Complicații în relansarea sistemului de compensare a pasagerilor aerieni în UE
O încercare de reînnoire a unei actualizări a sistemului Uniunii Europene pentru compensațiile pasagerilor afectati de zboruri întârziate sau anulate întâmpină obstacole din partea unui grup de țări, în frunte cu Germania. Președinția poloneză a Consiliului spera să facă progrese în acest dosar, care se află într-o stare de stagnare din 2013. Totuși, un text negociat în ultimele luni nu a reușit să obțină suportul necesar în cadrul întâlnirii ambasadorilor UE de miercuri, conform mai multor surse diplomatice europene.
Compensațiile actuale pentru pasageri
În prezent, pasagerii beneficiază de compensații cuprinse între 250 și 600 de euro, în funcție de distanța parcursă, dacă ajung la destinație cu o întârziere de trei ore sau mai mult. Companiile aeriene s-au plâns constant de acest prag de trei ore, susținând că acesta le oferă prea puțin timp pentru a rezolva problemele întâmpinate fără a suporta costuri mari de compensare.
În 2013, Comisia Europeană a propus creșterea pragului minim de întârziere pentru a acorda compensații la cinci ore pentru toate zborurile din UE sau pentru zborurile extra-UE de până la 3.500 de kilometri, la nouă ore pentru zborurile între 3.500 km și 6.000 km, și la douăsprezece ore pentru zborurile de peste 6.000 km. Deși Parlamentul European și-a adoptat poziția în 2014, statele membre nu au avansat în acest sens timp de mai bine de un deceniu.
Propunerile Poloniei
Propunerea avansată de președinția poloneză vizează creșterea pragului minim de întârziere necesar pentru ca pasagerii să primească compensații la patru ore pentru zborurile de până la 3.500 km sau în interiorul UE și la șase ore pentru zborurile mai lungi de 3.500 km. Cu toate acestea, Berlinul a reușit să formeze o coaliție de țări care să formeze o minoritate de blocare. Aceste state doresc menținerea pragului actual de întârziere pentru compensații și propun, de asemenea, plafonarea sumelor acordate la 300 de euro.
Varșovia încearcă acum să ajungă la un acord cu țări sceptice, precum Spania, în privința modificărilor care ar putea atrage sprijin suficient pentru un text revizuit la următoarea reuniune a ambasadorilor din 4 iunie și ulterior la Consiliul Transporturi din 5 iunie. Totuși, având în vedere că pragul pentru compensație este centrul disputei, unii diplomați consideră că atingerea unui compromis va fi o provocare. Un diplomat din UE a subliniat: „Propunerea Poloniei este echilibrată. Schimbarea pragului de compensare la trei ore ar putea duce la prăbușirea celorlalte compromisuri din text.”
Îngrijorările companiilor aeriene
Companiile aeriene sunt îngrijorate că noul blocaj ar putea duce din nou la eșecul unei reforme foarte așteptate. „Statele membre ar trebui să profite acum de oportunitate pentru a adopta o reformă semnificativă și pentru a îmbunătăți experiența de zbor pentru milioane de europeni”, a declarat un reprezentant al grupului de lobby A4E (Airlines for Europe). Această organizație a subliniat că analiza datelor Eurocontrol arată că pragurile de întârziere de cinci și nouă ore ar ajuta 70% dintre zborurile afectate, oferind pasagerilor mai multă claritate și opțiuni.
Controverse legată de protecția pasagerilor
O coaliție de organizații care militează pentru drepturile consumatorilor a subliniat recent că pragul de trei ore pentru întârzierea zborurilor a devenit un standard esențial în ceea ce privește protecția pasagerilor. Aceștia avertizează că orice extindere a acestui termen ar putea constitui un regres semnificativ în ceea ce privește nivelul actual de protecție oferit călătorilor.
Declarațiile din partea acestor grupuri sugerează că, în loc să se facă pași înapoi, este esențial să se păstreze și să se îmbunătățească standardele existente pentru a asigura confortul și drepturile pasagerilor în fața întârzierilor și a altor neplăceri întâmpinate în timpul călătoriilor aeriene.