Katy Perry, Gayle King și alte 4 femei vor ajunge luni la „marginea spațiului”. Cine sunt cele 6 pasagere și care este scopul călătoriei?

STIRIVOX Moderator STIRIVOX
17 Min Citire

Sursa foto: Google Images

0:00

Blue Origin pregătește o misiune de turism spațial cu un echipaj celebru

Blue Origin va lansa luni o misiune specială de turism spațial suborbital, având la bord un echipaj format din șase pasagere, printre care se numără celebrele Katy Perry și Gayle King. Această expediție se preconizează a fi una dintre cele mai urmărite din domeniu în ultimii ani. Zborul va dura aproximativ 10 minute, atingând o altitudine de peste 100 de kilometri, iar pasagerii vor experimenta câteva momente de imponderabilitate înainte de întoarcerea pe Pământ.

Întrebări despre „marginea spațiului”

Un aspect fascinant al acestei misiuni este momentul în care pasagerii, inclusiv Katy Perry și Gayle King, vor ajunge în „spațiu”. Când se vor uita pe fereastră și vor observa cum albastrul cerului se transformă în negru? La ce altitudine vor fi considerați că se află în spațiu, acolo unde sateliții pot orbita? Aceasta ridică întrebări importante, deoarece în comunitatea zborurilor spațiale nu există o definiție rigidă a spațiului.

Definiții variate ale spațiului

Spațiul poate fi definit în diverse moduri, iar utilitatea criteriilor de delimitare depinde adesea de context. Din această cauză, diferite organizații din întreaga lume utilizează altitudini distincte pentru a marca începutul spațiului. În domeniul turismului spațial suborbital, disputele legate de definiții sunt frecvente. Blue Origin și Virgin Galactic, de exemplu, au avut neînțelegeri publice pe această temă, în special în jurul liniei Kármán, un reper important în acest context.

Linia Kármán și controversele sale

Linia Kármán, situată la 100 de kilometri (62 de mile) deasupra nivelului mării, este cea mai cunoscută și disputată demarcație a spațiului. Zborurile suborbitale ale New Shepard de la Blue Origin depășesc această altitudine, în timp ce Virgin Galactic a atins aproximativ 88,5 kilometri (55 de mile), rămânând sub pragul de 81 de kilometri (50 de mile) stabilit de guvernul SUA pentru a defini spațiul.

Statutul de astronaut

Blue Origin a folosit linia Kármán pentru a promova misiunile sale și a sublinia că astronauții săi nu au un asterisc lângă numele lor, făcând aluzie la Virgin Galactic. Totuși, definiția astronautului este un subiect complex. În primele zile ale zborurilor spațiale, guvernul SUA a stabilit 81 de kilometri (50 de mile) ca bază pentru acordarea insignelor de astronaut piloților militari și NASA. De asemenea, Administrația Federală a Aviației a acordat aripile de astronaut comercianților care au depășit această altitudine, însă, din 2021, agenția a optat să nu mai acorde insigne fizice, listând participanții pe un site dedicat.

Pe măsură ce tehnologia avansează și companiile private continuă să exploreze noi frontiere, statutul și definițiile din domeniul zborurilor spațiale rămân subiecte de dezbatere și analiză.

Definirea unui astronaut în era zborurilor spațiale comerciale

Conceptul de astronaut este adesea asociat cu imagini romantice ale explorării cosmosului, dar în realitate, statutul de astronaut poate varia în funcție de perspectivele diferitelor organizații și de natura zborului. De exemplu, persoanele care zboară cu capsula orbitală Crew Dragon, deținută de SpaceX, pot primi un set de aripi argintii, chiar dacă nu sunt astronauți în sensul tradițional.

Problema denumirii

Fostul astronaut NASA, Terry Virts, a abordat această temă în 2018, afirmând că nu este îngrijorat de titlul de „astronaut”. El a comparat experiența de a zbura cu o rachetă cu cea a unui pilot de avioane, sugerând că diferențele dintre cei care plătesc pentru un zbor suborbital de scurtă durată și cei care conduc misiuni interplanetare sunt evidente. „Toată lumea va ști dacă ai plătit pentru un zbor de cinci minute sau dacă ești comandantul unui vehicul spațial interplanetar”, a declarat Virts.

Imponderabilitatea și gravitația

Imaginile cu astronauți plutind în imponderabilitate sunt adesea evocatoare, dar realitatea este că senzația de imponderabilitate nu este direct legată de altitudinea la care se desfășoară zborul. De exemplu, capsulele Blue Origin și Virgin Galactic ajung în imponderabilitate la apogeu, dar gravitația Pământului continuă să acționeze asupra lor. Astronauții experimentază imponderabilitatea pentru câteva minute datorită energiei generate de rachete, similar cu senzația resimțită într-un roller-coaster.

În contrast, astronauții de pe Stația Spațială Internațională trăiesc în condiții de microgravitație timp de luni de zile, deoarece se află pe orbita Pământului, ceea ce necesită viteze mult mai mari decât cele implicate în zborurile suborbitale. Cu toate acestea, criteriile de definire a unui astronaut nu impun neapărat atingerea orbitei.

Definiția spațiului

Guvernul Statelor Unite utilizează o altitudine de 81 de kilometri (50 de mile) pentru a delimita spațiul, o alegere similară cu cea a liniei Kármán, care variază între 84 și 100 de kilometri. Theodore von Kármán, un inginer și fizician de origine maghiară, a fost printre primii care a încercat să definească această tranziție de la aeronautică la astronautică. Studiile arată că atmosfera Pământului este dinamică, ceea ce face ca orice delimitare să fie imprecisă.

Federatia Aeronautică Internațională consideră linia Kármán la 100 de kilometri, o definiție utilizată încă din anii ’60, reflectând complexitatea și natura în continuă schimbare a zborului în afara atmosferei terestre.

Controversa privind altitudinea spațială

Scott Neumann, președintele Comisiei de înregistrări astronautice a federației ICARE, a discutat recent despre definiția altitudinii spațiale. În 2018, federația a luat în considerare o posibilă reducere a altitudinii de 100 de kilometri, care este standardul actual, ca răspuns la cercetările recente referitoare la linia Kármán. Cu toate acestea, după o analiză detaliată, organizația a decis să nu facă această modificare.

„Există un punct maxim frumos, pe care îl numim ‘altitudinea vitezei maxime de echilibru’. Acesta poate fi reprezentat grafic, indicând momentul în care un vehicul începe să se comporte mai mult ca o navă spațială și mai puțin ca un avion”, a explicat Neumann. Această altitudine se referă la nivelul la care atmosfera devine atât de rarefiată încât un vehicul nu mai poate utiliza principiile aerodinamice ale avioanelor, având nevoie de motoare de rachetă pentru a funcționa corect.

Puncte de vedere alternative

În timp ce Fédération Aéronautique Internationale a decis să mențină definiția de 100 de kilometri, alți experți din domeniul explorării spațiale au o părere diferită. Spence Wise, vicepreședinte senior al misiunilor spațiale la Redwire Space, consideră că o altitudine mai adecvată ar fi de aproximativ 88 de kilometri (55 de mile). Wise susține că această definiție se bazează pe comportamentul vehiculelor, în special al boostere-lor de rachetă, care revin din spațiu după ce au fost afectate de frecarea atmosferică.

Este important de menționat că „vidul” în spațiu nu este constant; atmosfera Pământului se subțiază treptat pe o distanță de mii de kilometri. Wise a observat că între 90 și 88 de kilometri, vehiculele de rachetă, atunci când reintră în atmosferă, nu mai funcționează ca și când ar fi în orbita Kepleriană, ci încep să cadă liber. Aceasta este o observație crucială pentru înțelegerea dinamicii vehiculelor spațiale.

Implicații pentru proiectarea vehiculelor spațiale

Sateliții și navele spațiale pot opera la altitudini de 80 până la 90 de kilometri (50 până la 56 de mile) fără a fi atrase imediat înapoi pe Pământ. Aceste nave sunt denumite sateliți VLEO (Very-low Earth Orbit), iar la aceste altitudini, rezistența atmosferică devine mai semnificativă, influențând drastic proiectarea vehiculului.

Wise a explicat că orbitele pot fi reduse la 150 de kilometri (93 de mile), însă acest lucru vine cu costuri suplimentare, deoarece vehiculul ar trebui să depună constant eforturi pentru a rămâne pe orbită. În concluzie, definiția spațiului este o chestiune complexă, iar calculele și considerațiile variază în funcție de tipul de vehicul spațial implicat.

Unii specialiști sugerează că funcția și scopul vehiculului ar putea oferi distincții mai precise între aeronave și nave spațiale decât simpla altitudine, ceea ce subliniază complexitatea acestui domeniu în continuă evoluție.

Definiții în Contextul Evoluției Tehnologice

Pe măsură ce tehnologia avansează, definițiile legate de zbor devin din ce în ce mai neclare, iar diferitele tipuri de vehicule pot efectua diverse forme de zbor. În acest context, întrebarea care se ridică este: cât de importante sunt aceste definiții? „Este interesant să reflectezi la acest aspect”, a afirmat un expert. „Mai merită să escaladezi Everestul? Este necesar să avem norme sau definiții convenite pentru aceste realizări dificile și epice? În special în ceea ce privește călătoriile comerciale în spațiu, consider că linia Kármán este un reper valoros.”

Femeile de la „Marginea Spațiului”

Cel de-al 11-lea zbor cu echipaj uman al misiunii New Shepard, cunoscut sub denumirea NS-31, va avea loc luni, de la Launch Site One din West Texas. Printre participanți se numără Aisha Bowe, Amanda Nguyễn, Gayle King, Katy Perry, Kerianne Flynn și Lauren Sánchez.

Aisha Bowe

Aisha Bowe este o fostă om de știință NASA, antreprenor și susținătoare globală a educației STEM. Ca CEO al STEMBoard, o companie de inginerie recunoscută pentru creșterea rapidă, Aisha a fondat și LINGO, o companie edtech dedicată dezvoltării competențelor tehnice pentru un milion de elevi. Originară din Bahamas, ea speră să inspire tinerii din țara sa și din întreaga lume să își urmeze visele, având în vedere parcursul său de la colegiul comunitar la zborul în spațiu.

Amanda Nguyễn

Amanda Nguyễn este un cercetător în domeniul bioastronauticii, absolventă a Universității Harvard, cu experiență de cercetare la Harvard Center for Astrophysics, MIT, NASA și la International Institute for Astronautical Sciences. Ea a contribuit la misiunea finală a navetei NASA, STS-135, și la misiunea Kepler dedicată exoplanetelor. Pentru eforturile sale în apărarea supraviețuitorilor violenței sexuale, Amanda a fost nominalizată la Premiul Nobel pentru Pace și a fost desemnată Femeia Anului de TIME. Ca prima femeie astronaut de origine vietnameză și din Asia de Sud-Est, zborul său reprezintă un simbol al reconcilerii între Statele Unite și Vietnam, subliniind știința ca un instrument pentru promovarea păcii.

Gayle King

Gayle King este o jurnalistă premiată, coprezentatoare a CBS Mornings și redactor-șef al Oprah Daily, precum și gazda emisiunii „Gayle King in the House” la SiriusXM. Cu o carieră de zeci de ani, Gayle a fost recunoscută pentru talentul său în a realiza interviuri profunde și pline de empatie, având abilitatea de a crea discuții semnificative. Deschisă la noi aventuri, chiar și cele care o provoacă, Gayle se simte onorată să facă parte din prima echipă de zbor Blue Origin formată exclusiv din femei și așteaptă cu nerăbdare să își depășească limitele.

Katy Perry

Katy Perry este una dintre cele mai bine vândute artiste din istoria Capitol Records, având peste 115 miliarde de stream-uri. Pe lângă cariera sa de superstar pop, Katy este activă în sprijinul mai multor cauze filantropice, inclusiv în calitate de ambasador al bunăvoinței UNICEF. Ea folosește influența sa pentru a se asigura că fiecare copil beneficiază de drepturi esențiale precum sănătatea, educația și protecția. Prin intermediul fundației sale Firework, Katy împuternicește copiii din comunități defavorizate să strălucească prin artă. Este onorată să facă parte din primul echipaj Blue Origin format exclusiv din femei.

Kerianne Flynn: O Inspirație pentru Viitoarele Generații

Kerianne Flynn, după o carieră remarcabilă în modă și resurse umane, a dedicat ultimii zece ani construirii comunității prin implicarea sa în consiliul de administrație și activități non-profit la Școala Allen-Stevenson, The High Line și Hudson River Park. Pasionată de impactul transformator al poveștilor, Kerianne a realizat filme provocatoare, printre care se numără ‘This Changes Everything’ (2018), care analizează istoria femeilor în Hollywood, și ‘LILLY’ (2024), un omagiu adus avocatei pentru salarii echitabile, Lilly Ledbetter. De asemenea, ea a fost întotdeauna atrasă de explorare, aventură și de misterele spațiului, sperând ca zborul său cu Blue Origin să inspire nu doar pe fiul ei, Dex, ci și pe următoarea generație de visători să își urmărească visele și să ajungă la stele.

Lauren Sánchez: O Pionieră în Aviație și Literatură pentru Copii

Lauren Sánchez este o jurnalistă premiată cu Emmy, autoare de bestselleruri New York Times, pilot experimentat și vicepreședinte al Bezos Earth Fund, fiind și mamă a trei copii. În 2016, ea a înființat Black Ops Aviation, prima companie de film și producție aeriană deținută și operată de o femeie. Recent, în 2024, Sánchez a lansat cartea pentru copii ‘The Fly Who Flew to Space’, care a devenit bestseller New York Times. Dedicarea sa în domeniul aviației i-a adus prestigiosul premiu Elling Halvorson Vertical Flight Hall of Fame Award în 2024, recunoscându-i expertiza ca pilot de elicopter și antreprenor în aviație. Lauren își propune să inspire viitoarea generație de exploratori să își descopere propriile pasiuni și să își atingă visurile.

Distribuie acest articol
Lasa un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *