România în Educație: O Epocă de Schimbări Necesare
Ministrul Educației, Daniel David, a declarat marți, cu ocazia lansării raportului OCDE privind educația și competențele în România, că învățământul liceal din țară se află într-o situație precară, comparând-o cu Epoca de piatră, afirmând că „nici măcar” nu am ajuns în Evul Mediu. Această remarcă a fost făcută în contextul discuțiilor despre necesitatea unei reforme rapide în domeniul educațional.
Nevoia de Modernizare în Învățământ
Ministrul a subliniat importanța introducerii de noi discipline, conținuturi și metode de predare, precum și necesitatea actualizării manualelor. „Acolo lucrurile trebuie schimbate și trebuie schimbate repede”, a declarat David, evidențiind că procesul educațional ar trebui să se concentreze pe transferul de competențe.
El a adăugat că se acordă o atenție excesivă cunoștințelor declarative, ignorând celelalte două componente esențiale ale educației. „Ne mirăm că nu reușim să fim performanți în testările internaționale TIMSS sau PISA”, a explicat ministrul, referindu-se la metodele de evaluare a competențelor.
Curriculum Bazat pe Competențe
Ministrul David a menționat că OCDE promovează un curriculum centrat pe competențe și a subliniat importanța metodelor de predare moderne. „Sunt curios cum vedeți problema manualelor”, a întrebat el, sugerând o alternativă între manualele tradiționale și cele online, care să includă sarcini accesibile și tipuri de evaluare interactive, precum cele de tip gaming.
Evaluarea Standardizată și Feedback-ul Personalizat
Referitor la evaluările standardizate din clasele a II-a, a IV-a, a VI-a și a VIII-a, David a afirmat că acestea sunt utile, dar ar trebui să fie simplificate pentru a oferi un feedback mai constructiv copiilor. „Evaluarea noastră din clasa a VIII-a nu servește scopul educațional într-un sistem în care învățământul este obligatoriu până în clasa a XII-a”, a subliniat el, adăugând că actuala abordare este restrictivă și se concentrează prea mult pe disciplinele de matematică și limba română.
Ministrul a sugerat că este important să se ia în considerare și notele obținute în clasele a VII-a și a VIII-a, nu doar evaluarea punctuală, pentru a putea avea o imagine mai clară asupra progresului educațional al elevilor.
Problema Notelor în Sistemul Educațional
Daniel David a reiterat că în sistemul educațional românesc nu există standarde „riguroase” în ceea ce privește evaluarea elevilor, subliniind că este esențial să se creeze un cadru mai echitabil și mai eficient pentru a susține dezvoltarea competențelor necesare în societatea contemporană.
Acordarea Notelor în Educația Românească
În prezent, sistemul de notare din România nu dispune de standarde foarte riguroase, ceea ce duce la discrepanțe între evaluările din diferite orașe. De exemplu, o notă de 8 obținută în Cluj-Napoca poate să nu aibă aceeași semnificație ca o notă de 8 în Satu Mare sau în alte localități mai mici. Această problemă subliniază importanța stabilirii unor standarde uniforme de notare care să ghideze profesorii din toate colțurile țării.
Evaluarea Bacalaureatului
Ministrul Educației și Cercetării a subliniat că Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) a considerat modul de desfășurare a Bacalaureatului ca fiind „relativ acceptabil”. Aceasta este o recunoaștere a faptului că Bacalaureatul, așa cum este structurat în prezent, reflectă specializările și profilurile educaționale disponibile la nivel liceal. Ministrul a afirmat că este esențial ca, atunci când elevii urmează aceste specializări, să existe o corelare între ceea ce se învață la liceu și evaluările de la Bacalaureat.
În concluzie, actualizarea standardelor de notare și menținerea unei corelații între curriculum și examenul de Bacalaureat sunt pași necesari pentru a îmbunătăți sistemul educațional românesc.