Ministerul Educației Aprobă Noile Planuri-Cadru pentru Învățământul Liceal
Ministrul Educației, Daniel David, a semnat recent un ordin care aproba planurile-cadru pentru învățământul liceal cu frecvență la zi. Acest document a obținut avizul Comisiei de Dialog Social și a fost validat de comisia de specialitate, urmând să fie publicat în Monitorul Oficial.
Motivația Schimbării Planurilor-Cadru
Daniel David a explicat necesitatea reformării planurilor-cadru prin starea actuală a învățământului liceal, care se confruntă cu conținuturi și manuale învechite, precum și cu metode pedagogice depășite. „La nivel liceal, avem conținuturi și manuale care nu mai corespund realităților actuale, iar metodele de predare nu au fost actualizate semnificativ în conformitate cu noile progrese tehnologice și didactice”, a afirmat ministrul.
Integrarea Sugestiilor în Procesul de Reformă
Conform ministrului, noile planuri-cadru au fost elaborate pe baza sugestiilor primite în cadrul dezbaterilor naționale din perioada februarie-martie 2025. El a subliniat că a inițiat acest proces în mod public și consideră normal să-l finalizeze. „Am început public acest demers, așa că este firesc să-l închei, un alt ministru având opțiunea de a le păstra sau modifica”, a explicat el.
Direcții Principale ale Schimbărilor
Ministrul a detaliat direcțiile principale vizate de reformă, subliniind importanța echilibrului între discipline pentru a asigura formarea eficientă a celor opt competențe-cheie. De asemenea, el a menționat necesitatea armonizării între științe și religie, precum și între disciplinele legate de cultura națională și cele destinate pregătirii pentru viață.
Reintroducerea Materiilor în Curriculum
Un alt aspect important al noilor planuri este revenirea unor materii în trunchiul comun. „Mă bucur că, după mulți ani, gramatica, istoria și geografia dedicate țării se reîntorc explicit în curriculumul liceal, iar numărul de ore dedicate acestor discipline va crește, cu un accent pe cultura națională”, a declarat ministrul.
Disciplinele Opționale și Educația Economică
În ceea ce privește oferta educațională, disciplinele legate de stilul de viață sănătos, autocunoaștere, sport în echipă și arte vor fi obligatoriu incluse, oferind elevilor libertatea de a le alege. În domeniul educației economice, „educația antreprenorială va fi integrată cu disciplina obligatorie de economie și vor fi incluse unități de învățare explicite în disciplina de consiliere și orientare”.
Competențele-Cheie și Obiectivele Educaționale
Raportul QX identifică cele opt competențe-cheie urmărite în noul cadru: competențe de limbă/comunicare; competențe multilingvistice; competențe STEM (știință, tehnologie, inginerie și matematică); competențe digitale; competențe de viață; competențe civice; competențe antreprenoriale și competențe de expresie culturală.
Obiectivul final este ca absolvenții să poată accesa „nivelul 3 de calificare după clasa a XI-a și nivelul 4 după terminarea liceului” sau să continue studiile. Totodată, formarea resursei umane trebuie să încurajeze „înțelegerea modalităților de generare științifică a cunoștințelor și a valorilor asociate acestora”, ca antidot la pseudoștiință.
Detalii Despre Descentralizarea Orelor
Ministrul a precizat că „nicio disciplină nu a pierdut nimic, iar numărul de ore rămâne constant” în filiera teoretică. În anumite cazuri, „o parte din ore va fi descentralizată la decizia școlii și/sau a elevilor”.
Etapele Implementării Noilor Planuri
Pentru perioada următoare, sunt prevăzute trei etape: „Avem nevoie de conținuturi relevante și aerisite. Un procent de 25% din orele pentru fiecare disciplină va trebui să fie folosit pentru consolidarea competențelor, activități remediale și extinderea competențelor dobândite în viața cotidiană”.
„Aceste măsuri vor fi gândite în relație cu programele propuse, combinând diferite abordări pentru a asigura un învățământ de calitate”, a concluzionat ministrul.
Reforma educațională și implementarea noului model curricular
În cadrul noii reforme educaționale, se va realiza o comparare între versiunile clasice ale materiilor și cele digitalizate, incluzând activități interactive online, jocuri educative și utilizarea inteligenței artificiale.
Programe de formare pentru profesori
Profesorii vor avea ocazia de a participa la programe de formare menite să îi ajute să implementeze eficient acest nou model curricular.
Beneficiarii reformei
Daniel David a anunțat că prima generație, respectiv clasa a IX-a, va beneficia de această reformă începând cu anul școlar 2026-2027, iar implementarea se va desfășura în mod gradual.
Obiectivele reformei
Scopul final al acestei inițiative este de a atinge performanțe ridicate, de a promova progresul, de a reduce analfabetismul funcțional și de a diminua abandonul școlar, cu termen limită de maximum cinci ani.