Companiile maritime din Occident mențin activă „flota din umbră” a Rusiei, iar o treime dintre petrolierele-fantomă au originea în această regiune.

STIRIVOX Moderator STIRIVOX
9 Min Citire

Sursa foto: Google Images

0:00

Peste 200 de foste petroliere occidentale în flota rusă din umbră

Un număr de peste 200 de foste petroliere din vest au fost integrate în așa-numita „flotă din umbră” a Rusiei, prin intermediul căreia Moscova reușește să ocolească sancțiunile economice internaționale. Proprietarii acestor nave au obținut miliarde de euro din vânzări, conform unei investigații internaționale de presă, în care au fost implicate diverse organizații media.

Incidentul din Marea Baltică

În mijlocul lunii ianuarie 2025, s-a materializat un scenariu anticipat de experți: un petrolier de 18 ani a eșuat în Marea Baltică, în apropierea coastei Mecklenburg-Pomerania de Vest. Se suspectează că nava, denumită „Eventin”, face parte din flota rusă din umbră. În timpul unei furtuni violente, remorcherele au încercat să stabilizeze petrolierul, care nu mai putea fi manevrat. La bordul „Eventin” se aflau 99.000 de tone de țiței provenind din Rusia. Ministrul german de externe, Annalena Baerbock, a declarat că „prin utilizarea unei flote de petroliere uzate, Putin nu doar că ocolește sancțiunile, dar acceptă și faptul că turismul în Marea Baltică va avea de suferit”.

Flota din umbră sub observație

De la acel incident, petrolierele din flota rusă din umbră au devenit subiect de intensă dezbatere publică. Un alt motiv care a adus aceste nave în centrul atenției este suspiciunea că o altă navă ar fi avariat deliberat cablul submarin Estlink 2 din Golful Finlandei, la finalul anului 2024. Autoritățile militare, serviciile de informații și politicienii consideră acum aceste petroliere un risc semnificativ pentru securitate. Multe dintre aceste nave au fost inițial deținute de armatori occidentali.

Investigațiile internaționale

O investigație internațională, care a inclus și reporteri de la diverse trusturi media, a relevat că problema flotei rusești din umbră este în mare parte auto-provocată. O analiză detaliată a datelor a arătat că 230 de petroliere dintr-un total de peste 650 de nave deținute de armatori americani și europeni au fost vândute flotei din umbră, aparent la prețuri foarte mari. Acest număr reprezintă aproximativ o treime din totalul navelor atribuite flotei din umbră a Rusiei, conform estimărilor Institutului Kyiv School of Economics.

Tranzacții de miliarde de euro

Toate aceste vânzări au avut loc după începutul conflictului din Ucraina, într-o perioadă în care prețurile pentru petrolierele uzate s-au dublat în unele cazuri comparativ cu anul anterior. Cercetările sugerează că mai multe companii de transport maritim din Germania și proprietari de nave au profitat de pe urma acestor tranzacții controversate. Un total de 11 petroliere din flota comercială germană, care activează acum în flota rusă din umbră, au fost vândute între 2022 și 2024. Se estimează că armatorii și proprietarii germani ar fi obținut aproximativ 200 de milioane de euro din aceste tranzacții. În total, companiile maritime occidentale au realizat aproximativ șase miliarde de euro din vânzările către flota rusă.

Legalitatea vânzărilor de petroliere

Interesul pentru petrolierele vechi a crescut semnificativ după debutul războiului din Ucraina, revitalizând astfel piața pentru nave învechite. Michelle Bockmann de la Lloyds List Intelligence sugerează că toți vânzătorii erau conștienți de destinația finală a navelor lor. Deși vânzările de petroliere către flota din umbră a Rusiei nu sunt ilegale, ele ridică numeroase întrebări morale și etice în contextul actual al conflictului.

Navele din flota fantomă: implicarea companiilor germane

Cercetările recente au scos la iveală că navele din flotele companiei Schulte, Chemikalien Seetransporte GmbH din Hamburg și Salamon AG din Dortmund au fost incluse în flota fantomă. Aceste companii maritime au administrat navele în acea perioadă și au fost coproprietari, împreună cu diverse companii de investiții.

Un exemplu relevant este petrolierul „Cup” din flota Salamon AG, care a fost transferat către o companie turcă în aprilie 2022. În iunie 2022, grupul Schulte din Hamburg, împreună cu coproprietarii, a vândut petrolierul „Angelica Schulte” unei companii din Hong Kong. La doi ani și jumătate de la aceste vânzări, ambele nave au fost incluse pe lista de sancțiuni impusă de SUA, fiind suspectate că fac parte din flota rusă clandestină.

Defensiva companiilor maritime

Ambele companii maritime au precizat că negocierile pentru vânzarea navelor au început înainte de declanșarea războiului și că inspecțiile efectuate de către cumpărători nu au relevat nereguli. Salamon AG a declarat că a vândut navele unei companii grecești, nu unei turcești. Chemikalien Seetransport GmbH, care aparține familiei de transport maritim Krämer din Hamburg, este renumită și pentru activitățile sale caritabile. Conform cercetărilor, cinci nave din flota Krämer au ajuns în flota rusă din umbră, compania având atât rol de gestionare, cât și o participație financiară în aceste nave.

Este de remarcat că patru dintre petroliere au devenit parte din flota Krämer doar după începerea conflictului din Ucraina, fiind ulterior revândute într-un interval scurt. De exemplu, nava „Chemtrans Carolina” a fost achiziționată de flota Krämer în octombrie 2022, având ca proprietar majoritar o companie de investiții din Norvegia. Christian Krämer, armatorul, a fost unul dintre directorii generali. În ianuarie 2024, nava a fost vândută unei companii chineze, fondată cu doar două luni înainte. Până în prezent, se pare că această companie chineză deține exclusiv fostul petrolier Krämer, redenumit „Sino Prosperity”, care operează în principal pe rutele către porturile rusești.

Îngrijorările exprimate de asociațiile de profil

Specialiștii de la Lloyds List Intelligence menționează că există semnale de alarmă care sugerează că petrolierul ar putea fi integrat în flota clandestină rusă după vânzare. În prezent, Lloyds List clasifică „Sino Prosperity” ca parte a flotei rusă din umbră. Compania Chemikalien Seetransport a afirmat că toți cumpărătorii au fost verificați înainte de vânzare, fără a fi identificate anomalii. Compania subliniază că desfășoară operațiuni la nivel global în conformitate cu legislația internațională.

Asociația armatorilor germani (VDR) a exprimat îngrijorare cu privire la faptul că fostele nave ale flotei comerciale germane au ajuns să facă parte din flota clandestină a Rusiei. În contextul tensiunilor geopolitice actuale, este esențial ca vânzările de nave să fie gestionate cu responsabilitate. Asociația recunoaște că „câștigul economic” realizat în urma vânzării de autocisterne nu trebuie să fie prioritar în fața respectării normelor legale și etice.

Reglementările UE și impactul asupra vânzărilor de petroliere

Declarațiile VDR pot fi interpretate ca un semnal de alarmă în ceea ce privește vânzările viitoare de nave-cisternă. Conform datelor furnizate de Institutul de Economie și Logistică Națională (ISL), flota comercială germană include în prezent 89 de petroliere cu o vechime de 15 ani sau mai mult. Această categorie de cisterne este adesea supusă vânzării.

Începând cu luna decembrie 2023, a fost instituită o cerință de raportare la nivel european pentru tranzacțiile care implică vânzarea de nave-cisternă către țări terțe. De asemenea, vânzările de petroliere către Rusia sau destinate utilizării în Rusia au fost interzise. Totuși, reglementările Uniunii Europene sunt percepute ca fiind ambigue.

Conform surselor guvernamentale, regimul de sancțiuni impus Rusiei este „revizuit și ajustat în mod regulat, atunci când este cazul”. În prezent, se discută despre impunerea de sancțiuni suplimentare asupra unor petroliere specifice, ceea ce ar putea influența semnificativ dinamica pieței.

Distribuie acest articol
Lasa un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *