România se află printre țările cu cele mai mici prețuri la ouă din Uniunea Europeană.

STIRIVOX Moderator STIRIVOX
8 Min Citire

Sursa foto: Google Images

0:00

Prețuri competitive la ouă în România, cu o cerere crescută de Sărbători

România se bucură de unele dintre cele mai mici prețuri la ouă din Uniunea Europeană, la poarta fermei, în ciuda unei creșteri semnificative a consumului intern în perioada Sărbătorilor Pascale. Această creștere se estimează la aproximativ 50%, iar un român consumă, în medie, în jur de 30 de ouă, comparativ cu 21 de ouă într-o lună obișnuită.

Conform datelor Observatorului Prețurilor din UE, prețul ouălor în România, la poarta fermei, era săptămâna trecută de 211 euro pentru 100 kg. Aceasta înseamnă un preț de aproximativ 60 de bani pe ou, în comparație cu 55 de bani pe ou în aceeași perioadă a anului trecut. În comparație cu alte state membre, România se situează printre cele mai avantajoase, în condițiile în care Bulgaria are un preț de 222 euro/100 kg, Ungaria 286 euro/100 kg, iar Polonia 314 euro/100 kg. Finlanda are un preț similar cu al nostru, de 204 euro/100 kg, în timp ce majoritatea celorlalte țări din UE au prețuri mai mari.

Ilie Van, președintele Uniunii Crescătorilor de Păsări din România (UCPR), a subliniat că nu există motive pentru o creștere a prețului ouălor în următoarele două săptămâni, având în vedere că prețul de 211 euro/100 kg a fost mai mic decât cel raportat anterior, de circa 215 euro/100 kg. El a menționat: „În perioada următoare nu estimăm modificări semnificative. Practic, nu sunt motive să crească prețul ouălor în următoarele două săptămâni.”

Van a adăugat că în supermarketuri, un carton cu 30 de ouă provenite de la găini crescute în cușcă (codul 3) era disponibil la un preț de 24 de lei, ceea ce înseamnă 80 de bani pe ou. Uniunea Europeană monitorizează doar ouăle ambalate în cutii de 30, din sistemul de creștere al găinilor în cușcă, iar ouăle provenite din alte sisteme de creștere (codurile 1 și 2) au prețuri mai ridicate, fiind și ambalajul diferit.

Oferta de ouă în creștere de Sărbători

În ceea ce privește oferta de ouă din industria avicolă, președintele UCPR a declarat că aceasta crește cu aproximativ 50% în perioada premergătoare Sărbătorilor Pascale, comparativ cu o lună obișnuită. „Fermierii își programează fluxurile astfel încât să aibă suficiente ouă în această perioadă, iar prețurile sunt favorabile. De exemplu, dacă au găini aproape de sfârșitul ciclului de producție, nu le sacrifică înainte de Paște,” a explicat el.

Capacitatea de producție a fermelor avicole

Fermele avicole din România sunt capabile să asigure 100% din consumul intern de ouă, având, de asemenea, capacitatea de a livra și pentru export, în special către țările din UE. Schimburile comerciale sunt continue și reciproce, iar sectorul avicol din țară se dovedește a fi bine pregătit pentru a face față cerințelor crescute din această perioadă festivă.

Reglementările privind ouăle din Polonia

În ceea ce privește piața ouălor în România, se observă că importurile din Polonia au fost reglementate. Schimbul intracomunitar continuă să funcționeze, iar problemele anterioare cu Polonia par să fi fost rezolvate. Conform declarațiilor, România nu mai are concurență semnificativă din partea Poloniei, care se confruntă cu dificultăți legate de gripa aviară și de rețelele comerciale. Polonia era cel mai important furnizor de ouă pentru România, dar în prezent, această situație nu afectează grav piața locală. Producția internă asigură acum 100% din consum, iar producția țărănească a crescut semnificativ, mai ales în luna aprilie, când gospodarii oferă o cantitate considerabilă de ouă.

Posibilități de export în SUA

Referitor la oportunitatea de a exporta ouă în Statele Unite, unde există un deficit de produse, președintele UCPR a subliniat că există condiții specifice pe care producătorii europeni nu le pot îndeplini. Deși americanii au solicitat ouă din Europa, cerințele privind spălarea și congelarea ouălor reprezintă o provocare. Transportul ouălor în coajă din Europa către SUA este complicat, de aceea, vânzarea de ouă lichide congelate sau ouă praf ar fi mult mai simplă. Se pare că Danemarca explorează deja posibilitățile de export, dar nu există informații clare că alte țări europene ar fi reușit să finalizeze astfel de tranzacții.

Statistici privind producția de ouă

Conform statisticilor furnizate de Institutul Național de Statistică, anul trecut România a exportat peste o jumătate de miliard de ouă în țările Uniunii Europene și a importat aproape 200 de milioane de ouă. Producția totală de ouă a fost de circa 5,86 miliarde în 2004, din care aproximativ 40%-45% provin din ferme comerciale, restul fiind obținute în gospodării.

Ouă vopsite pentru Paște

Pe piață, au început să apară ouăle vopsite pentru Paște, majoritatea fiind rezultatul schimburilor intra-comunitare din țări precum Austria sau Germania, unde tradiția vopsirii ouălor nu mai este la fel de populară. În România, ouăle gata vopsite nu au un succes considerabil, deoarece mulți preferă să participe la tradiția vopsirii ouălor în Joia Mare. Totuși, unii cumpără ouăle vopsite din lipsă de timp.

Structura industriei avicole

Conform datelor UCPR, din cele 219 exploatații avicole din România, 180 sunt membre ale asociației. Fiecare exploatație poate deține mai multe ferme, dedicate fie creșterii puilor, fie găinilor ouătoare.

Distribuie acest articol
Lasa un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *