Taxa Auto și Reforma Fiscală
Ministrul Finanțelor, Tanczos Barna, a declarat că taxa auto trebuie să fie implementată împreună cu alte modificări ale sistemului fiscal. Până în prezent, nu a fost stabilită o formulă de calcul pentru această taxă. El a subliniat că propunerile în acest sens ar trebui să provină de la autoritățile locale. „Nu s-a stabilit o formulă de calcul şi nu am avut discuţii concrete cu reprezentanţii autorităţilor locale, asociaţiile comunelor, oraşelor sau municipiilor. Aceste propuneri trebuie să vină împreună cu celelalte reforme fiscale. La momentul oportun, vom organiza o dezbatere pe această temă. În principiu, propunerile ar trebui să vină din partea acestor asociaţii, deoarece primăriile sunt cele care implementează colectarea acestor taxe locale”, a afirmat Tanczos Barna, în cadrul unui briefing de presă de la finalul ședinței de guvern.
Promisiunile României pentru Reforma Taxării Mijloacelor de Transport
În februarie, Tanczos Barna a menționat că România s-a angajat în 2021, prin Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR), să realizeze o reformă în ceea ce privește taxarea mijloacelor de transport poluante. El a precizat că este esențial ca persoanele care poluează mai mult să suporte costuri mai mari, dar și că trebuie să se țină cont de capacitatea de plată a cetățenilor. „România a promis în 2021, prin PNRR, o reformă în taxarea mobilității, în special pentru vehiculele care emit dioxid de carbon și gaze cu efect de seră. Astfel, vehiculele care emit mai puțin vor beneficia de taxe reduse. Ministerul Transporturilor are responsabilitatea de a dezvolta strategii legate de mobilitate verde și reducerea emisiilor de carbon”, a explicat el.
Discuții despre Impozitarea Mijloacelor de Transport
Ministrul Finanțelor a menționat că există deja propuneri și proiecte elaborate de minister referitoare la impozitarea transportului de marfă, în funcție de distanță și tonaj. De asemenea, au început discuțiile în spațiul public cu privire la impozitarea vehiculelor personale în funcție de norma de poluare și de data înmatriculării. Aceste subiecte necesită o analiză atentă în următorii șapte-zece ani, inclusiv consultarea autorităților locale, care aplică aceste taxe. Tanczos Barna a subliniat că este important ca persoanele care poluează mai mult să suporte un cost mai mare, iar utilizatorii de vehicule nepoluante să nu fie tratati la fel ca cei care achiziționează mașini vechi din străinătate. Este esențial să se țină cont de puterea de cumpărare a cetățenilor, pentru a nu le restricționa accesul la vehicule, chiar dacă acestea sunt mai vechi și mai poluante.
Ministrul a concluzionat că există mai multe variante de abordare în ceea ce privește această taxă, care vor fi discutate în continuare.
Modificări în transportul de marfă
Se preconizează că sistemul de tarifare pentru transportul de marfă va include o combinație între rovinietă și taxe, în funcție de factori precum distanța parcursă și cantitatea de marfă transportată. Tanczos Barna a menționat că, în cazul persoanelor fizice, este complicat să se stabilească taxe bazate exclusiv pe kilometri parcurși. În această situație, se va lua în considerare norma de poluare a vehiculului, vechimea acestuia și se va dezvolta o abordare colaborativă cu autoritățile locale.