Schimbare la conducerea Companiei Naționale de Investiții Rutiere
Compania Națională de Investiții Rutiere (CNIR) își va schimba conducerea, având un nou președinte al Consiliului de Administrație. Ștefan Ioniță a fost numit în această funcție, după ce Cătălin Urtoi a fost revocat miercuri, din motive legate de „declarații beligerante, incompatibile cu funcția”. Această informație a fost confirmată printr-un comunicat oficial al companiei.
Experiența lui Ștefan Ioniță
Ștefan Ioniță are o experiență de peste 20 de ani în domeniul infrastructurii rutiere. Este absolvent al Universității Tehnice de Construcții din București, specializarea Căi Ferate, Drumuri și Poduri, precum și al Școlii doctorale din cadrul Facultății de Inginerie Industrială și Robotică a Universității „Politehnica” din București. De asemenea, Ioniță este membru al Consiliului de Administrație al CNIR din februarie 2023.
Procedura de numire
Numirea noului președinte a fost realizată prin votul majorității membrilor Consiliului de Administrație, conform legislației în vigoare, respectând reglementările Guvernanței Corporative, inclusiv Legea 31/1990 și OUG 109/2011, cu modificările ulterioare.
Problemele administrative sub conducerea lui Urtoi
Comunicatul subliniază că, de la începutul anului, fostul președinte nu a reușit să convoace nicio ședință legală care să abordeze problemele Companiei. Analiza activității acestuia a evidențiat declarații care nu au avut acoperire în realitate și care au fost considerate incompatibile cu poziția deținută. În plus, Consiliul de Administrație nu și-a îndeplinit atribuțiile în cei doi ani de la numire, conform Statutului.
Stadiul proiectelor de infrastructură
CNIR a informat, de asemenea, despre stadiul lucrărilor la tronsoanele din Autostrada A8, menționând că în prezent se lucrează la documentația de atribuire pentru cele trei loturi din tronsonul Lețcani-Ungheni. Notele către Consiliul de Administrație vor fi trimise după finalizarea acestei documentații. CNIR a subliniat importanța de a evita discrepanțele întâmpinate anterior în cazul loturilor de munte, promovate în regim de urgență.
Contracte semnate și perspective de dezvoltare
Până în prezent, CNIR a semnat primul contract în valoare de 6,14 miliarde lei, iar în curând va fi semnat un al doilea contract pentru aceeași autostradă, A8. În acest moment, alte 13 proceduri de licitație sunt în evaluare, fiecare având comisii formate din 3-5 membri.
În acest context, Ștefan Ioniță a declarat că activitatea Consiliului de Administrație trebuie să se concentreze pe asigurarea condițiilor necesare pentru promovarea și implementarea proiectelor de infrastructură rutieră la cele mai înalte standarde de calitate.
Reacția lui Cătălin Urtoi
Cătălin Urtoi a reacționat la revocarea sa, afirmând pe rețelele sociale că a avut loc un „abuz grav” în cadrul ședinței Consiliului de Administrație, unde s-a propus revocarea sa din funcție.
Controverse în Consiliul de Administrație al CNIR
În cadrul unei recente ședințe a Consiliului de Administrație (CA), s-au desfășurat evenimente neobișnuite, care au stârnit controverse. Cătălin Urtoi, președintele CA, a declarat că întâlnirea a fost organizată de patru membri ai consiliului: Bogdan Pascu, Ioniță Ștefan, Lucian Simion și Gabriel Budescu, directorul CNIR.
Urtoi a menționat că toți membrii CA erau prezenți și a deschis oficial ședința. Cu toate acestea, la scurt timp, Bogdan Pascu a solicitat revocarea lui Urtoi din funcția de președinte. Aceasta a fost aprobată cu patru voturi pentru și trei împotrivă, iar Ioniță Ștefan a fost ales ca nou președinte al CA.
Cătălin Urtoi a decis să părăsească sala de ședințe, alături de alți doi membri ai consiliului. El a subliniat că numirea noului președinte a fost realizată printr-o acțiune considerată ilegală, care nu respecta procedurile legale corespunzătoare. „Nu voi accepta astfel de manevre necorespunzătoare în cadrul unei companii strategice pentru România. Voi solicita acționarului, prin intermediul AGA, să oprească abuzurile din cadrul CA și să ia măsurile legale necesare. Nu am comis nicio greșeală”, a afirmat Urtoi.
De asemenea, el a informat că, începând de marți, Corpul de control al ministrului Transporturilor este prezent în companie. „Am cerut, în calitate de președinte al CA, informații despre tema controalelor, dar am fost refuzat elegant. Așa se procedează la CNIR atunci când devii incomod”, a adăugat Urtoi.
În ultimele luni, tensiunile dintre Cătălin Urtoi și directorul general Gabriel Budescu au fost evidente, generând dispute în cadrul companiei.