Controverse privind programul „Rabla pentru Tractoare”
Recent publicat în Monitorul Oficial, Ghidul oficial al programului „Rabla pentru Tractoare” a generat discuții aprinse după ce autoritățile au efectuat modificări semnificative și netransparente în ceea ce privește definiția eligibilă a „tractorului”. Aceste schimbări exclude subcategoriile T1a, T1b, T2a, T2b, T3a și T3b, care, conform legislației europene, reprezintă tractoare agricole sau forestiere accesibile fermierilor români mici și mijlocii. Această informație provine dintr-un comunicat al Asociației Importatorilor de Motociclete și Motocicluri (AIDMM).
Impactul excluderii subcategoriilor
Excluderea celor șase categorii de tractoare de dimensiuni mici și medii, păstrând în program doar tractoarele de mari dimensiuni și cele pe șenile (categoria C), dezavantajează segmentul cel mai numeros al agriculturii, format din fermele mici și mijlocii. Acestea nu vor avea acces la subvenția oferită prin acest program. AIDMM subliniază că, în forma sa actuală, Ghidul favorizează marii fermieri, care dispun de un potențial financiar mai ridicat, precum și importatorii de tractoare și utilaje agricole de mari dimensiuni.
Clarificările legale și transparența decizională
Asociația face referire la Regulamentul (UE) nr. 167/2013, care definește clar la articolul 3, punctul 8, ce constituie un „tractor”, adică orice vehicul agricol sau forestier cu motor, destinat în principal puterii de tracțiune. De asemenea, articolul 4 detaliază categoria T ca fiind destinată tractoarelor pe roți, inclusiv cele care ating viteze de peste 40 km/h.
Conform AIDMM, ghidul supus consultării publice nu a menționat excluderea acestor categorii, modificările fiind adăugate doar în varianta finală, fără o nouă consultare publică, ceea ce contravine Legii nr. 52/2003 privind transparența decizională în administrația publică.
Reacții din partea juriștilor și fermierilor
Juriștii specializați în drept administrativ și legislație tehnică avertizează că modificarea unei definiții stabilite printr-un regulament european printr-un ghid administrativ și excluderea unei categorii omologate este inacceptabilă. Tractoarele T1a, T1b, T2a, T2b, T3a și T3b sunt recunoscute la nivel european și național, iar excluderea lor echivalează cu o formă de discriminare.
Fermierii și distribuitorii de tractoare solicită emiterea urgentă a unui nou ordin care să suspende aplicarea prevederilor curente până la clarificarea legală și să corecteze definițiile conform Regulamentului (UE) nr. 167/2013. De asemenea, se cere includerea explicită a tuturor vehiculelor omologate legal în categoriile T și subcategoriile aferente, respectând principiile de liberă concurență și egalitate de tratament între beneficiari.
Posibile acțiuni legale
AIDMM a menționat că, în lipsa unui răspuns oficial, se ia în considerare inițierea unei acțiuni în contencios administrativ pentru anularea parțială a ghidului, invocând articolul 1, alineatul (6) din Legea 554/2004, din cauza încălcării principiilor de legalitate și transparență.