Comisia Europeană emite o constatare preliminară privind TikTok
Comisia Europeană a anunțat joi o constatare preliminară referitoare la rețeaua socială TikTok, deținută de grupul chinez ByteDance, subliniind că aceasta nu respectă obligațiile de transparență în ceea ce privește publicitatea online.
Potrivit unui comunicat oficial, TikTok „nu furnizează informațiile necesare privind conținutul materialelor publicitare, utilizatorii vizați de acestea sau identitatea celor care finanțează campaniile publicitare”.
Investigații anterioare și posibile consecințe
De asemenea, se reamintește că în decembrie 2024, Comisia Europeană a inițiat o altă procedură împotriva TikTok, suspectând platforma de nerespectarea obligațiilor legate de manipularea posibilelor influențe externe asupra alegerilor prezidențiale din România. Această anchetă continuă.
Poziția exprimată joi de Comisie în legătură cu publicitatea online reprezintă un prim pas către impunerea unei amenzi semnificative, în cazul în care TikTok nu se conformează reglementărilor. Dacă acuzațiile se confirmă, amenda ar putea ajunge la 6% din cifra de afaceri anuală globală, iar platforma ar putea fi supusă unei supravegheri mai stricte până la implementarea măsurilor de corectare.
Impactul reglementărilor DSA asupra TikTok
Acuzația adusă TikTok este o premieră sub noul regulament DSA al Uniunii Europene, care a intrat în vigoare anul trecut și are rolul de a proteja utilizatorii de internet de conținuturi considerate periculoase.
Platforma TikTok a fost subiect de interes pentru autoritățile din Uniunea Europeană și Statele Unite, datorită impactului său asupra sănătății mintale a copiilor, utilizării datelor personale și influenței pe care o exercită asupra dezbaterilor publice și alegerilor, în favoarea unor puteri străine.
Dreptul de apărare al TikTok
După acuzațiile oficiale legate de publicitatea online, TikTok are acces la dosarul anchetei deschise de Comisia Europeană în februarie anul trecut și poate răspunde în scris la constatările preliminare. Pe lângă transparența publicității, procedura investighează și efectele negative ale algoritmilor platformei asupra dependenței utilizatorilor, precum și verificarea vârstei acestora pentru a le permite accesul la anumite tipuri de conținut. În prezent, nu există acuzații oficiale în aceste privințe.