Modificări ale Codului Rutier 2025. Punctul de amendă a fost majorat, iar alte ajustări pentru șoferi ar putea fi implementate în acest an.

STIRIVOX Moderator STIRIVOX
6 Min Citire

Sursa foto: Google Images

0:00

Modificări propuse în Codul Rutier pentru 2025

Începând cu anul 2025, Parlamentul României a discutat o serie de proiecte de lege menite să aducă modificări importante în Codul Rutier. Este esențial pentru șoferi să fie informați că, începând cu 1 ianuarie, valoarea unui punct de amendă a crescut, concomitent cu majorarea salariului minim pe economie. Alte schimbări legislative ar putea fi implementate în acest an, în funcție de aprobarea acestor proiecte.

Majorarea punctului de amendă

Din 1 ianuarie 2025, valoarea punctului de amendă a crescut de la 165 lei la 202 lei, ca urmare a ajustării salariului minim pe economie. Această modificare va afecta direct sancțiunile aplicate șoferilor care încalcă regulile de circulație.

Instalarea camerelor de viteză

Pe diverse tronsoane de drum din România, au fost amplasate camere mobile de viteză, cunoscute ca pistoale radar. Acestea vor monitoriza traficul și vor detecta depășirile de viteză. Șoferii care vor fi surprinși circulând cu viteză excesivă vor primi amenzile prin poștă.

Directorul adjunct al Direcției Rutiere, Bogdan Oproiu, a declarat: „Aceste aparate radar vor fi amplasate pe trepied, pe autostrăzile A1 București-Pitești, A2 București-Constanța și pe DN2 în Vrancea. Dispozitivele vor funcționa în mod automat și vor înregistra toate vehiculele care depășesc limita de viteză legală. La finalul programului, informațiile vor fi descărcate de către polițiști.”

Imaginile înregistrate vor fi revizuite ulterior de către alți ofițeri de poliție, iar proprietarii vehiculelor vor fi notificați în legătură cu sancțiunile aplicate. Dacă proprietarul refuză să dezvăluie cine se afla la volan în momentul încălcării, acesta se va confrunta cu o amendă de până la 4.000 lei pentru necomunicarea datelor.

Proiectele de lege care ar putea schimba Codul Rutier

Printre propunerile de lege se numără interdicția pentru șoferii cu o experiență de conducere mai mică de un an, precum și pentru cei sub 21 de ani, de a conduce vehicule cu o putere mai mare de 100 CP (75 kW pentru vehiculele electrice).

Un alt proiect preconizează că șoferii vor fi notificați prin SMS atunci când permisul de conducere expiră, facilitând astfel procesul de preschimbare a acestuia. De asemenea, proba teoretică pentru examenul auto ar putea fi susținută în orice oraș din țară, oferind candidaților mai multă flexibilitate în alegerea locului de examinare.

Modificările aduse Ordonanței de Urgență nr. 195/2002 vizează, de asemenea, reducerea timpilor de așteptare între promovarea examenului teoretic și susținerea celui practic. O altă propunere este impunerea obligativității polițelor RCA pentru biciclete, o măsură menită să îmbunătățească siguranța rutieră.

Modificări importante în Codul Rutier

Un nou proiect de lege vizează modificarea reglementărilor referitoare la asigurările de răspundere civilă obligatorii, extinzând astfel obligația de asigurare asupra unor vehicule suplimentare, inclusiv bicicletele electrice și trotinetele electrice.

Valabilitatea permisului de conducere se schimbă în 2025

Există propuneri ca valabilitatea permisului de conducere să fie extinsă de la 10 ani la 15 ani. Totuși, pentru persoanele în vârstă, lucrurile se complică. Acestea vor fi obligate să-și reînnoiască permisul la fiecare cinci ani, iar cei care au depășit vârsta de 80 de ani vor trebui să facă acest lucru la fiecare doi ani. Această modificare va include și un control medical mai frecvent, pentru a confirma aptitudinea șoferilor de a conduce.

Propuneri legislative pentru Codul Rutier 2025

O altă propunere legislativă, aflată în dezbatere la Senat, prevede ca examenul pentru obținerea permisului de conducere să fie susținut exclusiv cu examinatori atestați, care vor fi aleși prin tragere la sorți. De asemenea, Codul Rutier 2025 va introduce măsuri pentru combaterea parcării neregulamentare. Conform articolului 72 din OUG nr. 195/2022, este interzis ca trotuarele să fie blocate de automobile, asigurându-se astfel un spațiu de cel puțin un metru pentru pietoni.

Aplicația M.A.I pentru raportarea șoferilor agresivi

În 2024, Ministerul Afacerilor Interne a lansat o platformă online destinată raportării comportamentului agresiv al șoferilor în trafic. Această aplicație permite utilizatorilor să depună plângeri, probe sau indicii pentru identificarea persoanelor cu comportament violent în trafic. Scopul acestei inițiative este de a sancționa comportamentele agresive și de a promova respectarea regulilor de circulație, cu scopul de a reduce numărul incidentelor rutiere grave.

Distribuie acest articol
Lasa un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *