Noi discipline opționale în anul școlar 2025-2026
Conform ordinului emis de Ministerul Educației și Cercetării, publicat în Monitorul Oficial, în anul școlar 2025-2026, elevii din România vor avea posibilitatea de a studia șapte noi discipline opționale. Acestea vor fi disponibile pentru copiii din clasele pregătitoare, primare și gimnaziale, care vor putea alege materii precum „Educație Nutrițională”, „Muzică și Dans” sau „Aventura cunoașterii Universului”.
Listele disciplinelor opționale
Elevii din învățământul primar și gimnazial vor putea opta pentru următoarele noi materii:
- „Educație prin minibaschet” – pentru clasele a III-a și a IV-a, ca disciplină opțională în curriculumul la decizia elevului.
- „Armonie și expresie corporală” – pentru clasele a V-a-a VIII-a, ca disciplină opțională în curriculumul la decizia elevului.
- „Viitorii olimpioni” – pentru clasa a IV-a, ca disciplină opțională în curriculumul la decizia elevului.
- „Muzică și dans” – pentru clasele a V-a și a VI-a, ca disciplină opțională în curriculumul la decizia elevului.
- „Minihandbal – mișcare, joc și fair-play” – pentru clasele a III-a și a IV-a, ca disciplină opțională în curriculumul la decizia elevului.
- „Educație nutrițională” – pentru clasa pregătitoare, clasele I și a II-a, ca disciplină opțională în curriculumul la decizia elevului.
- „Aventura cunoașterii Universului” – pentru clasele a V-a și a VII-a, ca disciplină opțională integrată în curriculumul la decizia elevului.
Ce vor învăța elevii la disciplina “Educație Nutrițională”
În cadrul disciplinei „Educație Nutrițională”, elevii din clasele pregătitoare, I și II vor fi organizați în grupuri mici, având ca sarcină elaborarea unui meniu sănătos pentru o zi întreagă. Fiecare grup va prezenta ulterior meniul ales și va argumenta selecția alimentelor. Cu ajutorul profesorilor, aceștia vor învăța să interpreteze informațiile de pe etichetele alimentare, inclusiv ingrediente, valori nutriționale și porții.
Obiectivul principal al acestei discipline este de a-i ajuta pe copii să înțeleagă conexiunea dintre alimentație și starea lor mentală, inclusiv starea emoțională. De asemenea, elevii vor fi încurajați să își țină un jurnal alimentar, notând ce consumă și cum se simt în urma acestor alegeri alimentare.
Ce vor învăța elevii la disciplina “Muzică și dans”
În cadrul cursului „Muzică și dans”, elevii vor avea ocazia să învețe diverse poziții de dans, specifice mai multor stiluri, inclusiv dansuri standard și latino-americane, cum ar fi valsul, cha-cha și samba. De asemenea, copiii vor studia dansuri tradiționale românești și din alte culturi, precum hora boierească sau zorba.
Conceptul de “Educație prin minibaschet”
Discipina „Educație prin minibaschet” este destinată elevilor din învățământul primar și se concentrează pe un joc adaptat pentru copii, care poate fi practicat în echipe mixte de băieți și fete. Acest joc de baschet simplificat este conceput pentru a se potrivi cu abilitățile psiho-motrice ale copiilor cu vârsta cuprinsă între 8 și 10 ani, oferind o introducere plăcută în lumea sportului.
Importanța jocului în educația fizică a elevilor din clasele a III-a și a IV-a
În cadrul activităților educaționale destinate elevilor din clasele a III-a și a IV-a, se pune accent pe aspectele ludice și pe experiența motrică specifică jocurilor cu obiecte, cum ar fi mingea de minibaschet. Această abordare vizează dezvoltarea abilităților motorii prin intermediul jocului, făcându-l mai atractiv pentru copii.
În acest context, corectitudinea execuțiilor tehnice și rezultatele sportive nu reprezintă priorități, ci devin aspecte secundare. Scopul principal este de a încuraja participarea activă și plăcerea de a învăța prin mișcare, contribuind astfel la dezvoltarea armonioasă a elevilor.