Polarizarea societății în competițiile prezidențiale
Remus Ștefureac, directorul INSCOP, subliniază că în cadrul competițiilor prezidențiale cu doi finaliști se formează „două mari tabere care au în centrul lor nuclee de ultrași politici”. Potrivit acestuia, în contextul actual al rețelelor sociale, publicul moderat, care reprezintă o majoritate semnificativă, fie se retrage, fie este marginalizat.
Impactul rețelelor sociale asupra opiniei publice
Sociologul afirmă că, în astfel de circumstanțe, majoritatea moderată va influența, în cele din urmă, rezultatul competiției. Candidatul capabil să își controleze agresivitatea, să limiteze influența celor violenți și să transmită un sentiment de siguranță va avea cele mai mari șanse de a câștiga.
Polarizarea și retorica agresivă
„Inevitabil, orice competiție prezidențială cu doi finaliști polarizează societatea. Se formează două mari tabere, fiecare având în mijlocul ei elemente extremiste preocupate de atacuri la adresa adversarilor. În era informațională, publicul moderat se simte adesea copleșit de aroganțele și violența verbală ale acestor grupuri minoritare, care își creează iluzii de superioritate”, explică Ștefureac.
Rolul majorității moderate
Conform acestuia, deși există excepții, de obicei majoritatea moderată decide câștigătorul. Candidatul care reușește să își gestioneze retorica agresivă și să se distanțeze de violență va avea un avantaj semnificativ în această luptă electorală.