliștii sunt greu de interceptat, ceea ce necesită abilități avansate din partea operatorilor de drone care îi urmăresc. Totuși, vastitatea zonei de „ținut al nimănui” face ca doar aproximativ un sfert dintre ei să reușească să treacă.

Obiectivele atacurilor

Cei care reușesc să traverseze caută, de obicei, să vizeze echipajele inamice de drone și mortare, care sunt mai puțin bine echipate decât infanteria obișnuită, provocând cât mai multe daune înainte de a fi eliminați sau capturați. „Dar nu este o moarte inutilă,” a afirmat Ievhen. „Dacă ei continuă să execute aceste misiuni, ne vor suprasolicita capacitățile, deoarece va trebui să investim mult timp și resurse pentru a-i găsi pe cei care reușesc să evadeze. Acest lucru le facilitează cucerirea de noi teritorii.”

Rusia a început să utilizeze motocicletele anul trecut, inițial ca parte a unei inițiative locale, în regimente care se confruntau cu pierderi semnificative în raidurile tradiționale de infanterie, unde grupurile de soldați care se deplasau încet deveneau ținte ușoare.

Motocicletele, o nouă armă în arsenalul militar

Utilizarea motocicletelor în cadrul tacticilor de asalt ale armatei ruse a fost oficializată, iar unele unități beneficiază acum de un antrenament specializat pentru motocicliști. În aprilie, Ministerul rus al Apărării a publicat o înregistrare video în care un parașutist, purtând o armă pe umăr, se deplasează pe o pistă de motocross în timp ce explozii se aud în fundal. Planurile ministerului includ echiparea a peste jumătate din forțele de infanterie cu motociclete, alături de alte vehicule ușoare precum ATV-uri și buggy-uri, conform unor documente obținute de o agenție de informații open-source ucraineană.

Preferința Ucrainei pentru motociclete electrice

Ucraina își îndreaptă, de asemenea, atenția către motociclete, folosindu-le în special pentru transportul trupelor către și de la front. Spre deosebire de modelele ușoare de teren importate din China de către Rusia, Ucraina utilizează adesea motociclete electrice fabricate local, care produc mult mai puțin zgomot. Aceasta le permite motocicliștilor să audă drona inamică care se apropie.

Cu toate acestea, utilizarea motocicletelor nu rezolvă complet problema dronelor omniprezente, care au crescut letalitatea pe câmpul de luptă și au extins teritoriul disputat dintre cele două armate. Conflictul a evoluat din faza în care ambele părți se înfruntau în tranșee, asemănătoare cu cele din Primul Război Mondial, în care dronele oferă o perspectivă extinsă asupra teritoriului inamic și capacitatea de atac precis.

Provocările logistice în zona gri

Liniile de aprovizionare sunt acum vulnerabile la atacuri constante, ceea ce complică alimentarea frontului cu trupe, muniție și hrană. În Dobropillia, un oraș din spatele operațiunilor ucrainene din Pokrovsk, drumurile sunt dotate cu plase înalte pentru a proteja vehiculele de atacurile dronelor.

Zona cunoscută ca „zona gri” se întinde pe o lățime de până la 29 de kilometri în jurul orașului Torețk, fiind o întindere de sate distruse și pământ ciuruit. Soldații locuiesc în adăposturi improvizate și subsolurile caselor. Din ce în ce mai mult, trupele preferă să se deplaseze pe jos, înarmate cu puști, pentru a doborî dronele inamice, străbătând kilometri întregi prin câmpuri și evitând drumurile principale.

Inovații în transportul logistic

Proviziile sunt transportate din ce în ce mai mult prin intermediul dronelor, cunoscute sub numele de „vampir”, care pot transporta o încărcătură de 10 kg, sau cu drone terestre capabile să transporte până la 400 kg. Un sergent din brigada 68, cunoscut sub numele de „Chimistul”, a declarat că numărul dronelor este atât de mare încât soldații se simt în pericol constant. În prezent, fiecare infanterist este antrenat să opereze pe principiul că a fi invizibil este esențial pentru supraviețuire, o abordare care era anterior rezervată doar unităților ce operau în spatele liniilor inamice.

Condiții dificile în ofensiva Rusiei asupra Pokrovsk

După eșecul de a cuceri Pokrovskul dinspre est pe parcursul iernii, serviciile de informații ucrainene au observat o intensificare a activităților rusești în zonă. Această situație sugerează o continuare a conflictului și o adaptare constantă a tacticilor de luptă pe ambele părți.

Rusia își intensifică ofensiva în jurul Kostiantinivka

Rusia își concentrează eforturile pentru a flanca orașul Kostiantinivka dinspre vest, având ca obiectiv preluarea controlului asupra drumului strategic ce leagă orașul de un important centru logistic situat la aproximativ 56 de kilometri distanță. Kostiantinivka este considerat de mai bine de un an la un pas de înfrângere, însă Ucraina a demonstrat o rezistență semnificativă, având capacitatea de a continua lupta pentru o perioadă îndelungată, conform declarațiilor lui Nick Reynolds, analist al conflictului la Royal United Services.

Impactul dronelor asupra tacticii de război

Drona s-a dovedit a fi arma definitorie în acest conflict, complicând mișcarea trupelor pentru ambele tabere. În acest context, forțele rusești își adaptează strategia, încercând să-și asfixieze treptat adversarul prin întreruperea liniilor de aprovizionare. Recent, rușii au obținut progrese notabile în jurul Kostiantinivka, în special după sosirea unităților de elită Rubicon și Judgement Day, care utilizează dronele pentru a-și susține ofensiva.

Unități de elită și tehnologie avansată

Aceste unități sunt extrem de bine pregătite și beneficiază de echipamente superioare, inclusiv un număr crescut de drone termice capabile să ilumineze zonele de conflict în timpul nopții. Această capacitate a transformat nopțile, care erau până acum un moment de siguranță pentru evacuarea răniților, într-o perioadă de mare pericol. Moartea este acum o constantă pe cer, făcând evacuările mult mai dificile.

Distribuie acest articol
Lasa un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *