Situația de la CFR Călători. Directorul companiei: „Există riscul de a ajunge în incapacitate de plată”

STIRIVOX Moderator STIRIVOX
9 Min Citire

Sursa foto: Google Images

0:00

Declarațiile Directorului CFR Călători privind situația financiară a companiei

Traian Preoteasa, directorul CFR Călători, a afirmat că societatea nu va intra în faliment și nu va suspenda traficul feroviar. Totuși, el a subliniat existența unui risc semnificativ de incapacitate de plată din cauza datoriilor acumulate la furnizori, ceea ce ar putea duce la întreruperea livrărilor de servicii esențiale. Preoteasa a asigurat că salariile angajaților nu vor fi întârziate, chiar cu riscul de a nu putea achita alte obligații financiare, și a afirmat că CFR Călători va continua să funcționeze fără a se opri din proprie inițiativă.

Informații despre datoriile CFR Călători

„CFR Călători nu va intra în faliment și nu va opri traficul. Dacă s-ar fi citit cu atenție materialul, s-ar fi observat că se menționa posibilitatea de a ajunge în incapacitate de plată, dar nu s-a afirmat clar că acest lucru se va întâmpla. Recent, am primit o notificare de la furnizorul de motorină, în legătură cu o datorie de aproape 100 de milioane de lei, prin care ne informau că nu ne vor mai livra motorină. În aceste condiții, opțiunile noastre de a circula cu trenuri pe diesel devin extrem de limitate, ceea ce poate afecta o parte din trafic”, a declarat Preoteasa în cadrul unei conferințe de presă.

Compensațiile financiare și impactul asupra bugetului

Directorul a explicat că Autoritatea de Reformă Feroviară ar fi trebuit să ofere CFR Călători un act adițional cu compensația unitară, indexată cu rata inflației, încă de la începutul anului. „S-a alocat prin bugetul de stat o sumă de 2.135.000.000 lei, dar nu a fost utilizată la nivelul execuției. Deși eram mulțumit cu această cifră, bugetul de venituri și cheltuieli depinde de un document emis de Autoritatea de Reformă Feroviară. În februarie, imediat după aprobarea bugetului, aceasta ar fi trebuit să ne transmită actul adițional pentru compensația unitară”, a detaliat el.

Compensația unitară și provocările financiare

„Anul trecut, compensația unitară era de 44,73 lei, iar anul acesta am convenit să fie indexată cu rata inflației, ajungând la 47,4 lei. Am primit o confirmare oficială din partea președintelui ARF cu privire la această sumă, pe care ne-am bazat în elaborarea bugetului nostru”, a adăugat Preoteasa. Cu toate acestea, el a menționat că actul adițional necesar nu a fost semnat, iar compensația primită rămâne la nivelul anului 2022, de doar 33 de lei. „Aceasta a fost compensația din 2022, iar între timp, costurile cu energia electrică și motorina aproape s-au dublat”, a concluzionat directorul CFR Călători.

Cheltuielile Lunare ale CFR Călători

Conducerea CFR Călători a prezentat recent detalii referitoare la cheltuielile lunare ale companiei, subliniind faptul că acestea sunt reglementate prin lege. Directorul Traian Preoteasa a explicat că salariile angajaților sunt corelate cu salariul minim pe economie, ceea ce generează obligații financiare considerabile.

Potrivit lui Preoteasa, cheltuielile lunare totale ale CFR Călători se ridică la 365 de milioane de lei. Acestea includ: 60 de milioane de lei pentru taxa de utilizare a infrastructurii către CFR S.A., 80 de milioane de lei pentru ANAF, 40 de milioane de lei pentru energie, 80 de milioane de lei pentru salariile nete și 30 de milioane de lei pentru motorină. Aceste sume trebuie acoperite din veniturile provenite din vânzarea de bilete și din compensațiile oferite de Autoritatea de Reformă Feroviară (ARF).

Riscul de Incapacitate Financiară

Preoteasa a menționat că există un risc semnificativ de incapacitate de plată pentru CFR Călători, în special dacă ARF nu va semna un act adițional care să crească compensația la 47,4 lei. În prezent, compania primește o compensație de doar 33 de lei, ceea ce pune în pericol continuarea serviciilor deoarece furnizorii ar putea refuza livrările.

„Am depus toată documentația necesară pentru a dovedi legitimitatea cererilor noastre. Am fost acuzați de risipă, dar nu am fost consultați în legătură cu aceste acuzații. Întârzierea semnării actului adițional este o problemă majoră”, a declarat Preoteasa.

Compararea Compensațiilor

Directorul a continuat să explice că, în prezent, compensația acoperă doar 55% din costurile CFR Călători, în comparație cu 80% la operatorii privați. Această diferență subliniază dificultățile întâmpinate de companie în a-și gestiona cheltuielile, în timp ce se așteaptă ca acestea să fie echivalente cu cele ale sectorului privat.

Necesitatea Finanțării pentru Funcționare

Preoteasa a subliniat că CFR Călători are o nevoie urgentă de finanțare pentru a putea funcționa eficient. El a menționat că, deși se discută despre o nouă reformă în domeniul feroviar, aceasta nu poate fi implementată fără o bază financiară solidă. „Este esențial să avem resurse pentru a ne dezvolta și a nu opri traficul feroviar din cauza datoriilor”, a concluzionat el.

Declarații despre viitorul CFR Călători

Recent, Traian Preoteasa a anunțat că CFR Călători a acumulat datorii în valoare de 100 de milioane de lei, subliniind că operațiunile companiei nu se vor opri de la sine. „CFR Călători a ajuns la o situație critică, dar nu va trebui să intervenim pentru a stopa activitatea”, a declarat acesta.

Opțiuni pentru continuarea activității

Preoteasa a prezentat trei posibile soluții pentru ca CFR Călători să își continue activitatea în condiții optime. Acestea sunt: plata compensației la nivelul stabilit pentru a menține trenurile în circulație conform contractului de servicii, majorarea prețului biletelor pentru a acoperi cheltuielile, sau reducerea numărului de trenuri în funcție de compensațiile primite.

„Este esențial să primim indicații clare cu privire la varianta aleasă, astfel încât să o aplicăm în mod corespunzător. Vreau să subliniez că nu voi concedia pe nimeni până când nu am o imagine clară a situației actuale. De asemenea, nu voi întârzia salariile angajaților CFR Călători, chiar dacă aceasta implică riscul de a nu putea plăti alte cheltuieli”, a adăugat Traian Preoteasa.

Angajamentul față de angajați

Preoteasa a confirmat că CFR Călători va continua să își plătească angajații la zi, asigurându-se că activitatea companiei va continua fără opriri nejustificate. „CFR Călători va funcționa în mod constant și nu se va opri din inițiativa proprie”, a concluzionat acesta.

Distribuie acest articol
Lasa un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *