China returnează avioane Boeing în SUA
China a trimis înapoi în Statele Unite două avioane Boeing care erau pregătite pentru livrare către companii chineze, iar o a treia aeronavă este deja în proces de returnare, conform declarațiilor lui Kelly Ortberg, directorul executiv al companiei. Această acțiune se desfășoară pe fondul intensificării tensiunilor comerciale dintre cele două mari puteri economice.
Tensiuni comerciale în creștere
Într-un interviu acordat CNBC, Ortberg a menționat că alte 50 de aeronave erau planificate pentru livrare în China în acest an, dar clienții chinezi au anunțat că nu mai doresc să le primească. Statele Unite au impus tarife de 145% pe importurile din China, iar Beijingul a răspuns cu taxe de 125% pe produsele americane. Ortberg a subliniat că „China a încetat, de fapt, să mai primească livrările de aeronave din cauza contextului tarifar”.
Boeing, cel mai mare exportator american
Boeing reprezintă cel mai mare exportator din Statele Unite, cu 70% din vânzările de avioane comerciale realizate pe piețele externe. În urma deciziei Chinei, compania caută soluții pentru cele 41 de avioane deja construite, dar care nu au fost livrate. „Există o cerere mare din partea altor companii aeriene”, a explicat Ortberg, adăugând că alte nouă aeronave care nu au intrat încă în producție ar putea fi redirecționate. „Nu vom continua să construim avioane pentru clienți care nu le vor primi”, a mai adăugat el.
Contact constant cu administrația SUA
Ortberg a menționat că Boeing este în contact constant cu administrația Trump în legătură cu acest conflict comercial, afirmând: „Fie vorbim cu secretari de cabinet, fie chiar cu președintele în persoană”. Oficialii americani se arată optimiști, secretarul Trezoreriei, Scott Bessent, afirmând că există „o oportunitate incredibilă” pentru un acord comercial major, cu condiția ca China să-și reducă dependența de exporturile manufacturate.
Impactul asupra lanțului de aprovizionare
Consecințele acestei situații nu se limitează doar la China; Ortberg a explicat că și alte segmente ale lanțului de aprovizionare Boeing sunt afectate, în special în Japonia și Italia, unde au fost impuse tarife universale de 10%.
Pierderi și planuri de producție
Boeing a raportat pierderi mai mici în primul trimestru al anului, într-un context de producție ușor crescută. În 2024, compania s-a confruntat cu diverse crize și o grevă masivă a aproximativ 30.000 de muncitori din fabricile americane. Planurile pentru 2025 includ o creștere a producției modelului 737 MAX la 38 de unități pe lună, o mișcare esențială într-o piață globală imprevizibilă.