Taylor Swift își recuperează drepturile asupra primelor șase albume
Cântăreața americană Taylor Swift a reușit să răscumpere drepturile asupra primelor sale șase albume, punând astfel capăt unei dispute îndelungate legate de proprietatea muzicii sale. „Toată muzica pe care am compus-o vreodată îmi aparține acum”, a declarat artista pe site-ul său oficial. „Am izbucnit în lacrimi de bucurie… de când am aflat că acest lucru se întâmplă cu adevărat”, a adăugat ea.
Istoricul disputei
Conflictul a început în iunie 2019, când managerul muzical Scooter Braun a achiziționat fosta casă de discuri a lui Swift, Big Machine, împreună cu toate melodiile de pe albumele „Taylor Swift”, „Fearless”, „Speak Now”, „Red”, „1989” și „Reputation”. Swift a avut obiecții față de această tranzacție, acuzându-l pe Braun de complicitate la „hărțuirea continuă și manipulatoare” din partea lui Kanye West, unul dintre clienții săi.
Artista a subliniat că recuperarea drepturilor asupra muzicii sale părea mult timp imposibilă. „A spune că acesta este cel mai mare vis al meu devenit realitate este de fapt o afirmație destul de rezervată”, a declarat ea, mulțumind fanilor pentru sprijinul acordat. „Nu vă pot mulțumi îndeajuns pentru că m-ați ajutat să mă reunesc cu această artă căreia mi-am dedicat viața, dar pe care nu am deținut-o niciodată până acum. Aproape că am încetat să mai cred că se va întâmpla vreodată, după 20 de ani în care mi s-a fluturat morcovul în fața nasului și apoi mi-a fost smuls”, a adăugat ea.
Importanța drepturilor asupra muzicii
În industria muzicală, deținerea unei înregistrări originale conferă control asupra modului în care aceasta este distribuită și licențiată. Deși artistul continuă să încaseze drepturi de autor, controlul asupra înregistrărilor originale asigură protecție privind utilizarea viitoare a operei. Swift a reacționat la vânzarea inițială a înregistrărilor sale master prin promisiunea de a reînregistra piesele, diminuând astfel valoarea acestor master-uri și redobândindu-și dreptul de proprietate.
Până în prezent, artista a lansat patru albume reînregistrate, cunoscute sub numele de „Taylor’s Versions”, care includ zeci de piese bonus și materiale suplimentare.
Provocările reînregistrării albumului „Reputation”
Într-o scrisoare adresată fanilor, Swift a menționat că încă nu a finalizat proiectul, întâmpinând dificultăți în reînregistrarea albumului „Reputation” din 2017, care abordează atenția publică asupra vieții sale private și consecințele conflictului cu Kanye West. „Albumul „Reputation” era atât de specific pentru acea perioadă din viața mea”, a explicat ea. „Toată acea rebeliune, acea dorință de a fi înțeleasă în timp ce mă simțeam în mod intenționat neînțeleasă… Să fiu sinceră, este singurul album din primele șase pe care am considerat că nu poate fi îmbunătățit prin refacere… așa că am tot amânat.”
Săptămâna trecută, artista a prezentat o nouă versiune a primului single de pe „Reputation”, „Look What You Made Me Do”, într-un episod din serialul „Povestea slujitoarei”. Totuși, scrisoarea ei sugerează că reînregistrarea completă a albumului ar putea fi amânată sau chiar anulată. Cu toate acestea, Swift a promis că piesele din album vor fi lansate la o dată ulterioară.
Reînregistrarea albumelor și drepturile de autor
Recent, artista a confirmat că a reînregistrat albumul său de debut, exprimându-și entuziasmul: „Îmi place foarte mult cum sună acum”. Ea a subliniat că cele două albume ar putea avea o nouă oportunitate de a fi relansate în viitor, adăugând: „Dar dacă se va întâmpla, nu va fi din tristețe și dor de ceea ce mi-aș fi dorit să am. Va fi doar o sărbătoare acum.”
Ce reprezintă o înregistrare master?
O înregistrare master este, prin definiție, versiunea originală a unei melodii. Deținătorul acesteia controlează toate drepturile de utilizare a muzicii, inclusiv distribuția pe platformele de streaming, publicarea de CD-uri și viniluri, crearea de box-seturi sau licențierea pieselor pentru filme și jocuri video.
Swift, ca autoare sau coautoare a pieselor sale, a reușit să-și păstreze drepturile de publicare, ceea ce i-a permis să refuze licențierea melodii precum „Shake It Off” și „Love Story” către alte companii. „Vreau ca muzica mea să dăinuie. Vreau să apară în filme. Vreau să apară în reclame. Dar vreau asta doar dacă eu sunt proprietara”, a declarat ea anterior.
Deși nu se știe exact cât a costat achiziționarea drepturilor de autor, catalogul său a fost vândut anterior cu 300 de milioane de dolari în 2020. Conform unor surse, zvonurile care sugerează că Swift ar fi plătit între 600 de milioane și 1 miliard de dolari sunt mult exagerate.
Istoricul vânzării drepturilor de autor
La vârsta de 14 ani, Taylor Swift s-a mutat la Nashville în 2004 pentru a-și urma visul de a deveni o vedetă country pop, semnând un contract cu casa de discuri Big Machine. Scott Borchetta, șeful casei de discuri, i-a oferit un avans semnificativ în schimbul drepturilor de proprietate asupra înregistrărilor master ale primelor sale șase albume „pe viață”. Această practică era comună înainte de era streamingului, când artiștii depindeau de sprijinul caselor de discuri pentru difuzarea la radio și producerea CD-urilor.
Contractul lui Swift cu Big Machine a expirat în 2018, iar ea a semnat cu Republic Records și Universal Music Group. Un an mai târziu, Borchetta a vândut casa de discuri către Ithaca Holdings, deținută de Scooter Braun. Swift a declarat că a aflat despre această vânzare abia când a fost publicată, descriind-o ca un act de agresiune care „m-a lipsit de munca mea de o viață”.
Artista l-a acuzat pe Braun, cunoscut ca manager al lui Justin Bieber și Ariana Grande, că reprezintă „definiția privilegiului masculin toxic în industria noastră”. De asemenea, ea a exprimat frustrare că nu a avut ocazia să facă o ofertă pentru muzica sa, menționând: „Am petrecut 10 ani din viața mea încercând cu disperare să-mi cumpăr drepturile de autor și apoi mi s-a refuzat această oportunitate”. Braun a comentat ulterior că disputa „a scăpat de sub control”.
Amenințări și Vânzarea Muzicii
După ce el și familia sa au primit amenințări cu moartea, magnatul muzical a decis să vândă participația sa în catalogul muzical al lui Taylor Swift. În noiembrie 2020, a încheiat o tranzacție cu Shamrock Holdings, un fond de investiții din Los Angeles, fondat de familia Disney în 1978. Această vânzare de milioane de dolari a lăsat-o pe Swift cu un sentiment profund de trădare.
Reacția lui Taylor Swift
Într-o postare pe rețelele sociale, Swift a declarat: „Este a doua oară când muzica mea a fost vândută fără știrea mea.” Deși a fost „deschisă la posibilitatea unui parteneriat cu Shamrock”, a descoperit ulterior că, conform termenilor vânzării, Scooter Braun va continua să beneficieze de muzica ei veche timp de mulți ani. „Pur și simplu nu pot, cu conștiința curată, să mă implic în beneficiul intereselor lui Scooter Braun”, a scris ea într-o scrisoare adresată companiei, pe care a publicat-o pe X.
Reînregistrările și Succesul Recent
În 2021, Swift a început să lanseze albumele sale reînregistrate, începând cu debutul său, „Fearless”. Aceste albume, produse cu o atenție deosebită la detalii, erau adesea greu de distins de originale, cu un mixaj mai curat și o separare mai bună a instrumentelor. Unul dintre cele mai notabile aspecte ale reînregistrărilor a fost piesa bonus „All Too Well”, care a fost descrisă de revista Variety ca „sfântul graal” al catalogului artistic al cântăreței. Această melodie a atins prima poziție în topurile din SUA și locul trei în Marea Britanie, devenind astfel cea mai lungă piesă care a intrat vreodată în top cinci.
Realizări Financiare și Impactul asupra Industriei
Între timp, Swift a continuat să lanseze materiale originale, inclusiv albumele premiate cu Grammy „Folklore” și „Midnights”. În 2023, revista Forbes a raportat că Swift a devenit prima muziciană care a câștigat 1 miliard de dolari exclusiv din compoziție și interpretare. Aproximativ jumătate din averea ei provine din drepturi de autor și turnee, iar restul din creșterea valorii catalogului său muzical, inclusiv a reînregistrărilor.
Turneul Eras și Inspirația pentru Alți Artiști
Revizuirea pieselor vechi a inspirat-o pe Swift să organizeze turneul „Eras”, care a generat peste 2 miliarde de dolari din vânzarea biletelor în 2023 și 2024. În scrisoarea sa, Swift a explicat că succesul acestui turneu „este motivul pentru care am putut să-mi răscumpăr muzica”. A adăugat că a fost încurajată să observe că lupta ei a inspirat mulți alți artiști. „De fiecare dată când un artist nou îmi spune că a negociat în contractul său de înregistrare dreptul de proprietate asupra înregistrărilor originale datorită acestei lupte, îmi amintesc cât de important a fost ca toate acestea să se întâmple. Vă mulțumesc că ați fost curioși despre ceva ce era considerat prea centrat pe industrie pentru a fi discutat pe larg. Nu veți ști niciodată cât de mult înseamnă pentru mine că v-a păsat. Fiecare detaliu a contat și ne-a adus aici.”