Negocieri Cruciale pentru CFR Călători
Sindicaliștii de la CFR Călători au anunțat că, în cazul în care noul Contract Colectiv de Muncă nu va fi semnat, vor începe, începând cu 1 iulie, etapele necesare pentru declanșarea grevei. Președintele Federației Sindicatelor Transportatorilor Feroviari din România, Rodrigo Maxim, a subliniat importanța rezultatelor negocierilor din această săptămână, care ar trebui să conducă la semnarea contractului.
Condiții pentru Semnarea Contractului
Maxim a tras un semnal de alarmă, menționând că, în lipsa semnării noului Contract Colectiv de Muncă, se vor demara măsuri de pregătire pentru grevă la CFR Călători, care este principalul operator feroviar din România. În cadrul Consiliului Național de Conducere al FSTFR, desfășurat pe 18 iunie, s-a decis că noul contract poate fi semnat, cu condiția menținerii drepturilor salariale actuale, indexate cu o rată a inflației de 12,5%, și fără propuneri de reducere a prestației sau a personalului.
Importanța Compensației pentru CFR Călători
Reprezentanții FSTFR au subliniat că vor fi interesați să semneze Contractul Colectiv de Muncă „în condițiile prezentate” numai după ce va fi semnat actul adițional la Contractul de Servicii Publice, care prevede o compensație de 47,7 lei pe tren-km. Această sumă a fost aprobată prin Hotărârea de Guvern ce a validat bugetul de venituri și cheltuieli pentru CFR Călători pe anul 2025.
Îngrijorări privind Viitorul CFR Călători
Conducerea CFR Călători a atras atenția asupra riscurilor financiare cu care se confruntă compania. Directorul general, Traian Preoteasa, a declarat că CFR Călători are un buget destinat supraviețuirii, nu dezvoltării, și a subliniat că, deși nu va intra în faliment, există riscul de incapacitate de plată. Pe 19 iunie, Preoteasa a solicitat o alocare bugetară similară cu execuția anului precedent, având în vedere pierderile suferite din modificările aduse facilităților pentru studenți.
El a menționat că bugetul de stat a alocat companiei 2,135 miliarde de lei, o sumă care, deși nu a atins nivelul execuției anterioare, era considerată acceptabilă. Totuși, bugetul de venituri și cheltuieli trebuie să fie în conformitate cu o filă de buget emisă de Autoritatea de Reformă Feroviară.
Compensația Unitară pentru Operatorii Feroviari de Călători
Autoritatea de Reformă Feroviară (ARF) trebuie să înainteze un act adițional referitor la compensația unitară pentru fiecare operator feroviar de călători. Anul trecut, compensația era stabilită la 44,73 lei pe tren-km, iar printr-un acord comun s-a decis că pentru acest an compensația va fi ajustată conform Ordonanței Trenuleț, indexată cu rata inflației, ajungând la 47,4 lei pe tren-km. A fost emis un document, semnat de președintele ARF, care precizează suma pe care compania trebuie să o utilizeze pentru elaborarea bugetului de venituri și cheltuieli. Acest buget a fost întocmit, previzionând un profit de 15 milioane de lei.
În prezent, actul adițional care ar stabili compensația de 47 de lei nu este semnat, iar compania primește în continuare o compensație unitară de 33 de lei, valoare care a fost valabilă și în anul 2022. De la acea dată, costurile cu energia electrică și motorina au crescut semnificativ, iar Legea statutului feroviar impune ajustarea salariilor angajaților CFR în funcție de salariul minim pe economie, corelat cu indicii din lege. Șeful companiei, Traian Preoteasa, a subliniat că aceste cheltuieli sunt obligatorii prin lege, dar implementarea completă a statutului feroviar întâmpină dificultăți din cauza unor cheltuieli pe care compania nu le poate susține.
Cheltuielile Lunare ale CFR Călători
Preoteasa a detaliat structura cheltuielilor lunare ale companiei, care includ: taxa de utilizare a infrastructurii datorată CFR SA, estimată la 60 de milioane de lei, datoriile la ANAF de 80 de milioane de lei, costurile cu energia de 40 de milioane de lei, salariile nete de 80 de milioane de lei și 30 de milioane de lei pentru motorină. La acestea se adaugă diverse alte datorii, ceea ce face ca totalul cheltuielilor lunare ale CFR Călători să se ridice la 365 de milioane de lei, sumă care ar trebui să fie acoperită din vânzările de bilete și din compensația acordată de ARF.
Cu o compensație de 33 de lei, CFR Călători primește de la ARF aproximativ 135 de milioane de lei, dintr-o sumă totală aprobată de 185 de milioane. Având în vedere că anul acesta nu s-au realizat plăți conform sumei de 185 de milioane, s-a acumulat o diferență de 50 de milioane de lei lunar, care nu a putut fi utilizată pentru acoperirea datoriilor. Această acumulare, pe parcursul a 3-6 luni, se ridică la aproximativ 350-400 de milioane de lei, reprezentând datoria actuală a CFR Călători către furnizori.
Auditul Subcompensării CFR Călători
Traian Preoteasa a menționat că este în curs o procedură de audit referitoare la subcompensarea CFR Călători, suma estimată de companie fiind de 1,8 miliarde de lei. „Am realizat un audit asupra compensării CFR Călători pentru perioada 2020-2024, iar rezultatul a arătat o subcompensare de 1,8 miliarde de lei. În prezent, se desfășoară un audit care implică o analiză prudentă din partea unei firme din Big Four, iar rezultatele sunt așteptate spre sfârșitul lunii iunie. Vom face publică analiza la acel moment. Nu pot anticipa dacă suma va fi mai mare, dar este o cifră semnificativă”, a concluzionat el.
CFR Călători și problemele financiare cauzate de subcompensare
CFR Călători se confruntă cu o pierdere semnificativă de aproape 2 miliarde de lei în ultimii patru ani din cauza subcompensării financiare, o situație care pare să continue. Directorul general al companiei a subliniat că, în cazul în care Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) nu va semna un act adițional pentru a stabili o compensație unitară de 47,4 lei, ci va menține suma actuală de 33 de lei, riscul de incapacitate de plată devine foarte mare. Aceasta ar putea duce la refuzul furnizorilor de a continua livrările de servicii necesare.
În plus, oficialul a menționat că CFR Călători a fost acuzată de risipă, datorită informațiilor eronate conform cărora ar avea trei șefi de tren sau trei conductori. El a contestat proveniența acestor date, subliniind că ARF nu a consultat compania în această privință. De asemenea, întârzierea în implementarea actului adițional este o problemă majoră, având în vedere că în prezent CFR Călători operează pe baza unei compensații de 1/12 din suma de anul trecut, considerată inacceptabilă.
Directorul general a menționat existența unei formule „secretizate” pentru calculul compensației unitare, care indică faptul că suma corectă ar trebui să fie de 62 lei pe tren-kilometru. Această discrepanță ridică semne de întrebare cu privire la transparența și corectitudinea procesului de compensare a serviciilor feroviare.