Creșterea rețelei de autostrăzi și drumuri publice în România
În anul 2024, lungimea autostrăzilor din România a crescut cu 140 de kilometri, iar rețeaua națională de drumuri publice a ajuns la un total de 86.847 km. Dintre acestea, 17.994 km (20,7%) sunt drumuri naționale, 35.091 km (40,4%) drumuri județene și 33.762 km (38,9%) drumuri comunale, conform datelor recent publicate de Institutul Național de Statistică (INS).
Structura drumurilor în funcție de tipul de acoperământ
Referitor la tipul de acoperământ, rețeaua de drumuri publice se prezintă astfel: 51,5% (44.752 km) sunt drumuri modernizate, dintre care 94% sunt dotate cu îmbrăcăminți asfaltice de tip greu și mijlociu. De asemenea, 23,7% (20.563 km) reprezintă drumuri cu îmbrăcăminți ușoare rutiere, iar 24,8% (21.532 km) sunt drumuri pietruite și de pământ.
Starea tehnică a drumurilor publice
În ceea ce privește starea tehnică a drumurilor publice, datele INS arată că 25,7% din lungimea drumurilor modernizate și 37,7% din lungimea celor cu îmbrăcăminți ușoare rutiere aveau durata de serviciu depășită.
Detalii despre drumurile naționale
Analizând lungimea drumurilor naționale, se constată că 6.189 km (34,4%) erau drumuri internaționale, 1.137 km (6,3%) erau autostrăzi, iar 121 km (0,7%) drumuri expres. În ceea ce privește numărul de benzi de circulație, 2.323 km (12,9%) erau drumuri cu 4 benzi, 314 km (1,7%) cu 3 benzi și 39 km (0,2%) cu 6 benzi.
Starea drumurilor județene și comunale
Lungimea drumurilor județene era compusă în proporție de 52,7% din drumuri modernizate, în timp ce 33,3% dintre drumurile comunale erau drumuri pietruite.
Infrastructura feroviară în România
La 31 decembrie 2024, lungimea liniilor de cale ferată de folosință publică în exploatare se ridica la 10.611 km. Dintre acestea, 10.515 km (99,1%) erau linii cu ecartament normal, 91 km (0,9%) cu ecartament larg și 5 km cu ecartament îngust. Densitatea liniilor de cale ferată era de 44,5 la mie pe 1.000 km pătrați de teritoriu, cu cele mai mari densități înregistrate în regiunea București-Ilfov (206,3 la mie), regiunea Vest (60 la mie), regiunea Nord-Vest (47,8 la mie) și regiunea Sud-Muntenia (43,8 la mie).
La aceeași dată, lungimea căilor principale era de 5.961 km, reprezentând 56,2% din lungimea totală a liniilor de cale ferată în exploatare.