Studenții și Elevii Protestează Împotriva Reducerii Burselor
Studenții organizează din nou proteste, nemulțumiți de decizia guvernanților de a reduce bursele. De această dată, elevii s-au alăturat manifestațiilor, care au loc în fața Ministerului Educației. Noul Guvern propune o tăiere de 1,5 miliarde de lei din fondurile destinate burselor, generând astfel a doua zi de proteste.
Protestele Din Fața Ministerului Educației
Dimineața devreme, elevii au început să se adune în fața Ministerului Educației, exprimându-și nemulțumirea față de propunerea guvernului de a reduce bursele. În ziua precedentă, studenții au ieșit în stradă în mai multe orașe universitare din țară. La București, peste 100 de studenți s-au adunat în Piața Guvernului, în ciuda temperaturilor ridicate, strigând diverse lozinci precum „Fără burse, fără carte/ România merge-n spate!” și „Refuzați să dați subvenții/ iar înfometați studenții”.
Impactul Reducerii Burselor
Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România a transmis că propunerea guvernamentală de a aloca 10% din salariul minim net pentru fiecare student bugetat ar duce la o scădere a fondului de burse cu aproximativ 40%. Aceasta ar afecta numărul de beneficiari, reducând suma alocată de la 370 lei la aproximativ 220 lei.
Declarațiile Ministrului Educației
Ministrul Educației, Daniel David, a declarat că sistemul actual de burse școlare este nesustenabil din punct de vedere financiar. Începând cu anul școlar 2025-2026, vor fi păstrate doar bursele de merit și cele sociale, iar bursele pentru elevii olimpici și cele din învățământul tehnologic vor fi eliminate. Ministrul a menționat că cheltuielile anuale cu bursele școlare ajung la aproximativ 7 miliarde de lei, reprezentând aproape un sfert din deficitul bugetar.
Opinie Politică asupra Deciziei Guvernamentale
Președintele Nicușor Dan a comentat reducerea burselor, afirmând că decizia aparține Ministerului Educației și guvernului. El a subliniat că sistemul de burse din învățământul preuniversitar românesc este unic în Europa și că este anormal ca 30% dintre elevi să fie considerați „de merit”. De asemenea, a menționat că criteriile de evaluare sunt subiective și variază în funcție de profesorii pe care îi au elevii în școală.