Zbor oficial scurt între Bruxelles și Luxemburg
Președinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, președintele Consiliului European, Antonio Costa, și președinta Parlamentului European, Roberta Metsola, au realizat vineri un zbor oficial deosebit de scurt, zburând de la Bruxelles la Luxemburg și înapoi. Această călătorie, efectuată cu un zbor charter, ar fi durat aproximativ două ore și jumătate cu mașina, având o distanță de doar 200 de kilometri.
Motivul zborului charter
Purtătoarea de cuvânt a Comisiei Europene, Paula Pinho, a explicat că decizia de a închiria un avion charter a fost necesară din cauza programelor incompatibile ale liderilor și ale prim-ministrului luxemburghez, Luc Frieden. Cei trei oficiali europeni au călătorit după o întâlnire cu cancelarul german, Friedrich Merz, la Bruxelles. În Luxemburg, aceștia au participat la o ceremonie care marca 75 de ani de la semnarea Declarației Schuman, un moment important în istoria Uniunii Europene.
Excepții și justificații pentru utilizarea avioanelor private
Constrângerile programului au determinat utilizarea zborului charter ca fiind singura opțiune viabilă, conform purtătoarei de cuvânt. Aceasta a subliniat că utilizarea avionului privat a fost o excepție și că zborul a fost „considerabil mai rapid decât deplasarea cu mașina”. Deși există o autostradă între Bruxelles și Luxemburg, călătoria cu automobilul ar fi durat aproximativ două ore și jumătate, iar trenurile de mare viteză nu sunt disponibile pe această rută.
Pinho a declarat că scopul zborului a fost ca cei trei președinți să sărbătorească Ziua Schuman alături de prim-ministrul Frieden. Aceasta a argumentat că utilizarea zborului charter a fost justificată având în vedere circumstanțele excepționale, asigurând astfel prezența liderilor europeni la eveniment.
Critici privind utilizarea avioanelor private
Utilizarea avioanelor private de către liderii Uniunii Europene a generat critici în trecut, mai ales în contextul angajamentelor UE de a promova transportul ecologic și de a reduce emisiile. De exemplu, în martie 2023, mass-media germană a raportat că președinta Comisiei Europene a efectuat 57 de zboruri private în doi ani. De asemenea, Antonio Costa a fost supus unei examinări similare în Portugalia, unde utilizarea unui avion Falcon 50 al Forțelor Aeriene Portugheze pentru o călătorie la Bruxelles a fost contestată de partidele de opoziție, care au sugerat că aeronava a fost folosită în scopuri personale.
Fostul președinte al Consiliului, Charles Michel, a fost de asemenea subiectul unor critici, având în vedere că a utilizat taxiuri aeriene charter în 28 din cele 46 de călătorii externe efectuate în 2022, inclusiv la importante negocieri internaționale.
Transportul oficialilor: Absența flotei proprii de aeronave
În prezent, numeroase guverne naționale, inclusiv Uniunea Europeană, nu dispun de o flotă proprie de aeronave pentru transportul oficialilor. Aceasta înseamnă că, în loc să utilizeze avioane de stat, se bazează pe companii aeriene comerciale sau pe zboruri charter pentru deplasările oficiale.
Această situație face ca aranjamentele de transport să devină mai evidente și, de asemenea, mai controversate. Utilizarea companiilor comerciale pentru călătoriile oficiale ridică întrebări legate de transparență și de costurile asociate, generând discuții pe marginea eficienței și a responsabilității financiare în gestionarea fondurilor publice.