Proiecții pozitive pentru infrastructura rutieră în 2025
Asociația Pro Infrastructură anticipează un an favorabil pentru infrastructura rutieră în 2025, în ciuda provocărilor politice și financiare cu care se confruntă țara. Aceștia au realizat o evaluare a proiectelor de autostrăzi și drumuri expres care urmează să fie inaugurate în acest an.
„Anul 2025 se anunță promițător în domeniul infrastructurii rutiere, chiar dacă va fi marcat de instabilitate politică, un buget de stat insuficient și tăieri de investiții. România va avea, în premieră, 157 de kilometri de autostradă și drum expres care vor fi, cu siguranță, dați în trafic. În condiții normale, există șanse mari să ne apropiem, pentru al doilea an consecutiv, de borna de 200 km”, au declarat reprezentanții asociației.
„Dacă totul va decurge favorabil, în cel mai optimist scenariu, am putea ajunge la 243 km, iar în cele mai bune condiții, până la 280 km, cu antreprenori care să depășească așteptările, să lucreze cu intensitate pe proiecte de sute de milioane de euro, fără întârzieri în plăți, cu birocrația rezolvată rapid și cu condiții meteorologice favorabile pentru o jumătate de an”, au adăugat aceștia.
Bilanțul lucrărilor pentru 2025
Asociația a realizat un bilanț al lucrărilor programate pentru 2025, incluzând 157,74 kilometri de proiecte certe:
- A7 Buzău-Focșani, lot 1 (UMB): 4,6 km între nodurile Buzău Est și Buzău Nord, estimat pentru februarie-martie.
- A7 Mizil-Spătaru (Coni-Trace): 28,35 km, tot în februarie-martie.
- DEx12 Albota-A1 (UMB): 12,315 km, programat pentru aprilie-mai.
- A1 Pitești-Curtea de Argeș (WeBuild): 15,35 km, finalizare în primăvară.
- A0 Sud între A1 și DN6: 17,965 km, încheierea lucrărilor sperată pentru mai-iunie.
- DEx4 de la Tureni: 4,957 km, planificat pentru iunie.
- A7 Focșani-Bacău, loturile 2 și 3 (UMB): 60,302 km, cu deschiderea centurii Adjud (Domnești-Adjudu Vechi) în iunie-iulie, restul până la finalul anului.
- A7 Buzău Vest-Buzău Est (Nurol): 13,9 km, așteptat în noiembrie-decembrie.
Provocări și perspective
Asociația subliniază că discuțiile și analizele sunt abia la început. De asemenea, UMB rămâne un jucător important în acest proces. Întrebările esențiale vizează capacitatea tehnică a constructorului, bugetul disponibil al guvernului și prioritățile de lucru. Lotul 1 Focșani-Bacău are termen contractual până în septembrie 2025, iar celelalte cinci tronsoane până în noiembrie 2025. Împreună, acestea totalizează 173,3 km, iar asociația consideră că nu toți aceștia vor fi finalizați în 2025.
Conform estimărilor, există șanse mari ca una dintre variantele de deschidere să fie:
- 49,3 km: între Bacău Nord (Săucești) și Roman Nord (Săbăoani).
- 35,6 km: între Focșani Nord și Adjud Sud (Domnești), un segment complex cu patru poduri mari pe intervalul Garoafa-Tișița.
Este de asemenea posibilă o combinație între cele două opțiuni, având în vedere numeroasele noduri de pe traseul Focșani-Pașcani. Asociația consideră că varianta optimă pentru cetățeni ar contribui la o mai bună conectivitate, evitând traversarea orașelor Adjud și Roman și reducând congestiile de trafic.
Proiecte de infrastructură rutieră în România: perspective și termene de finalizare
Reprezentanții Pro Infrastructură au anunțat că inaugurarea primei autostrăzi continue între Adjud Sud (Domnești) și Săbăoani (Roman Nord) este cea mai tehnică și implicit mai sigură. De asemenea, este anticipat ca capetele dinspre Focșani și Pașcani să fie extinse până în 2026.
Conform estimărilor, în 2025, compania UMB va avea termen de finalizare pentru 10,77 kilometri pe DEx6 Galați-Brăila, care ar putea fi gata în toamnă, dacă se va dori acest lucru. Astfel, există șanse mari ca UMB să finalizeze un total de 60,07 km (49,3 km pe A7 și 10,77 km pe DEx6) sau 46,37 km (35,6 km pe A7 și 10,77 km pe DEx6). De asemenea, pentru un tronson de 25,31 km, există o probabilitate de 50/50 de finalizare, însă este necesară o mobilizare serioasă a utilajelor și a personalului.
În ceea ce privește ciotul de 4,47 km pe A0 Nord între A2 și DN3, acesta ar putea fi finalizat în decembrie, dar doar dacă se va lucra constant pe parcursul anului, având în vedere restricțiile de mediu de pe Lacul Cernica. Pe un alt tronson de 8,6 km, între DN3 și DN2, compania chinezească CCECC are termen noiembrie 2025, dar respectarea acestuia depinde de presiunea din partea autorităților și a UMB.
Întârzieri și provocări în construcția autostrăzilor
De asemenea, Pro Infrastructură a subliniat că UMB lucrează și la cei 12,24 km ai A3 Zimbor-Poarta Sălajului, care se află în întârziere semnificativă. Potrivit estimărilor, această porțiune ar putea fi deschisă cel mai devreme în septembrie, dar doar în condițiile în care antreprenorul va reuși să mobilizeze resursele necesare.
În categoria proiectelor cu multe necunoscute se află și tronsonul de 26,35 km pe A3 Suplacu de Barcău-Chiribiș, unde compania Erbaşu nu a obținut încă autorizație de construcție, iar termenul de execuție este de 18 luni. Deși un progres rapid este teoretic posibil, este considerat improbabil având în vedere complexitatea acestui sector, care a avut prima activitate de construcție acum 20 de ani.
Proiecte viitoare și perspective de dezvoltare
Pe de altă parte, Pro Infrastructură a menționat și progresele pe A1 Curtea de Argeș-Tigveni, unde austriecii de la Porr încearcă să finalizeze lucrările până în martie 2027. Aceștia au planificat să termine săpăturile pentru tunel în trei luni și intenționează să accelereze lucrările de finisare. Totuși, există îngrijorări cu privire la siguranța evacuării în caz de incidente.
Un aspect important pentru anul 2025 va fi închiderea unor verigi lipsă esențiale, inclusiv DEx12 și A0 Sud, precum și extinderea A7 în zona Buzăului. Aceste dezvoltări ar putea asigura rute complete între Craiova, București și Constanța, precum și între Curtea de Argeș și București.
În plus, se așteaptă ca lucrările să înceapă în 2025 pentru ultimele segmente ale A0 între A1 și DN1, precum și pentru A1 Sibiu-Pitești (secțiunile 2 și 3), A3 Suplacu de Barcău-Chiribiș, și A13 Boița-Făgăraș. Finalizarea A3 Chiribiș-Biharia depinde, de asemenea, de soluționarea rapidă a disputelor legale.
Proiecte de infrastructură rutieră în România
Semnarea contractelor pentru lucrările de infrastructură rutieră se află în desfășurare, iar în curând am putea observa progrese pe unul dintre cele trei sectoare ale Drumului Expres 16 Oradea-Arad. Anul acesta ar trebui să aducă, de asemenea, centurile rutiere pentru localitățile Biharia, Făgăraș, Zalău, Mizil și Comarnic, precum și drumul de legătură între A1 și DN69, situat la nord de Timișoara.
Până la sfârșitul anului 2024, rețeaua de autostrăzi și drumuri expres din România va ajunge la 1269,87 kilometri în exploatare. Conform estimărilor, în 2025 ne vom apropia de pragul de 1500 de kilometri, având speranța de a depăși această țintă optimistă.