Uniunea Europeană solicită India să elimine tarifele la autoturismele importate
Uniunea Europeană își exprimă dorința ca India să renunțe la tarifele impuse autoturismelor importate, iar Guvernul premierului Narendra Modi este deschis la concesii pentru a finaliza negocierile privind un acord comercial, au declarat surse apropiate situației pentru Reuters.
Eliminarea acestor tarife ar reprezenta o victorie semnificativă pentru producătorii europeni de automobile, precum Volkswagen, Mercedes-Benz și BMW, care ar beneficia de un acces mai extins pe piața indiană. De asemenea, ar putea reprezenta un avantaj și pentru Tesla, care a început recent să vândă automobile produse în uzina sa din apropierea Berlinului.
Reducerea tarifelor propusă de India
India este dispusă să reducă tarifele de import de la peste 100% la aproximativ 10%, conform informațiilor furnizate de surse din industria auto și oficiali guvernamentali. Această deschidere vine în contextul în care industria auto locală face lobby pentru menținerea unor tarife de cel puțin 30%, precum și pentru amânarea modificării tarifelor la importurile de automobile electrice timp de patru ani, pentru a proteja producătorii auto locali.
Solicitările Uniunii Europene au fost formulate la câteva săptămâni după ce Administrația Donald Trump a cerut și ea eliminarea tarifelor pe importurile de autoturisme americane, inclusiv pentru cele electrice, în cadrul discuțiilor comerciale cu India, ceea ce creează o presiune suplimentară asupra constructorilor locali.
Poziția Indiei și reacțiile oficiale
„UE a revenit cu solicitări pentru un acord mai favorabil, iar India dorește să facă o propunere mai competitivă”, a declarat o sursă din industria auto. Ministerul Comerțului din India a prezentat aceste cereri și poziția națională oficialilor din Ministerul Industriei Grele și reprezentanților industriei auto în cadrul unei întâlniri recente.
Comisia Europeană nu a comentat direct, dar a oferit o concluzie de la ultima rundă de discuții cu India, desfășurată în martie. Purtătorul de cuvânt al Comisiei, Olof Gill, a menționat: „Pentru multe domenii cheie, UE și India au avut abordări și obiective diferite, iar acest lucru se traduce, în unele cazuri, prin ambiții diferite.”
Piața auto din India și impactul tarifelor
Piața auto din India, cu patru milioane de unități vândute anual, este una dintre cele mai protejate din lume. Producătorii locali susțin că o reducere drastică a tarifelor de import ar putea afecta investițiile în capacitățile locale de producție, deoarece importurile ar deveni mai accesibile. Companii precum Tata Motors și Mahindra & Mahindra lobbyiază împotriva reducerii tarifelor la importurile de automobile electrice, argumentând că acest lucru ar afecta sectorul în care au investit semnificativ și în care intenționează să continue să investească.
În mod similar cu propunerea adresată Statelor Unite, industria auto din India a sugerat o reducere imediată a tarifelor pentru un număr limitat de automobile pe benzină, de la peste 100% la 70%, urmată de reduceri etapizate până la 30%. În ceea ce privește automobilele electrice, constructorii auto din India solicită menținerea tarifelor neschimbate până în 2029, urmată de o reducere treptată până la 30%.
Deși nu se știe exact care va fi rezultatul acestor negocieri, discuțiile continuă să genereze un climat de incertitudine pe piața auto din India.
Negocieri între India și Uniunea Europeană pentru Reducerea Tarifelor
India a înaintat Uniunii Europene o propunere de reducere a tarifelor comerciale cu până la 10%. Analiștii prevăd că ambele părți vor manifesta o mai mare flexibilitate în cadrul negocierilor, având în vedere amenințarea unui război comercial global și riscurile de recesiune generate de creșterile semnificative ale tarifelor anunțate de fostul președinte american, Donald Trump.
Negocierile dintre India și Uniunea Europeană pentru un acord comercial au loc de mai mulți ani. În luna februarie, cele două părți au convenit să finalizeze un acord până la sfârșitul acestui an, cu scopul de a diminua efectele tarifelor impuse.